Pass på vekta, men ikke la deg forvirre

Vekt og bobil er et problemområde de fleste bobilister har et forhold til. Det er antakelig bare noen få som med hånden på hjertet kan si at de ikke behøver å tenke på bobilens vekt.

Mange bobilforhandlere har skaffet seg egne vekter. Foto: Knut Randem.

Det er først og fremst bobiler inntil 3500 kg som har problemer med å holde vekta, men det er neimen ikke problemfritt for de tyngre bobilene heller.

Når vi snakker om vekt er det mange begreper som svirrer rundt; egenvekt, vekt i kjøreklar stand, lasteevne, akselvekt og totalvekt. Vi skal prøve å gjøre det enkelt uten å blande inn for mange detaljer.

La oss slå det fast først som sist: Når du har kjøpt bobilen er det kun to vekter som har betydning – akselvektene og totalvekta. Og da snakker vi kun om tallet på vekta når du og passasjerene sitter i bobilen med full oppakning.

Så hva med de andre vektene? Se på dem som forbrukerinformasjon før du kjøper bobilen. Egenvekt og lasteevne skal gi deg en pekepinne om hvilken mulighet du har til å få med deg familien og det utstyret du ønsker på tur.

Bobilprodusenten har oppgitt en egenvekt på bobilen du kjøper. Men før du får plasten av setene har den antakelig blitt en del tyngre. Dermed blir lasteevnen mindre enn oppgitt – og du er nærmere overlast enn du liker å tenke på. Foto: Knut Randem.

Som forbrukerinformasjon har disse vektene vist seg å være svært usikre. Egenvekten på en bobil er som regel oppgitt på en ribbet modell. Om den senere har blitt utstyrt med en nordisk pakke, markise, parabol eller annet utstyr så øker egenvekten. Dessuten oppgis vektene med et forbehold om et avvik på +/- 5 prosent.

Har du mulighet, er det tryggest å veie bobilen før du kjøper den. Først da ser du hvor mye du har å gå på opp til totalvekt og aksellast. Dette bør være greit ved bruktkjøp, men kan være problematisk ved bestilling av en ny bobil med lang leveringstid. Da bør det stå noe i kontrakten om vekt og hva som er inkludert i denne.

Sjåføren hører med
Når egenvekt oppgis så henger mange seg opp i om føreren er med i vekten eller ikke. Kjøretøyforskriften definerer lasteevnen (tillatt nyttelast) som differansen mellom egenvekt pluss fører (75 kg) og tillatt totalvekt. Det er bare i denne sammenhengen at føreren tas med i beregningen.

Når du har kommet deg ut på veien med bobilen, er det totalvekten definert som «Vekten av kjøretøyet med personer og gods» som teller. Da er det ikke noe som heter «pluss fører».

Du skal også ha vektfordeling i bobilen i tråd med opplysningene i vognkortet. Det betyr at du må passe på å ikke overskride vekten for de respektive akslene – med folk og gods i bobilen. Har du for mye vekt på en aksel bør du prøve å flytte gods for å endre belastningen.

Du kan bli vektkontrollert på en tilfeldig kontroll, men bobiler kalles ikke ofte inn til særskilt vektkontroll. Foto: Statens vegvesen.

Når skal du i kontroll?
Bobilverden.no har tidligere spurt Statens vegvesen om når bobiler skal kjøre inn til vektkontroll: «Vektkontrollene for større kjøretøy er normalt skiltet med ”stopp for kontroll” med underskilt ”varebil, lastebil og trekkbil” og ”buss”. De fleste bobiler er klassifisert som M1 campingbil (se pkt 5 i vognkortet). Det er derfor ingen krav om at de skal kjøre inn for kontroll ved slik skilting. Bobiler må enten vinkes inn eller det må settes opp spesiell skilting som viser at bobiler skal kjøre inn for kontroll. Bobiler registrert som buss skal kjøre inn til slike skiltede kontroller.
I ordinære kontroller kan det gjøres stikkprøver av bobiler. Det kan også gjennomføres målrettede kontroller mot bobiler og campingvogner, men vanligvis retter vektkontrollene seg mot tyngre kjøretøyer».

Dersom du har for mye overlast, vil du få et gebyr avhengig av hvor stor overlasten er. Du kan også bli anmeldt om overskridelsen er grov. Det er litt slingringsmonn før du får gebyr, men du må være klar over at du uansett må laste av til lovlig vekt før du får lov til å kjøre videre. Du får garantert mer trøbbel om du må sette igjen ektefellen enn om du må betale et par tusen i gebyr.

Aksellast + aksellast = totalvekt? Nei
Om du trenger å oppgradere vektene på bobilen bør du snakke med merkeforhandleren for å høre om dette er mulig. Hva som er mulig er avhengig av hvordan bobilen er bygd opp og hvordan den er dimensjonert.

Vi ser ofte spørsmål som: «Jeg har akselvekt bak på 2000 kg og 1800 kg foran. Da kan vel bobilen oppgraderes til 3800 kg?». Men det er sjelden mulig. Du skal ha mulighet til å balansere vekten og det greier du ikke uten å ha litt å gå på mellom akslene. Totalvekt vil derfor normalt ligge litt lavere enn summen av akselvektene. Om svaret er «ja» vil du likevel få problemer med å utnytte totalvekten uten å overskride aksellasten. (Oppdatert 31.05.22: Siste avsnitt er gjort mindre bastant.)

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  6 comments for “Pass på vekta, men ikke la deg forvirre

  1. Stemmer ikke helt, i hvert fall for biler over 3,5 t. Vår bil har akselvekt 2,1 t fremme og 2,4 bak. Totalvekten er 4,5 t., dvs summen av de to.

    • Vi har fått et par kommentarer lik din. Det har vi tatt konsekvensen av og har gjort siste avsnitt mindre bastant. Men i praksis vil du aldri greie å utnytte de tre vektene fullt ut.

      • Også reglene for praktisering av overvekt er noe unyansert. For biler over 3,5 tonn og opp til 7,5 tonn slipper man avlesing dersom akselvekten ikke er overskredet med mer enn 200 kg., se uttalelse fra Statens vegvesen i «Din Fritid» nr 2/2022 side 14. MEN, det er i Norge.

        • Det stemmer ikke med de opplysningene vi har fått fra etaten. Men det har ikke vært vår hensikt å vise hvordan smutthullene er eller hvor mye bøtene blir på ulike nivåer, men å vise reglene. Vi har ønsket å gjøre dette enkelt og ukomplisert ettersom svært mange har problemer med å skille begrepene fra hverandre.

      • Jeg mener å ha lest et sted, uten at jeg har klart å verifisere dette, at når det gjelder å summere vekten på foraksel og bakaksel, så runder man ned til nærmeste 100 på hver aksel før man summerer totalvekten.
        Dersom dette medfører riktighet, er det mulig å oppnå litt «rabatt» på vekta,

        • Det med nærmeste 100 kg finner man i forskrift om overlastgebyr. Det står ikke at man runder NED til nærmeste 100 kg, men at overlast avrundes til nærmeste 100 kg (altså skal det avrundes enten ned eller opp til nærmeste 100 kg). Vanlig praksis er kanskje likevel at det avrundes nedover.

          § 2.Gebyrberegningen.
          For hver enkelt aksel/akselkombinasjonslast som er konstatert ved veiing, avrundes overlasten til nærmeste 100 kg.
          1. Aksellastgebyr:
          For 11,5 tonns drivaksellast fratrekkes 200 kg. For hver foraksellast på motorvogn fratrekkes 500 kg. For last av andre aksel/akselkombinasjoner fratrekkes 1000 kg. Av den gjenstående overlast beregnes gebyr særskilt for hver aksellast/akselkombinasjonslast etter gebyrsatser fastsatt av Samferdselsdepartementet.
          2. Totalvektgebyr:
          For vogntog og enkeltkjøretøyer der vekten overskrider den tillatte totalvekt som er angitt i § 1. pkt. 1-6, summeres de avrundede veieresultatene for hver enkelt aksel/akselkombinasjon, jf. § 2 første ledd. For enkeltkjøretøy brukes totalvekttabellen bare når kjøretøyet skal ha brukstillatelse.
          Fra summen av de avrundede veieresultatene fratrekkes følgende:
          – Enkeltkjøretøy (også som del av vogntog) med tillatt totalvekt til og med 7.500 kg: 500 kg
          – Enkeltkjøretøy (også som del av vogntog) med tillatt totalvekt over 7.500 kg: 1.000 kg
          – Vogntog med samlet tillatt totalvekt til og med 15.000 kg: 1.000 kg
          – Vogntog med samlet tillatt totalvekt over 15.000 kg: 2.000 kg
          Av den gjenstående overlast beregnes gebyr etter satser fastsatt av Samferdselsdepartementet.
          Det høyeste gebyr som framkommer av beregningsmåtene i nr. 1 eller nr. 2 ilegges.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *