Negativ utvikling: 118 døde på veiene i 2023

I 2023 mistet 118 livet på norske veier. Det er to flere enn i 2022. Nå vil vegdirektøren ha med trafikantene på et felles krafttak mot trafikkdøden.

Urovekkende økning i antallet trafikkdrepte siden 2018. Foto: Knut Opeide/Statens vegvesen.

– Vi har lagt bak oss et vanskelig år for trafikksikkerheten. 118 omkomne er 118 for mange, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland om Statens vegvesens foreløpige tall for 2023.

Fire har omkommet i desember. Etter en krevende høst med mange alvorlige ulykker, er november og desember blitt «gode» trafikksikkerhetsmåneder med få omkomne i trafikken.

Felles krafttak
Vegdirektøren er bekymret over at dødstallene ikke har gått ned de siste årene, men vet råd. Hun vil ha trafikantene med seg.

– Vi har alle et felles ansvar. Uoppmerksomhet bak rattet medvirker til hver tredje av de mest alvorligste ulykkene. Når man sitter bak rattet er det å kjøre det eneste man skal gjøre. Ikke bruk mobilen, la passasjeren ordne musikken og dropp alt som ikke har med kjøringen å gjøre. Da bidrar vi alle til å unngå ulykker og vil spare mange liv.

Hovland mener at det er et «nyttårsforsett» som alle kan klare.

– Utviklingen i antall dødsulykker de siste to årene er urovekkende, og den viser at vi fortsatt har en lang vei å gå for å nå målene våre med nullvisjonen. I 2024 må vi intensivere innsatsen i trafikksikkerhetsarbeidet, for vi har ingen å miste, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om tallene.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  4 comments for “Negativ utvikling: 118 døde på veiene i 2023

  1. Vi kan alle være enig i at det må jobbes ufortrødent videre for å redusere antall ulykker/dødsulykker i trafikken. Men når det sies at utviklingen de to siste årene er urovekkende, blir det litt rart. Under pandemien var det betydelig mindre trafikk enn i normalår. Og naturligvis ble det også færre ulykker. Etter pandemien økte trafikken og antall ulykker igjen. Nå er vi dessverre tilbake på et slags «normalår» med de svingninger det vil ha. Det blir derfor litt villedende å påstå at det er noe urovekkende og rart på gang.

  2. Her må alle bidra med sitt for å bedre statistikken. Også vi i bobil. Som regel er vi ikke alene i bilen, så da er det flott å kunne bruke medpassasjerer til alt av andre oppgaver en å kjøre.
    Bobil har jo ikke noe utpreget sikkerhetskarosseri, MEN, samtidig sitter vi høyt og har som oftest meget god oversikt ved vanlig kjøring fremover, noe som gjør at vi ofte kan forutse situasjonene før de blir kritiske. . Derfor mener jeg at det heldigvis er en meget god statistikk for dødsulykker med bobil. Men finnes det noen eksakte tall her? Det hadde vært interessant å høre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *