Nå kan Ford Transit gå på fossilfri frityrolje

Ford har nå godkjent bruk av 100 prosent biobasert drivstoff i alle sine Transit nyttekjøretøy med 2-liters EcoBlue dieselmotor. Den fornybare plantebaserte dieselen (HVO) er laget av vegetabilsk matoljeavfall.

Ford Transit med EcoBlue-dieselmotorer kan bruke HVO, skriver Ford i en pressemelding. Foto: Ford.

– Ved å gjøre det mulig for våre varebiler å gå på drivstoff som er lagd av fossilfritt avfall kan vi tilby kjøretøy som vil forbedre luftkvaliteten. Det vil også redusere utslippene dramatisk. For oss som den største produsenten av nyttekjøretøy i Europa er dette en svært god nyhet, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Bidrar til 90 prosent reduksjon i klimagassutslippene
HVO (hydrert vegetabilsk olje – eller fornybar diesel) kan erstatte diesel og gjøre luftkvaliteten bedre. Sammenlignet med vanlig diesel kan HVO føre til at klimagassutslippene reduseres med hele 90 prosent. Kjøretøy som bruker det fossilfrie bærekraftige drivstoffet slipper ut mindre NOX og andre partikler enn andre dieselkjøretøy fordi drivstoffet verken inneholder svovel eller oksygen.

Flere selskap rundt i hele Europa samler i dag inn matolje fra restauranter, storkjøkken og skoler. Med EU-prosjektet RecOil ønsker Europakommisjonen å ytterligere øke innsamlingen, blant annet ved å samle inn matolje fra private husholdninger, for dermed å kunne øke produksjonen.

HVO består også av fornybart, ikke-spiselig fiskeolje og dyrefett. Det gjør at bilen starter lettere når det er kaldt ute, skriver Ford.

Ford har testet HVO grundig i sine 2.0-liters EcoBlue-dieselmotorer for å være sikre på at det ikke er behov for å gjøre forandringer på motoren for å ta det i bruk. Serviceintervallene blir heller ikke påvirket ved bruk av det mer miljøvennlige drivstoffalternativet. Den fornybare dieselen er derfor godkjent for bruk på alle modeller med 2-liters EcoBlue dieselmotor, det vil si 2-tonns Transit, Transit Custom og 9-seteren Tourneo Custom.

HVO100 selges på flere utvalgte bensinstasjoner i Norge. HVO selges både som et helt rent biodrivstoff, og kan også blandes sammen med diesel. Tradisjonell fossil-diesel og HVO kan brukes om hverandre på bilen, men HVO som skal benyttes må være i henhold til europeisk standard EN15940, avslutter Ford sin pressemelding.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *