For tung bobil: Tingretten hever kjøpet

Kjell Sverre Jakobsen vant fram i tingretten. Hans bobil til om lag 2 millioner kroner skulle i følge salgsopplysningene ha en lasteevne på 900 kg. I praksis viste det seg å være langt mindre.

Kjell Sverre Jakobsen får hevet kjøpet av bobil med for lav nyttelast. Foto: Privat.

I spesifikasjonene for bilen var det oppgitt en nyttelast på 900 kg. I vognkortet var det oppført 942 kg nyttelast. Dette var langt fra den faktiske nyttelasten.

Det er Motor som i dag kan melde at Namsen Auto i Trøndelag er dømt til å heve kjøpet av en stor bobil, som de solgte til Fauske-mannen Kjell Sverre Jakobsen og kona.

Kjøperen sørget for å veie bobilen med politiet til stede. Da viste vekta en nyttelast på 451 kg. Avviket utgjør en mangel, konkluderer Namdal tingrett i sin dom i følge Motor.

Tingretten påpeker også at det er uheldig vektfordeling på bobilen. På bakakslingen er det bare mulighet for litt over 100 kg nyttelast. Dette står i sterk kontrast til den store garasjen bobilen har.

Det fremgår at om bobilen har tre passasjerer i tillegg til føreren så kan de ikke medbringe bagasje og utstyr.

Namsen auto er dømt til å ta tilbake bobilen og refundere kjøpesummen, minus et fradrag på 60 000 kroner som kjøperen tidligere har fått refundert, skriver Motor.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Statens vegvesen har åpnet døra på gløtt

I det stille har Statens vegvesen åpnet døra på gløtt for godkjenning av andre enn samfunnskritiske kjøretøy. Men kapasiteten er Read more

Krever strakstiltak for bobilbransjen

Bransjen omsetter for milliardbeløp på denne tiden av året. Når Statens vegvesen holder dørene stengt tærer det hardt på likvide Read more

  1 kommentarer til “For tung bobil: Tingretten hever kjøpet

  1. Bjørn
    24. januar 2020 at 21:31

    Bra!

  2. 25. januar 2020 at 05:36

    Bra at noen tørr.

  3. 25. januar 2020 at 20:57

    Bra. 👍.

  4. Roar Sundbye
    26. januar 2020 at 09:45

    Det blir sikkert lett å selge 3500 biler heretter når selgerne stadig bløffer med nyttelast.

    • Rune
      26. januar 2020 at 14:20

      Bare å veie Bilen før en handler så vet en hva en kjøper.

      • 27. januar 2020 at 10:03

        Sant det, men man vil jo gjerne stole på slike “offisielle” tekniske data. Vi er i en slik situasjon med en stor bybobil. Den veier 3500 kg med fører, halvfull (60ltr) med diesel 2 fulle gassflasker, og bare noe “småtteri” med last. Bybobiler er faktisk relativt tyngre enn vanlige bobiler.

        • Per Tomas Dale
          27. januar 2020 at 16:32

          Har en Pøssl 540, bybobil. Egenvekt 2800kg Max totalvekt 3500kg,
          dvs 700kg nyttelast, holder bra det ?

      • Ole
        28. januar 2020 at 17:58

        Får vi låne med oss ny uregistrert bil å oppsøke godkjent vekt noen mil unna for veiing før kjøp da. Noen kjøper vel bil før den er ankommet forhandler også.

  5. Per T
    27. januar 2020 at 10:55

    Fryktelig å se at kjøper måtte gå helt til tingretten for å få hevet kjøpet. Saken var i utgangpunktet helt opplagt til fordel for kjøper og burde vært løst i minnelighet før retten tok over. Dette viser elendig reklamasjonshåndtering fra Nsmsens Auto sin side.

  6. Steinar Nordahl - Pedersen
    27. januar 2020 at 15:34

    Har sett noen få annonser fra forhandler og private som garanterer at oppgitte vekter er kontrollerte vekter med fører, en viss mengde vann og diesel og med resterende antall kilo lastevekt. Vi kommer alltid til å kontrollere lastevekten ved en handel. En blomst til han som tok kampen for oss. Ingen sympati til forhandlere som aldri har gjort noe med problemet ovenfor produsentene.

  7. Ole
    28. januar 2020 at 17:50

    Ikke bare vektproblem der i gården, vi fikk målt fukt på 1. 2. Og tredje årskontroll tredje gangen på samme sted som ble reparert etter første gang , dårlig rep første gang, nå er all tillit til forhandler borte, kjøper du av seriøs leverandør skal det ikke være nødvendig med veiing, fukttest ,sjekk av elnett og bremser etc før du henter nybilen. Bilen var vinterlagret inne. Stort rom for bedring, men det er kansje ikke innbringende nok,

    • Geir
      16. februar 2020 at 09:40

      Virker som om det er flere forhandlere i denne bransjen som gjør en slett jobb. Jeg hentet en bil hos en annen forhandler. En 2017 mod kjørt 17000 km som var testet og fuktfri 2 uker før I følge forhandler. Ved overlevering målte jeg selv 80% fukt i taket ved en kabelgjennomføring. og den var ikke oppstått i går for å si det sånt. Virker som om at de gamler med at kunden ikke merker noe når bil leveres.
      Min påstand om at det er flere som gjør en slett jobb er basert på mine opplevelser fra to forhandlere i forbindelse med utbedring av feil. Der siste utbedring har tatt mer enn 4 mnd på grunn av dårlig utførelse.
      Jeg trudde at en merkeforhandler var mer seriøs enn det min opplevelse viser.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *