For tung bobil: Tingretten hever kjøpet

Kjell Sverre Jakobsen vant fram i tingretten. Hans bobil til om lag 2 millioner kroner skulle i følge salgsopplysningene ha en lasteevne på 900 kg. I praksis viste det seg å være langt mindre.

Kjell Sverre Jakobsen får hevet kjøpet av bobil med for lav nyttelast. Foto: Privat.

I spesifikasjonene for bilen var det oppgitt en nyttelast på 900 kg. I vognkortet var det oppført 942 kg nyttelast. Dette var langt fra den faktiske nyttelasten.

Det er Motor som i dag kan melde at Namsen Auto i Trøndelag er dømt til å heve kjøpet av en stor bobil, som de solgte til Fauske-mannen Kjell Sverre Jakobsen og kona.

Kjøperen sørget for å veie bobilen med politiet til stede. Da viste vekta en nyttelast på 451 kg. Avviket utgjør en mangel, konkluderer Namdal tingrett i sin dom i følge Motor.

Tingretten påpeker også at det er uheldig vektfordeling på bobilen. På bakakslingen er det bare mulighet for litt over 100 kg nyttelast. Dette står i sterk kontrast til den store garasjen bobilen har.

Det fremgår at om bobilen har tre passasjerer i tillegg til føreren så kan de ikke medbringe bagasje og utstyr.

Namsen auto er dømt til å ta tilbake bobilen og refundere kjøpesummen, minus et fradrag på 60 000 kroner som kjøperen tidligere har fått refundert, skriver Motor.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Forlik om for tung bobil

Del dette med andre:

  14 comments for “For tung bobil: Tingretten hever kjøpet

      • Sant det, men man vil jo gjerne stole på slike «offisielle» tekniske data. Vi er i en slik situasjon med en stor bybobil. Den veier 3500 kg med fører, halvfull (60ltr) med diesel 2 fulle gassflasker, og bare noe «småtteri» med last. Bybobiler er faktisk relativt tyngre enn vanlige bobiler.

        • Har en Pøssl 540, bybobil. Egenvekt 2800kg Max totalvekt 3500kg,
          dvs 700kg nyttelast, holder bra det ?

      • Får vi låne med oss ny uregistrert bil å oppsøke godkjent vekt noen mil unna for veiing før kjøp da. Noen kjøper vel bil før den er ankommet forhandler også.

  1. Fryktelig å se at kjøper måtte gå helt til tingretten for å få hevet kjøpet. Saken var i utgangpunktet helt opplagt til fordel for kjøper og burde vært løst i minnelighet før retten tok over. Dette viser elendig reklamasjonshåndtering fra Nsmsens Auto sin side.

  2. Har sett noen få annonser fra forhandler og private som garanterer at oppgitte vekter er kontrollerte vekter med fører, en viss mengde vann og diesel og med resterende antall kilo lastevekt. Vi kommer alltid til å kontrollere lastevekten ved en handel. En blomst til han som tok kampen for oss. Ingen sympati til forhandlere som aldri har gjort noe med problemet ovenfor produsentene.

  3. Ikke bare vektproblem der i gården, vi fikk målt fukt på 1. 2. Og tredje årskontroll tredje gangen på samme sted som ble reparert etter første gang , dårlig rep første gang, nå er all tillit til forhandler borte, kjøper du av seriøs leverandør skal det ikke være nødvendig med veiing, fukttest ,sjekk av elnett og bremser etc før du henter nybilen. Bilen var vinterlagret inne. Stort rom for bedring, men det er kansje ikke innbringende nok,

    • Virker som om det er flere forhandlere i denne bransjen som gjør en slett jobb. Jeg hentet en bil hos en annen forhandler. En 2017 mod kjørt 17000 km som var testet og fuktfri 2 uker før I følge forhandler. Ved overlevering målte jeg selv 80% fukt i taket ved en kabelgjennomføring. og den var ikke oppstått i går for å si det sånt. Virker som om at de gamler med at kunden ikke merker noe når bil leveres.
      Min påstand om at det er flere som gjør en slett jobb er basert på mine opplevelser fra to forhandlere i forbindelse med utbedring av feil. Der siste utbedring har tatt mer enn 4 mnd på grunn av dårlig utførelse.
      Jeg trudde at en merkeforhandler var mer seriøs enn det min opplevelse viser.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *