I Danmark selges et forvinnende lite antall bobiler sett i forhold til folkemengden. Engangsavgiften har vært svært høy og byråkratiske hindre har gjort det vanskelig.
Det er om lag 600 000 færre innbyggere i Norge enn i Danmark, men det selges bare 10 prosent så mange bobiler som i Norge. De fleste mener det har direkte sammenheng med de høye avgiftene.
I november vedtok imidlertid det danske folketinget å sette ned registreringsavgiften. De nye reglene betyr at avgiften på nye bobiler settes ned fra 60 til 45 prosent. Det er fortsatt et stykke igjen ned til norsk engangsavgift som ligger på 22 prosent av personbilavgiften. Grovt sett er det fradrag for innredning og bobilutrustning som gjør at avgiften for bobiler er lavere. I Danmark er dette en verdiavgift og ikke en teknisk avgift som i Norge. Utregningsmåtene av avgiftene kan derfor ikke sammenlignes. Vi skal heller ikke gå i detalj om beregningsmåtene her.
De nye avgiftene i Danmark vil føre til at bobilene blir nesten 10 prosent billigere.
Fra fire til to sengeplasser
I Danmark har kravet vært at bobilen skal ha minst fire sengeplasser. Den regelen kom for ti år siden, forteller John Ipsen, ansvarlig for Autocamper-info.dk. Da var det noen som tøyde regelverket og satte inn en bitteliten vask i andre biltyper for å spare avgift. Det førte til strengere krav til definisjonen av en bobil. Blant annet kom kravet om minst fire sengeplasser.
Den byråkratiske ubehageligheten har i Danmark kunnet vise seg på følgende måte: Dersom to av sengeplassene reies opp i salongen skal alt utstyr, som gjør dette mulig, alltid være med i bobilen. Så selv om bobilen brukes av kun to personer skal det være fysisk mulig ved en kontroll å reie opp til soveplass tre og fire i salongen. Det betyr at alle ekstra madrasser og plater som gjør dette mulig alltid måtte medbringes. Men det har ikke vært krav om å medbringe dyner og sengetøy til de to ekstra soveplassene.
Danske bobiler har ikke mindre problemer med totalvekt og plass enn i Norge, men et brudd med denne bestemmelsen ville kunne føre til bøter og/eller økt engangsavgift.
I følge nettstedet Autocamper-info.dk har danske myndighetene nå opphevet kravet om fire sengeplasser for å godkjenne en bobil som bobil i avgiftssammenheng. Så nå kan danskene legge igjen ekstra madrasser og plater hjemme. Dette vedtaket gjør at det også blir mulig å velge bort en senkeseng for å gi bedre plass i en bobil som benyttes av to personer.
Og det er ytterligere forbedringer på gang: Den danske transportministeren har satt fram forslag om å øke hastigheten for bobiler mellom 3500 og 7500 kg til 100 km/t. (Oppdatert: Transportministerens avgjørelse ble sendt på høring 6. november og de nye reglene ventes å gjelde fra 1. mars 2018. Tempo 100-godkjenning er nevnt i prosessen og det er noe uklart om alle bobiler i denne gruppen blir godkjent uten videre.)
Super