– Norske forhandlere har stor tro på alkover og stor familiebiler. Nye familiesituasjoner med dine, mine og våre barn gir ofte større behov for plass i ferien, sier Jan Kaspersen i Erwin Hymer Group Nord ApS. Alkovebilene gir ofte flest sengeplasser. Det har Dethleffs tatt konsekvensen av.
Med stadig yngre brukergrupper av bobiler påvirker også nye familiekonstellasjoner behovet for bobiler. Dette har norske forhandlere merket i form av større etterspørsel etter bobiler med mange sengeplasser.
– Familiene har ofte behov for seks soveplasser. Det er en av grunnene til at vi har tatt A 7877 ned fra Esprit-nivå til et rimeligere Trend-nivå med en mer attraktiv pris.
Med det sikter Kaspersen til at bobilen med dette grepet går ned i pris fra ca 1,5 millioner kroner til ca 1 million.
Dette er en bobil bygget på et lavt Fiat AL-KO treakslet chassis med en totalvekt på 5000 kg og en oppgitt lasteevne på 1330 kg. I denne utførelsen (A7877-2) er den 861 cm lang og 233 cm bred.
Plass for seks
For å få plass til så mange sengeplasser og godt med salongplass på denne lengden må det bli tverrstilt seng bak og selvfølgelig i alkoven. De to siste sengeplassene reies opp i salongen. Badet og de to bakre sengene kan sperres av med døren til toalettet. Seks personer har behov for vesentlig lagringsplass. Den store garasjen bak og en gjennomgående lagringsplass i dobbelgulvet lenger fram gir gode muligheter. Innenfra er det tilgang til en brønn i gulvet med plass til en bruskasse.
Det er to hengeskap for jakker og ellers noe hylleplass. Alt i alt ser det ut til å være godt med lagringsplass. Kjøkkenbenken har god plass og under den er det store skuffer.
Forsetene er ikke vendbare og salongen har derfor tre sofaer. Under kjøring må to av passasjerene sitte bakovervendt.
Trend er Dethleffs bestselgere og finnes i flere utgaver med A 7877 som den største hittil. Dethleffs mener selv de gir mye for pengene i Trend-serien. Det er Trend A 7017 som selger best i Norge, forteller Kaspersen.
I 2018 er det gjort forbedringer både i inngangspartiet med større dør og det er gjort forbedringer i badet med blant annet en større vask.
I det kommende modellåret tilbyr Dethleffs også en designvariant med skinn og bedre belysning.
Citroen og to senger
Fra 2018-utgaven vil Dethleffs levere Advantage kun på Citroen. Den får også en ansiktsløfting og mer vekt på design.
Luksusutgaven Globetrotter XLI og alkovemodellen Globetrotter XXL A har fått nye interiør med mange ny detaljer i farger, detaljer og finish. En viktig detalj er nå at garasjedørene kan åpnes med en hånd.
For mange er det ikke så viktig med mange sengeplasser. Globetrotter XLI kan derfor leveres uten senkeseng foran.
Alle Dethleffs modeller bygger nå på LifetimePlus-teknologien med en helt trefri konstruksjon.
Globetrotter XXL A kan nå også leveres med blant annet en 80 liters gasstank, sentrallås, alarm, ekstra bodelsbatteri og utendørs dusj. Den nye Globetrotter XXL A 9050-2 kan dessuten leveres med stor midtstilt dobbeltseng bak.
Tekst og foto: Knut Randem for Bobilverden.no
og Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM)