Lønner det seg egentlig å reise på bobiltur?

Ja, hva koster det egentlig å ta en langtur i bobilen? En enkel reisekalkulator kan gi omtrentelige tall. Foto: Knut Randem.

Det er neppe tvil om at det er dyrt å eie og bruke en bobil. Men hvordan lønner det seg å bruke bobil framfor bil, fly og hotell?

Det er mange forhold som påvirker kostnadene med å ha bobil. Innkjøpspris, rentekostnader, forsikring, drivstoff, service, reparasjoner og mye annet hører med i et omfattende regnskap.

Men hvem vil bruke store regneark for å finne ut om det lønner seg? Som regel er det gleden ved bruk av bobil som trumfer kostnadene.

Har du likevel lyst til å se litt på hva din neste bobiltur koster, så har Thor Industries laget en svært enkel kalkulator.

I denne kalkulatoren legger du inn startpunkt og ankomststed, hvor mange personer dere er i bobilen og hvor mange dager du skal være på tur. Så velger du om du vil sammenlikne bobil med vanlig bil eller fly.

I det femte steget angir du eventuelt hvilke type aktiviteter du skal gjennomføre på turen. I det sjette og siste punktet angir du om du lager det meste av mat selv eller spiser kun på restauranter – eller om du gjør begge deler.

Prisene du får ut er beregnet i dollar. Her skilles det også ut hva du må betale for reise, overnatting, aktiviteter og restauranter.

I en så enkel modell blir tallene temmelig omtrentlige, men Thor Industries oppgir at det er tatt hensyn til kostnadene i de enkelte landene, men vi får ikke innsyn i bakgrunnstallene. Der de tar et forbehold er nøyaktige kostnader knyttet til bobilen ettersom det er så stor forskjell mellom modellene i markedet.

Om du vil more deg meg å sammenligne bobilturen med andre reiseformer, så kan du jo teste kalkulatoren på Thor Industries hjemmeside.

Selv kalkulerte vi en to ukers tur fra Hammarøy til Paris t/r for to personer og sparte 14 000 kroner ved å bruke bobilen framfor fly og hotell. Vi får tro de har tatt hensyn til dagens dieselpriser.

Thor Industries eier blant annet Erwin Hymer Group.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  16 comments for “Lønner det seg egentlig å reise på bobiltur?

  1. Gleden med å ha med oss hytta og plassere den rundt i Norge og ellers i verden overgår alt og gir større glede enn fly og hotell!

  2. Dette er bare en ny tullete undersøkelse. Det lønner seg ikke å reise på ferie i det hele. Å bli hjemme er billigst….

    • Med bobil eller campingvogn som er billigere trenger du ikke å dra med bagasje til hotellrom og du har en enorm frihet till å ikke planlegge så mye på forhånd å bare kose deg på turen og gjøre det du har lyst til å høre den dagen

    • Det er vel ingen undersøkelse, men et regnestykke slik at du alltid kan se at bobil er billigere enn fly 🙂

    • Det har ingen ting med kostnad å gjøre. Å dra på lang eller kort tur med bobil har med livsstil å gjøre.

  3. Kjøper man en ny bobil i prissegmentet 1 til 1,5 millioner, tror jeg aldri det vil være lønnsomt å ha bobil, dersom man regner i kroner og kroner og øre og sammenligner med andre ferieformer.Jeg vil helst ikke vite hva totalkostnadene beløper seg til når man kalkulerer verditap, service / reparasjoner , drivstoff, bompenger og kostnadene ved å ligge på campingplasser.
    Likevel vil jeg hevde at friheten ved å ha bobil, er verd hver krone det koster.Vi har i gjennomsnitt ca 40 døgn i bobilen , derav mer enn halvparten som villcamping, i et normalår.I tillegg til dette blir det mange dagsturer.
    Vi elsker denne ferieformen som har brakt oss fra Lofoten i nord til Gibraltar i syd, så får det koste hva det koste vil.

  4. Det viktigste er å være fri som fuglen og treffe mange hyggelige folk. En kan være sosial når en vil og være for seg selv når en det vil. Opplevelser kan ikke regnes i kroner og øre.

  5. Hva «lønner seg» – å spise epler eller poteter…?
    Bobilferie er noe ganske ANNA enn fly- og hotellferie, og spørsmålet er jo hva en selv har mest GLEDE av, ikke hva en kan «spare penger» på!
    Men selv sier jeg gjerne som Ole Brum; «Ja takk, begge deler»!
    Får jeg lyst på ei uke i London, tar jeg selvsagt fly, booker et hotell, og lar campingbilen stå hjemme.

  6. Interessant problemstilling for meg. Jeg er alene og går av om 3 år, og har som ett av alternativene for pensjonisttilværelsen å kjøpe bobil for å unnslippe norsk vinter. Planen er 6 sommermåneder i Norge gjerne med bobil, men opphold i varmere strøk resten av året.
    Imidlertid har jeg skjønt at bobilister etterhvert har blitt nokså upopulære mange plasser, kanskje spesielt nedover i Europa. Jeg har vel blitt nokså skeptisk til å kjøpe bobil av hva jeg har lest; har hørt at lokalbefolkningen enkelte steder på det norske vestlandet og også i nord ønsker et forbud mot bobiler (hvordan dette skulle kunne være mulig rent juridisk å innføre, er for meg en gåte).
    Men takk for denne artikkelen, alle info er gull verdt for meg og jeg har enda lang tid til å vurdere.

    • Jeg vil absolutt anbefale at du oppfyller bobildrømmen din.Det er i noen grad korrekt det du skriver, at det stadig innføres restriksjoner på bobiltureisme.Etter å ha hatt campingvogn i 25 år og bobil i 20 år har jeg registrert denne utviklingen.Problemet er nok at det har blitt mange av oss og at noen av oss bobileiere ikke har lært å oppføre oss feks ved å okkupere attraktive parkeringsplasser og stenge allmenheten ute.
      Noe av problemet er at myndighetene i liten grad har lagt til rette for bobilturister , når det gjelder parkering og enklere oppstillingsplasser, ofte er dette facilitert av campingplasseiere som vil ha flest mulig inn på sine plasser.
      Ved å bruke sunn fornuft, konduite og respektere lokale reguleringer, er det ingen problemer med å være bobilturist , hverken her i landet eller i det øvrige Europa.
      God tur.

  7. Når en blir eldre og dårlig til bens finner vi lykke med bobil og skulle man i tillegg bruke vanndrivende og må ofte på do ja jeg sier ikke mere.Vi har definitivt funnet vår ferieform og har sett så mange steder uten stress.

  8. En må alltid ha en buffer i banken , i tilfelle uforutsette utgifter .Utenom de vanlige utgiftene som alle har , fikk jeg nettopp en dyr service ! Bilen er en Hymer/ Fiat , 5 år og kun gått ca.33000 km .3 og en halv uke over at garantien ( 5 år ) var gått ut gikk girkassa ( halvautomatisk).Bremserøret var også så rustet at den ikke ville gå igjennom en EU- kontroll .Heldigvis hadde vi Trygh motorhaveri-forsikring .Men skifte av rør kostet ca.4000 kr og en egenandel på girkassa ble 12.500 kr ( 25 %) .Hymer har vi aldri hatt noen problemer med .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *