Leserinnlegg: Samme krav til menig som profesjonell

Norges Bilbransjeforbund (NBF) gikk sterkt ut da de kommenterte Statens vegvesens holdning til hvem som skal kunne reparere biler. Saken ble også omtalt her i Bobilverden.no. NBF har bedt om spalteplass til å forklare NBFs synspunkter. Det får de her:

NBFs krav om at trafikksikkerheten må ivaretas i regulering av bilverkstedene har skapt oppstandelse. For å være tydelig: NBF vil ikke kompetente hobbymekanikere til livs snarere tvert imot. Men det må være samme krav til menig som profesjonell: Trafikksikkerheten må ivaretas.

Stig Morten Nilsen i NBF klargjør sine synspunkter. Foto: NBF.

Vårt krav om at reparasjon av biler må reguleres strengt tufter på trafikksikkerheten. At Statens vegvesen prøver å vri debatten til at det bare er næringspolitikk beviser nok en gang at de ikke forstår alvoret. I kommentarfeltene raser debatten, og eksemplene på eldre biler og enkle reparasjoner som alle med kunnskap bør kunne reparere selv er sikkert riktig. Men det må gå an diskutere hvordan regler og tilsyn kan bidra til at alle reparasjoner gjøres riktig – og hvor grensen går på hva menig kan gjøre uten noen reelle krav.

NBFs krav til strengere verkstedforskrift er like mye rettet mot de profesjonelle. Kvalitet i reparasjon må reguleres hardere for å få opp trafikksikkerheten. Det eksisterer mange eksempler på biler som ruller inn i både garasje og verksted med fem NCAP-stjerner og ut med to. Vi som samfunn bør ikke kunne leve med det. På samme måte som ikke lever med det i forhold til elektrisk arbeid.

Kanskje er det greit at private kan gjøre det aller meste på gamle biler. Men at man skal kunne reparere moderne høyteknologi som krever kalibrering med utstyr til hundretusenvis av kroner, det er å gå for langt. Vi sier at grensen går et sted og det må vi kunne diskutere med en fagetat. Statens vegvesen bør gjennomføre en ordentlig faglig nøytral utredning, slik fagetater bør gjøre. Utredningen bør kartlegge hva slags kompetanse verksted og menig bør ha, og hvilket utstyr som kreves. Basert på det kan vi diskutere dette nærmere. Hobbymekanikere bør også ha en interesse av at deres reparasjoner av familiebilen ikke går utover sikkerheten.

Omfanget av for eksempel førerassistentsystemer og passive sikkerhetselementer vil fortsette å øke. Dette øker kompleksiteten i reparasjonene, både i forhold til kompetanse og krav til nødvendig utstyr. I Statens vegvesen egen nasjonale tiltaksplan for trafikksikkerhet sier også at teknologisk utvikling vil øke trafikksikkerheten.

Mer avansert teknologi gjør feilmarginene stadig mindre. Vi er allerede på et nivå der selv minimale feil i sammenføyningsmetoder gir dramatiske konsekvenser. Statens vegvesens egen erfaring av gjennomgangen av Olsen Bil saken burde være argument nok. Mindre feilmarginer gjør at Statens vegvesen må stille strengere krav.
Det er ikke et eneste verksted som ikke har eksempler på biler som er så dårlig reparert at det går utover trafikksikkerheten. Noen eksempler er airbager med sviktende funksjonalitet, reparasjoner som helt eller delvis ikke er utført i henhold til produsentens anvisninger, feil i sammenføyningsmetoder, varmepåvirkning (feil sveisemetoder) som svekker konstruksjonsmessige egenskaper i stivere og stolper, manglende eller feil kalibrering av sikkerhetssystemer, osv.

Med denne kunnskapen bør NBF som bransjeorganisasjon sitte stille og akseptere dette? Nei, det bør vi ikke. Å vri debatten om at dette handler om næring, profitt og grådige verksted sender hele saken på villspor. Strengere krav vil ikke gjøre det enklere å drive verksted, verken økonomisk eller faglig. Og, samme krav bør gjelde for menig som profesjonell.

Stig Morten Nilsen
administrerende direktør
Norges Bilbransjeforbund

Les også: Vil hindre privatpersoner å reparere bilene selv

Del dette med andre:

  5 comments for “Leserinnlegg: Samme krav til menig som profesjonell

  1. Knut
    3. desember 2019 at 18:46

    Sikkerhet sikkerhet og atter sikkerhet, skal du selge noe er frykt beste middel uansett hva som skal selges, også markedsmakt.
    Selvsagt kan ikke alle ha alt utstyr, data systemer i dagen biler kan virke skremmende på mange selv om mange kan kjøpes og lastes ned fra web sites til en grei pris, også store plast deksler over motoren skremmer mange fra å se bak de.
    Likevell er det i biler med forbrennings motor lite som har skjedd i forhold til de deler som praktiskt annlagte folk normalt fixer selv.
    Olsen bil var bilselger og verkstedeier som drev bevist med svindel og har ikke noe med saken å gjøre bortsett fra å bevise at verkstedeier og prof selger med lang fartstid er ingen garanti for at bilen er i den tilstand man forventer.
    Det er nok av eksemper på godkjente verksted som har gjort slett jobb mot det som må være bedre viten.

    Så lenge folk selv skal bruke bilen er det flest så glade i livet at de utfører en mer enn god nok jobb. Enten det er å bytte bremser, fjører, foringer eller motor. Så kan det være at man av praktiske hensyn lar verksted utføre justering av spissing, motor justering, og eks legge inn dyseverdier.

    Det er veldig lenge siden at man kunne utføre store karosseri jobber selv uten forhånds og etterkant godkjenning av jobben, noe Stig Morten Nilsen i NBF burde vite. Om det blir forbudt vil man kun stoppe de som gjør en god jobb og følger reglene, de få andre vil fortsette å ikke bry seg og gjøre jobben uten å si i fra til noen, mao oppnår ingen ting med forbud bortsett fra å legge hindringer i veien for lovlydige bilinteresserte. Eks ombyging vil da bli umulig pga kostnader.

    Mener faktiskt at det er ett langt større problem for sikkerheten at så få i dag kan skru på en bil, eller bytter dekk selv.
    Man mister verdifull forståelse for ting om man ikke har sett hvordan ting henger sammen og har ett forhold til virkemåten.
    Vet om eksempler på menn( og damer) som har kjørt til bilen stopper der både dekk og felg er helt kjørt i stykker, fordi de aldri har tatt i verktøy eller forstått hvordan ting fungerer.
    Joda de merket at bilen gikk saktere og ble ustabil men de hadde ikke interesse for å stoppe før felgen var slitt vekk og bilen stoppet, og først da ringer man etter hjelp.

    Vet ikke om Stig Morten Nilsen i NBF har byttet dekke eller skiftet bremser selv noen gang, men tviler når jeg leser svar ovenfor.
    Det som er sikkert er at NBF sine medlemmer ser at de er truet på flere fronter, mer av salget foregår direkte til kunde uten mange mellomledd og bilene er mye mindre på verksted en for få år siden.
    De sier selv at prognosene tyder på en halvering innen få år, dvs 1 av 2 er vekk om de ikke får mer å gjøre. Om 2025 målet for Norge blir innført vil det bli ennå mer dramatiskt og krever omskolering av de få som overlever.

  2. Gunnar Utnes
    3. desember 2019 at 19:04

    Som verksmester og innehaver av eget autorisert bilverksted siden 1985 er det bare en ting å si : Bilbransjeforbundet prater bare tull og er på helt ville veier, med egen vinning som hovedmål. For det første skjer det praktisk talt ingen ulykker på grunn av feil private har påført egen bil, for i følge Statens Vegvesen skyldes nær null alvorlige ulykker i Norge teknisk svikt. Siden 1985 har jeg stadig sett grove feil utført av autoriserte bilverksteder på biler som har kommet innom til vedlikehold og på EU-kontroll, men praktisk talt aldri på biler som er reparert av en entusiastisk eier. Med dette forslaget for å vri samfunnet inn i en enda verre regelstyrt retning kan vi faktisk regne med at resultatet vil bli enda mer slurv og dårlig arbeide på de monopoliserte bilverkstedene. “Vi styrer mot et samfunn der alt kun dreier seg om å følge regler og prosedyrer. Kreativitet, innovasjon, arbeidsglede og yrkesstolthet forsvinner.” https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/xP6nQ/det-regelstyrte-samfunn

  3. Henrik
    4. desember 2019 at 05:04

    Enda et bransjeinnlegg med dundrende repetisjoner, og som de før meg har brukt ord med store T’r på. Ingen er uenig i at biler bør være sikre. info til bransjens Sjef: Alle «Hobbyamtører og andre som ikke følger med i tiden» har en såkalt Personlig Datamaskin 🙂 med overgang og Dataprogram fra ebay som kan lese de samme data som boksen med hemmelig navn til «Hundretusenvis». Derfor kan disse individer bytte bremser på Leaf’n sin til en brøkdel av prisen og med vesentlig større grad av sikkerhet en på den gamle bilen, der ingen sensor fortalte noen hva de skulle skifte og – Superviktig – når det var på tide med profesjonell hjelp. Utvikling er fett assa. Jeg har ikke bytta en tennplugg i mitt liv, jeg har bare programmert en del sensorer, også slike som skriker når Anatørsurrehuet 😉 må bytte bremseklosser. Å begrunne sine påstander med at alle andre ikke følger med i tiden bør man unngå om man vil bli sett på som en lagspiller. Det finnes idioter over alt men i følge Norsk Trafikksikkerhet er det særdeles få av dem som fikser bilen selv JIPPYYY. Ei verktøykasse i dag har blant annet en del ledninger, skjerm og tastatur. Om den står hos Opel på størrelse med 1 liter fra Tine eller i garasjen til Olsen arvet etter onkel Tor er et fett, kassa gjør det samme. Altså, behandler man folk som mindre begavede blir dialogen fort utfordrende. Jeg skal derfor ikke si mer om hva jeg mener om bransjesjefens manglende innsikt i dagens glade amatører. Jeg vil også oppfordre alle disse amatører til å fortsette å være glade og i tillegg ønske seg god programvare til Jul 🙂 Lykke til, God Jul og husk antivirus!

  4. 4. desember 2019 at 14:57

    Hvor har disse «profesjonelle» det fra at det ruller så mange farlige biler på grunn av at eierne steller med dem selv? Finnes noen statistikker fra forsikringsselskap eller Statens Vegvesen som underbygger en slik påstand? Men at det finnes useriøse verksteder som påtar seg arbeid de ikke er kvalifisert for, ja de finnes! Men bileiere som steller med og vedlikeholder egne biler, er vel den gruppen som alltid har alt på stell!

  5. Tova
    5. desember 2019 at 11:20

    Ikke noe nytt dette; sterke kramper for å beskytte egne, etablerte interesser ved bruk av skremsel og frykt som våpen. Ikke mye bruk av fantasi til utvikling og tilpassing til nye markedsutfordringer å spore. Jfr også caravanimportørenes “hellige krig” mot egen- og sideimportører. Innleggene over treffer meget godt med sine kommentarer, noe ikke alltid alle merkeverkstedene gjør med sine “reparasjoner” av nyere teknologi i bilene. -Hvor mange bileiere har ikke opplevd at feilsøking til svimlende timepriser i eksklusive og kostbare lokaler kun har ført til nye dyre verkstedtimer med ytterligere “prøve og feile”? Påfallende manglende kompetanse innad på de områdene bransjen selv hevder entusiastene og “amatørene” -og kundene, ikke er i stand til å forstå, er dessverre i sterk grad medvirkende til å skape mistillit til bransjeverkstedene selv. At bransjen fremstiller forholdsvis enkel fysikk og teknologi som foreligger i en vanlig bil som om det var måneraketter det gjelder, er også med på å svekke deres egen troverdighet. Og når kundene så sitter igjen med en følelse av å bli fortalt at “-det er vi som vet og kan, du er bare en enkel idiot”, så vil det være naturlig for bileier å søke mot andre “garasjer” for å få skiftet olje og filter.. Nei, ta heller utfordringen enn å angripe egne kunder!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *