Vil hindre privatpersoner å reparere bilene selv

NBF (Norges Bilbransjeforbund) går i en pressemelding til et kraftig angrep på Statens vegvesen fordi de fortsatt vil la privatpersoner reparere bilen sin selv. NBF mener dette er en fare for trafikksikkerheten. Statens vegvesen svarer på kritikken.

Stig Morten Nilsen i NBF bruker harde ord om Statens vegvesen. Foto: NBF.

NBF mener det vil gi flere hardt skadde og drepte i trafikken om hvermannsen skal kunne reparere bilen sin. Organisasjonen sammenlikner med hvor lite forbrukere får lov til å gjøre på elektriske anlegg hjemme og er oppbrakt over at hvem som helst skal kunne reparere en bil. De kaller Statens vegvesen handlingslammet.
Bakgrunnen for striden er at verkstedforskriften skal revideres. Den sendes på høring ved årsskiftet. Dette handler altså ikke om reparasjonen av bodelen i en bobil, men reparasjon av biler i sin alminnelighet.

Trafikksikkerheten må komme først, sier Stig Morten Nilsen, administrerende direktør i NBF. I kontaktmøte med vegdirektøren og påfølgende kommunikasjon, har NBF fått bekreftet at Statens vegvesen vil videreføre muligheten til at alle kan utføre alt arbeid på egen bil, bare man selv mener man er «kompetent», legger Nilsen til i pressemeldingen.

– Den teknologiske kompleksiteten på moderne biler gjør faktisk dette behovet enda mye større ved reparasjon av biler. Hvem som helst skal ikke kunne «tukle» med bilen bare man selv mener man er «kompetent». Det kan utsette både en selv og andre trafikanter for fare, sier Nilsen.

Statens vegvesen legger opp til at mangler etter PKK-kontroller i praksis kan utbedres av «hvem som helst». Det stilles ingen krav til dokumentasjon for utført arbeide, mens verkstedene som kontrollorganer er forpliktet til å ta etterkontrollene på disse bilene. Uten å vite hva som er gjort og hvem som har utført arbeidet, skriver NBF videre i sin pressemelding.

– For å bekjempe svart, uautorisert og ulovlig arbeid, så burde vi som bransje og bileierne i det minste kunne forvente at Statens vegvesen som faginstans hadde de samme intensjonene. Det har de åpenbart ikke. Denne ansvarsfraskrivelsen kan derfor best beskrives som at handlingslammelse, og truer både trafikksikkerheten og det organiserte, seriøse arbeidslivet, sier Nilsen.

Du skal fortsatt få lov
– At NBF vil ha en regelendring som fratar folk muligheten til å gjøre reparasjoner selv og tvinger dem til et verksted, er ikke overraskende. Dette er næringspolitikk. Vi har i dag verdens beste trafikksikkerhet på norske veier. Vi har en streng regulering av kjøretøyreparasjoner sammenlignet med andre europeiske land, sier avdelingsdirektør Henning Harsem i Statens vegvesen i en kommentar til Bobilverden.no.

Den kommende revisjonen inneholder ingen endringer fra dagens forskrift som får følge for sikkerheten på dette området.
– Tvert imot innebærer forslaget til ny verkstedforskrift ytterligere tiltak for å bedre sikkerheten og bekjempe arbeidslivskriminalitet, blant annet i form av nye reaksjoner mot ulovlig verksteddrift.

Krav om kompetanse
Det ligger i dag et grunnkrav i verkstedsforskriften om at enhver som skal utføre arbeid på et kjøretøy må ha nødvendig kompetanse og kunne utføre arbeidet på forsvarlig måte. Dette kravet gjelder alle – verksteder, privatpersoner og bileiere.

– Dette gir bileiere mulighet til å utføre reparasjoner og vedlikehold på egen bil – dersom det foretas på forsvarlig måte og man har kompetanse til det, sier Harsem.

– Men dersom man påtar seg et arbeid på kjøretøy og det oppstår skade som følgende av mangelfull reparasjon, kan bileier bli erstatningsansvarlig og i ytterste konsekvens få straffemessige følger.

På samme måte som før, skal reparasjoner på feil og mangler som oppdages på EU-kontroll uansett kontrolleres av et godkjent verksted, forsikrer Statens vegvesen.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  3 comments for “Vil hindre privatpersoner å reparere bilene selv

  1. Vi må ta til motarbeiding av bilbransjen som med dette fører til at vi bileigare ikke får gjøre noe sjøl,mange av oss er veldig flinke og kan bil samt er også bilmekanikere exemp skifte av bremseklosser som er en forbruksvare ,mange av oss har skifta mange ganger og veit at det må smøres på glidetappene ,samt rengjøring før klossene legges inn samt smøres med ja jeg bruker kopperpasta dette er standard før vinteren og vintergummi settes på.

  2. Hva med oss bilmekanikere med godkjenning som tekniske ledere for verksted? Je er snart pensjonist men kan fremdeles skru på min egen bil om NBF får dette forslag gjennom vil jeg ikke en gang kunne bytte hjul på min egen bil. Dette er et dusteforslag fra en bilbransje i nød.

  3. Det er helt vanlig at bransjeforbund hyler, skriker og slår på de største trommene når forskrifter skal revideres. Dette handler kun om å hente inn mer penger for deres medlemmer. Ingen ting annet. Sikkerheten på Norske veier er enestående høy og det finnes ikke en fis av bevis for noe annet.

    Uansett, God Jul til hele hurven 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *