4250 kg – er det håp om førerkortendring?

EUs førerkortdirektiv er under revisjon. Sist det ble revidert tok prosessen 15 år. En full revisjon kan til og med forsinke det arbeidet som blir gjort gjennom andre kanaler.

Mange bobiler registrert for 3500 kg kan uten tekniske endringer oppgraderes med flere hundre kilo. Men da endres samtidig kravet til førerkort for å kjøre bobilen. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

De siste ukene har flere medier og nettsteder for bobilister brakt ”nyheten” om at førerkortdirektivet revideres. Det kan være dårlig nytt.

I en del omtaler kan det se ut som om noen allerede nå innkasserer en seier for ønsket om å øke vektgrensen for førerkort i klasse B fra 3500 kg til 4250 kg.

De vil bli skuffet over hvor lang tid det vil ta. Det sier Bjarne Eikefjord. Han er til daglig redaktør i Bobil- og CaravanMagasinet, men har gjennom eget politisk engasjement representert Norge i EUs prosess rundt innføringen av alkolås. Der er han oppnevn av Norsk Elektroteknisk Komite. Han har derfor erfaring med hvordan disse prosessene foregår.
– Sist førerkortdirektivet ble revidert tok hele prosessen 15 år før reglene i det kunne tas i bruk, sier Eikefjord.

EU startet sin gjennomgang av førerkortdirektivet i sommer. Foreløpig arbeides det med å lage et ”veikart” for den videre prosessen. Når hele direktivet settes i bevegelse er det mange motstridende interesser som skal høres og sys sammen til et nytt direktiv.

I andre kvartal 2020 starter en ny konsultasjonsperiode, og det er først om et år EU Kommisjonen skal begynne å jobbe med hva den skal mene. Det kan ta tid. Deretter er det nye høringer og oppdateringer før det nye førerkortdirektivet kan være klart.

Et revidert førerkortdirektiv er neppe på plass før i 2024-25, sier Bjarne Eikefjord. Foto: Knut Randem.

Det vil neppe ta 15 år denne gangen, men Eikefjord mener det er realistisk å anta at et nytt førerkortdirektiv ikke vil være klart før i 2024-25.

Det finnes en annen kanal
Bobilverden.no har i flere år skrevet om et arbeid som har pågått med å endre et vedlegg til førerkortdirektivet. Denne endringen skulle gjøre det mulig å kjøre en bil på inntil 4250 kg med førerkort klasse B dersom bilen ikke har tilhenger. Å endre et vedlegg til direktivet er en enklere prosess og krever kun stille samtykke fra medlemmene i EU.

Eikefjord har benyttet seg av sine kontakter i EU for å prøve denne kanalen. Dette har vi beskrevet tidligere og senest i mars 2018.

Han har levert formuleringer og forslag til endringer som har blitt brukt i et endringsforslag for et av vedleggene til førerkortdirektivet. Det var til høring i EU-landene og var nær ved å bli vedtatt. Minst et land har altså vært i mot endringen.

Selv om dette forsøket strandet i første runde er ikke denne prosessen død. Parallelt med gjennomgangen av førerkortdirektivet fortsetter arbeidet med å endre et av vedleggene. Dersom denne prosessen lykkes denne gangen, tror Eikefjord at et resultat har mulighet til å foreligge om et år. Vel og merke så sant de to prosessene ikke slås sammen.

Elektriske varebiler og det ulogiske
Det er et år siden Bobilverden.no på lederplass omtalte logikken bak en økning i vektgrensen for elektriske varebiler i et trafikksikkerhetsperspektiv. Den kan du lese her.

I Norge ble vektgrensen for å kjøre elektriske og andre utslippsfrie varebiler med førerkort i klasse B 1. april 2019 hevet fra 3500 kg til 4250 kg. I forskriften er det tatt med en begrensning om at det kun er den økte batterivekten i en elvarebil som skal kunne overstige 3500 kg. Så om batteripakka til en slik elvarebil veier 500 kg så blir vektgrensen 4000 kg. Lovgiverne har altså ikke ønsket å øke lasteevnen i disse bilene, men kompensere for vekten av batteriene.

For å svare på overskriften: Ja, det er håp, men det kan ta år før noe skjer.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: 4250 kg og førerkort klasse B
Les også: Vekt, førerkort og trafikksikkerhet

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *