«La Dolce Vita» i bobiler

Produksjonskapasiteten kan også benyttes til andre bobiler i Hymergruppen. Foto: Bjarne Eikefjord.

Produksjonskapasiteten kan også benyttes til andre bobiler i Hymergruppen. Foto: Bjarne Eikefjord.

De nye fabrikkanleggene til Laika Caravans i San Casciano Val di Pesa, rett utenfor Firenze, er blant de mest avanserte i Europa, også innen miljøvennlighet. Det var derfor med betydelige forventninger BoCM deltok på Laika Convention i sommer.

Med Marcello Mastroianni og Anita Ekberg i en ikonisk badescene i en romersk fontene, tok filmen «La Dolce Vita» kinopublikum med storm da den kom i 1960, og satte tunge spor i mangt et ungt guttehjerte. Regissøren Federico Fellini skildret en luksusverden som de fleste kunne drømme om. «Det søte liv» var den gangen reservert for de få. Når Laika i 2016 bruker slagordet Dolce Vita som beskrivelse på den nye designtrenden i deres bobiler, som Kreos og Ecovip, skaper det assosiasjoner til fordums luksus og prakt, omdannet til bobiler som er tilgjengelig for en stadig større andel caravanister. Og samtidig markerer det nye slagordet et vannskille som peker framover, hvor Laika, ifølge administrerende direktør, Andrè Miethe, skal bruke italiensk design, kvalitet og merkevare i kampen for nye markedsandeler.

Avansert produksjon
Fra 30.000 kvadratmetre, utstyrt med det siste og nyeste innen produksjonsteknologi, skal bobilene fra Laika rulle ut til stadig flere kjøpere. Laika er en del av Hymer-gruppen, som er størst i Europa innen området fritidskjøretøyer som campingvogner og bobiler. I det italienske markedet har Laika fått en markedsandel på 10%, og det akter administrerende direktør, Andrè Miethe i Laika Caravans, å øke etter hvert, opplyste han på presseorienteringen. Men viktigst er det europeiske markedet, hvor Laika har alvorlige hensikter å øke eksportandelen videre fra de 65% de har i dag. Skandinavia er et viktig og økende marked for Laika, som i Norge importeres gjennom Kroken Caravan i Åndalsnes.

Nye bobiler på rekke og rad klar til å gi sine brukere «La Dolce Vita» på ekte italiensk. Foto: Bjarne Eikefjord.

Nye bobiler på rekke og rad klar til å gi sine brukere «La Dolce Vita» på ekte italiensk. Foto: Bjarne Eikefjord.

Identitet
Laika ønsker med sin nye design og oppgradering å skape en familiefølelse og identitet med italiensk kvalitet og komfort. Dette gjenspeiles i materiellvalg og utførelse. Samtidig er det viktig å skape romfølelse gjennom å øke den innvendige plassen gjennom innovative løsninger. Bobilene har mange lyspunkter og speil som bidrar til følelsen av «La Dolce Vita». Samtidig skal det hele være praktisk og brukervennlig og fremfor alt robust.

Smart soverom
Laika har lagt ned betydelig arbeid i soveromsdelen hvor sengene er 80 cm. brede. Dimbare lys, store vindusflater og ekte lær skal skape en god atmosfære for hvile. Sengen akterut kan heves og senkes i forhold til garasje/stuerom. Flate, doble gulv uten stigetrinn eller terskler, fungerer både som isolasjon og kan brukes til oppbevaring av for eksempel ski. Her er også ferskvanns- og gråvannstankene plassert. Bobilene fra Laika kommer med fem utstyrsnivåer, og kan dermed tilpasses den enkeltes «lommebok» for å si det slik.

Adm.dir. Andrè Miethe fortalte at Laika på Düsseldorfmessen ville fokusere på italiensk design med varme og myke farger, eleganse, harmoniske kontraster og nye stoffer. Han har store forventninger til importsamarbeidet med Kroken Caravan, som han tror vil føre til et oppsving for Laika også i Norge. Etter å ha fått en omvisningstur gjennom de nye fabrikklokalene for Laika kan vi konstatere at forventningene ble innfridd – med god margin.

Laika Caravans nye, toppmoderne fabrikk i San Casciano Val di Pesa like utenfor Firenze i Italia, dekker 30.000 kvadratmetre. Foto: Bjarne Eikefjord.

Laika Caravans nye, toppmoderne fabrikk i San Casciano Val di Pesa like utenfor Firenze i Italia, dekker 30.000 kvadratmetre. Foto: Bjarne Eikefjord.

Laika Caravans ble grunnlagt i 1964 av Giovanbattista Moscardini, som fant inspirasjon for navn og logo fra den russiske hunden Laika, som i 1957 ble det første levende vesen i verdensrommet ombord i Sputnik 2. Laika omsetter i dag for 72 millioner Euro, og er gått inn i den tyske Erwin Hymer Group, som leverer mer enn 35.000 campingenheter, og har rundt 4.400 ansatte i merkevarefabrikkene for Bürstner, Carado, Dethleffs, Niesmann+Bischoff, Laika, LMC og Sunlight. Gruppen omfatter også utleiefirmaet McRent, Goldschmidt for chassis, og Movera som er spesialisert for utstyr og telthengere.

Av Bjarne Eikefjord, Bobil og Caravan Magasinet (BoCM)

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.