– Adria konsernet øker mest

Sonja Gole, administrerende direktør og konsernsjef i Adria ønsker BoCM velkommen til hovedkontoret utenfor Novo Mesto i Slovenia.

Sonja Gole, administrerende direktør og konsernsjef i Adria ønsker BoCM velkommen til hovedkontoret utenfor Novo Mesto i Slovenia.

Adria konsernet har hovedsete i Novo Mesto i Slovenia. Derfra sendes campingvogner og bobiler i økende antall til de fleste land i Europa, noen i Asia og i Australia. Fra bunnpunktet for 20 år siden, har Adria vokst seg inn blant de fem største produsentene i Europa. Hele tiden styrt av Sonja Gole, den eneste kvinne som er toppleder i caravanbransjen i Europa.

Det hele begynte i 1965, da ingeniøren, Martin Sever, skrudde sammen sin første campingvogn og deretter dro den over 2000 km. for å levere den til kjøperen i Sverige, Karl Wilhelm Karlsson. Dette innledet et mangeårig samarbeid, hvor Adria tilpasset seg de nordiske kravene og ble en stor leverandør i Skandinavia, samtidig som Adria campingvogner med det karakteristiske blå «magebeltet» var å se i stort antall i det sørlige Europa, i 1980 ble nesten 27.000 campingvogner med Adria merket eksportert under slagordet «Lett, velutstyrt til overkommelig pris».

Problemtider
De første Adria bobilene kom i 1982. Mot slutten av 1980-tallet tok den internasjonale finanskrisa halvparten av campingvognmarkedet i Europa. Oppløsningen av Jugoslavia på begynnelsen av 1990-talet fikk også store konsekvenser for Adria. Etter omveltningene tørket etterspørselen inn, og produksjonen var til tider helt nede under 2000 vogner i året. Men så, i 1996, overtok en kvinne som toppsjef i hele konsernet. De to siste tiårene har Adria hatt en eventyrlig vekst i de fleste markedene. Det var således med betydelig respekt BoCM svingte opp foran hovedinngangen til fabrikkomplekset i Novo Mesto, og ble ønsket velkommen av toppsjefen selv, Sonja Gole, til et eksklusivt intervju om hvordan det er å være kvinne i toppen av en mannsdominert bransje. Og om hva som er hennes suksessoppskrift gjennom de to tiårene hvor Adria har hatt en eventyrlig vekst og utvikling.

Kvinne i mannsdominert bransje
Sonja Gole er, så langt BoCM har kunne finne ut, den eneste kvinnelige toppsjef innenfor caravanbransjen i Europa. Det var således en meget mannsdominert bransje Sonja Gole kastet seg inn i da hun i 1996 tok på seg lederjobben i Adria, i første omgang midlertidig for seks måneder.

– Men så ble jeg nå her da, og nå er det blitt 20 år, sier Gole med et stort smil. Hun beskriver det som en stor utfordring i en vanskelig situasjon.
– Adria hadde hatt fire meget vanskelige år bak seg. Produksjonen var omtrent 3000 campingvogner i året, både finansinstitusjoner og markedene var i tvil om Adria ville klare å reise seg igjen, sier Gole med stort alvor, og legger til at hun mener kvinner er bedre skikket til å håndtere vanskelige situasjoner.

Suksessoppskriften
-Hva mener du er den viktigste forskjellen du som kvinne gjør for Adria sammenlignet med en mann i tilsvarende posisjon?

– Kvinner er mer sensitive enn menn, og vi tar mer vare på menneskene rundt oss. Dette var veldig viktig for medarbeiderne i Adria, da vi måtte starte nesten fra begynnelsen og utvikle nye modeller, nye produksjonsmetoder og samtidig overbevise markedene om at Adria kom til å fortsatt være en viktig leverandør av konkurransedyktige campingvogner og bobiler, sier Gole.
– Dessuten må vi huske på at det gjerne er kvinnen i familien som til slutt har det endelige ordet når kjøp av campingvogn eller bobil skal besluttes. Da er det viktig at vi legger inn kvinnelige verdier i vår design, markedsføring og fremfor alt når vi henvender oss til kundene.-

Team-bygging
– Du har bidratt til å bringe Adria fram i fremste rekke blant produsenter av bobiler og campingvogner i Europa, hva mener du ligger bak denne suksessen?

– Vi må komme sammen i team, og alltid arbeide som team. Det er viktig å være åpen for mange ideer og forslag. Det er viktig for meg som leder å lytte til mine medarbeidere og skape åpne rom for å få fram gode løsninger. De må få forståelsen av at jeg også har en omsorg for alle ansatte i bedriften. Jeg tar ikke beslutninger alene, de kommer som resultat av teamarbeidet. Vi står sammen om å finne de riktige beslutningene. Samtidig er det viktig å ha en godt balansert ledelse med både kvinner og menn, unge og eldre. Til sammen er det selve oppskriften for suksess-, mener Gole. Hun legger til at menn kanskje ofte vil være viktigere, de har et større ego enn kvinner, og at det gjerne også preger bedriftskulturene hvordan topplederne opptrer.

Kundene viktigst
Sonja Gole, toppleder i Adria konsernet, kommer stadig tilbake til kundene og betydningen av å følge disse opp på best mulig måte. Og peker nok en gang på betydningen kvinner har i dette markedet:

– Menn sjekker gjerne det rent tekniske og utstyrsmessige. Vi kvinner har tradisjonelt brukt tid til matlaging i hus, og ønsker gjerne interiørdesign som gir mest mulig funksjonell bruk for hele familien. For begge er således design viktig, både utvendig og innvendig, mener Gole, som også berømmer nordisk likestilling:

– Nordiske familier er gjerne mer liberale, det vil si mer likestilt enn tilsvarende familier i sør-Europa, hvor menn gjerne bestemmer mer. Som kvinne har jeg da kanskje muligheten til å påvirke mer for design som tiltaler kvinner bedre.

Familiebeslutning
– Til syvende og sist er det å anskaffe en campingvogn eller bobil en felles beslutning, hvor hele familien er involvert. Og, vi ikke glemme barna, legger Gole til.
– Barna og deres ønsker for camping er viktig å ta hensyn til. Hvis barna trives, trives også foreldrene, og det igjen gir bedre ferieopplevelser for alle.
– Vi vektlegger derfor å fortelle om følelser, hvordan det fungerer, ser ut og opplevelser. Campingferie er å leve i harmoni med naturen, ta omsyn til hverandre og glede seg over å oppleve ting sammen. Derfor skal en bobil eller campingvogn også være et komfortabelt hjem – direkte forbundet med naturen-.

Camping i framtiden
Sonja Gole mener at ferie- og campingmarkedet vil være der, og mest sannsynlig øke i framtiden. Folk er opptatt å ta vare på sin fritid og få mest mulig ut av den. Gjennomsnittscamperne er i dag rundt 55 år. Gole mener at bransjen de siste 10 årene nesten har glemt de unge under den sterke veksten innen bobilbruken som er kommet. Hun har klare oppfatninger av hva som må gjøres:

– Vi må nå ut til de unge og spesielt til barnefamiliene. Nye brukere må inspireres til å drive med camping, gjerne med ny teknologi, IT, WiFi, kontakter og informasjon som er tilgjengelig på mobiltelefoner. Tilgang til informasjon om de beste tilbudene for opphold, restauranter og aktivitetstilbud. Det kan tenkes at brukerne vil kjøpe og ikke lage maten selv, og tilbudene innhentes under reisen til bestemmelsesstedene. Vi i Adria ønsker å bruke teknologier som hjelp til å organisere fritidslivet mer komfortabelt. For vi vil se mye mer ønske om aktiv ferie, og da vil campingvogn og bobil være bortimot perfekte til å innfri de flestes ønsker, konstaterer Sonja Gole.

Adria flyttet i 2005 inn i et helt nytt og topp moderne fabrikkanlegg. Dette dekker tilsammen: 147.735 kvm, og består blant annet av et administrasjonsbygg på 4.000 kvm, Produksjonsanlegg på 36.560 kvm, og et lager for ferdige produkter på 49.437 kvm.

Adria flyttet i 2005 inn i et helt nytt og topp moderne fabrikkanlegg. Dette dekker tilsammen: 147.735 kvm, og består blant annet av et administrasjonsbygg på 4.000 kvm,
Produksjonsanlegg på 36.560 kvm, og et lager for ferdige produkter på 49.437 kvm.

Vokser videre
Sonja Gole har klare oppfatninger om at Adria ikke skal hvile på laurbærene, men vokse videre. For 2016 øker totalmarkedet med 10%, men Adria øker med 15%. Litt mer for bobiler enn for campingvogner, men forskjellen er i ferd med å jevne seg ut. Sonja regner med at totalmarkedet i Europa vil være mellom 160.000 og 170.000 campingenheter, det vil si bobiler og campingvogner, men vil neppe øke like mye i årene som kommer. Adria ekspanderer etter 50 års eksistens både i Europa, i Asia og i Australia, og Sonja ser det kinesiske markedet som neste store satsingsområde. For Adria har alltid vært en eksportbedrift, hjemmemarkedet har vært mye mindre. Samtidig har utemarkedene gitt Adria store fortrinn, mener Sonja:

– Ved å være til stede i mange markeder, lærer vi mye av ulike kulturer, lærdom vi tar med oss og bruker i vår egen utviklingsprosess. Dette gjør oss best kvalifisert til å lage universelle produkter, fordi vi har tilegnet oss mest kunnskap og derigjennom følger opp kvalitetskrav gjennom hele produksjonsprosessen. I tillegg utvikler vi nye ideer og inspirasjoner til best design, og har en åpen bedriftskultur som følger opp kunder og tilbakemeldinger vi får, sier Gole.

Topp tre
Målsettingen er å være blant topp tre varemerker i framtiden. I Skandinavia er dette innen rekkevidde, målet er en markedsandel på 7,5 prosent for hele Europa i inneværende år. Det innebærer å utvikle nye markeder. Adria har i dag en balansert portefølje med såkalte villavogner (10 prosent), campingvogner (40 prosent) bobiler (40 prosent) og bybobiler/vans (10 prosent). Gole viser til at markedet i Spania til nå i år har økt med 60 prosent, og tror at finanskrisen som har knuget EU-landene er i ferd med å overvinnes:

– Da blir spørsmålet fort hvorvidt vi er i stand til å produsere nok til å dekke den økte etterspørselen, mener hun, før hun avslutningsvis gir følgende melding til framtidige campister:

– Den beste ferien du kan ha er i harmoni med naturen, og for det er det Adria bobil eller campingvogn som gir mest. Fordi vi har et bredt produktspekter hvor alle kan velge det som passer dem best. I tillegg er vi best på design og kvalitet, og vi har en meget god levetidsservice som er viktig for alle kunder.

ADRIA NØKKELTALL 2015
Omsetning: €303 mill. (+22 prosent fra 2014)
Ansatte: Ca 800 (+200 fra 2014).
Markedsandel: 6,6 prosent
Dette plasserer Adria blant topp 5 produsenter i Europa

Sonja Gole tok seg tid til å fortelle BoCM om at hun mener utstrakt teamarabeid og god omsorg for sine medarbeidere er viktige suksesskriterier.

Sonja Gole tok seg tid til å fortelle BoCM om at hun mener utstrakt teamarabeid og god omsorg for sine medarbeidere er viktige suksesskriterier.

Vi konstaterer etter møtet at Adria i Sonja Gole åpenbart har en leder som vet hva hun vil – og som har evnen til å gjennomføre det hun vil.

Tekst og foto: Bjarne Eikefjord, Bobil- og Caravan Magasinet (BoCM)

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.