Klar til å diskutere Euro 7

EU Parlamentet støtter forslag til Euro 7-norm. Den skal gjelde alle typer kjøretøy, men det er usikkert når den kan tre i kraft.

For lette varebiler, som omfatter de fleste bobiler, er målet å innføre Euro 7 i juli 2027. Foto: Knut Randem.

Et flertall på 329 medlemmer i Europaparlamentet stemte i forrige uke for å godkjenne en forhandlingsposisjon om modernisering av EUs regler for typegodkjenning og markedsovervåkning av motorkjøretøy (Euro 7). 230 stemte mot og 41 var avholdende.

Den nye Euro 7-forordningen skal oppdatere gjeldende grenseverdier for eksosutslipp (som nitrogenoksider, partikler, karbonmonoksid og ammoniakk) og innføre nye tiltak for å redusere utslipp fra dekk og bremser – og for å øke batterilevetiden.

Flertallet er enige i grenseverdiene foreslått av Kommisjonen for et år siden. Samtidig foreslås en ytterligere inndeling av utslipp i tre kategorier for lette nyttekjøretøy basert på vekten.

De foreslår også strengere grenseverdier for eksosutslipp målt i laboratorier og under faktiske kjøreforhold for busser og tunge kjøretøy. I tillegg ønsker Europaparlamentet å tilpasse EUs beregningsmetoder og grenser for utslipp fra bremser og dekk til de internasjonale standardene som nå utarbeides av FNs økonomiske kommisjon for Europa.

– Vi lyktes å finne en balanse mellom miljømål og produsentenes vitale interesser. Det ville vært kontraproduktivt å implementere miljøpolitikk som skader både Europas industri og dens innbyggere. Gjennom vårt kompromiss tjener vi alle involverte parters interesser og unngår ekstreme posisjoner, sier ordfører Alexandr Vondra i en pressemelding.

Dette er behandlingskjeden fram til euro 7 blir vedtatt. Prosessen er nå forbi det røde punktet. Illustrasjon: EU.

I tråd med forslaget fra Kommisjonen ønsker også Parlamentet at reglene blir felles for alle typer kjøretøy. Utslippsgrensene blir de samme uavhengig av om kjøretøyet bruker bensin, diesel, har elektriske drivlinjer eller alternativt drivstoff.

Grensene vil bli skjerpet for lastebiler og busser mens de laveste eksisterende grensene for person- og varebiler nå gjelder uavhengig av drivstoffet som brukes av kjøretøyet. De nye reglene setter også utslippsgrenser for tidligere uregulerte forurensninger, som lystgassutslipp fra tunge kjøretøyer.

Krav til bremser og dekk
Det nye er at utslipp fra bremser og dekk tas med i regelverket.
Euro 7-standardreglene vil være de første verdensomspennende utslippsstandardene som går lenger enn å regulere utslipp av eksosrør og setter ytterligere grenser for partikkelutslipp fra bremser og regler for mikroplastutslipp fra dekk. Disse reglene vil gjelde for alle kjøretøy, inkludert elektriske.

Reglene skal følges opp lenger enn for eldre biler. Alle kjøretøyer må overholde reglene i en lengre periode enn til nå. Samsvar for personbiler og varebiler vil bli kontrollert inntil disse kjøretøyene når 200 000 kilometer eller er 10 år gamle. Dette dobler holdbarhetskravene som eksisterer under Euro 6/VI-reglene (100 000 kilometer og 5 år). Tilsvarende økninger vil skje for busser og lastebiler.

De nye reglene vil også regulere holdbarheten til batterier installert i biler og varebiler for å øke forbrukernes tillit til elektriske kjøretøy. Dette skal redusere behovet for å skifte batterier tidlig i et kjøretøys levetid, og dermed redusere behovet for nye kritiske råvarer som kreves for å produsere batterier, skriver Parlamentet.

Euro 7-reglene skal sikre at kjøretøy ikke tukles med og utslipp kan kontrolleres av myndighetene på en enkel måte ved å bruke sensorer inne i kjøretøyet for å måle utslipp gjennom kjøretøyets levetid.

Europaparlamentet er nå klar til å starte forhandlinger med regjeringene i medlemslandene om lovens endelige form. Det kan derfor ta tid før Euro 7-normen blir fastsatt og satt ut i livet. Det er likevel et mål at den skal gjelde for personbiler fra 1. juli 2025 og for lette varebiler fra 1. juli 2027.

EU Kommisjonens forslag til konkrete grenser for utslipp kan lastes ned her (ekstern lenke).

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  7 comments for “Klar til å diskutere Euro 7

  1. Ja,nå blir det mye morro fremover!
    Er nok ikke lenge til de med flere millioner må bare kjøre i Norge.
    Du kommer snart til å se Euro 7 så kommer Euro 8 og så får du ikke kjøre med 5og6..
    Turismen kommer til å stoppe opp og det blir igjen helvete på jord,som allerede har begynt!

    Glad jeg har passert 80 og alt det gode ligger bak oss, Desverre!!

    • Jeg tenker før vi snakker om våre biler og om forurensing ta tak i Krigen som Israel holder på med.
      De har forurenset like mye på 1 mnd som verden har gjort i siste 50år.
      Og ikke å nevne Ukraina krigen.

  2. Skal jorden bli et levelig sted for oss og de neste generasjonene, så må det tas grep for å redde miljøet, Vi får derfor hilse velkommen EU’s arbeide for å sette nye standarder for utslipp av CO2, nitrøse gasser og partikkelforurensing fra motorer og bildekk.
    Man får bare håpe at det gis rause overgangsordninger til alle som kjører med Euro 4,5 og 6, så at velfungerende gamle bobiler fremdeles kan benyttes uten for store restriksjoner og avgiftspåslag.Det er som kjent godt for miljøet å benytte gamle produkter, framfor å avsette store miljøavtrykk ved å produsere nye biler.
    De som fremdeles utvikler nye forlbrenningsmotorer, arbeider kontinuerlig for å fremstille motorer som tilfredstiller nye utslippskrav, men på et tidspunkt kommer man vel til et punkt der det nærmest er umulig å få til lavere forbruk og utslipp.
    Det er også et framskritt at det skal utvikles mer edruelige og objektive målemetoder for å definere et kjøretøys reelle utslipp.Her har det vært mye juks og fanteri hos flere store bilfabrikanter, jamfør «Dieselgate» hos Volkswagen.

    • Redde miljøet??
      For noe forbanna tull,du er bare påvirket av FN idioten,og resten av miljø tullinger!
      Alt dette styrer seg selv uten at kapital folket skal tjene seg rike!
      Ulvang sa for mange år siden at snøen er borte i løpet av noen få år,og begynte å lage seg snø!
      Da spør jeg er snøen borte?
      NEII

      • Nå kjenner jeg ikke din bakgrunn, du har kanskje høy kompetanse innen klima og miljøspørsmål, siden du uttaler deg så kategorisk.
        Med min enkle bakgrunn på dette feltet, velger jeg å stole på FN’ s klimapanel og andre høykompetente vitenskapsmenn som er bekymret for global oppvarming og derav følgende ekstremvær.
        Rekken av seriøse klimaskeptikere tynnes stadig ut.Jeg registrerer at det i den senere tid er flere tidligere klimaskeptikere ,som har kommet til erkjennelse om at de har tatt feil.

        • Jeg har god kompetanse for å uttale meg!
          Dette med FN handler bare om Penger til en bestemt gruppe!
          Kunne skrive mye om dette, men er drittlei å argumentere med Venstrevridde, dere forstår bare dere selv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *