Interessen for bobilferie øker igjen

4 prosent av den norske befolkningen har vært på bobilferie de siste tre årene. I år ønsker en større del av befolkningen å reise på bobilferie.

Flere vil reise på bobilferie. Anders G. Hovde i Kantar har undersøkt hva befolkningen vil. Foto: Knut Randem.

Kantar har tatt pulsen på det norske markedet med en undersøkelse blant et representativt utvalg på 1 000 personer. Et utvalg bestående av 450 bobileiere har svart på relevante spørsmål til bobileiere. Undersøkelsen er utført for Norges Caravanbransjeforbund (NCB) og ble presentert på organisasjonens fagdag i dag.

Undersøkelsen viser at det er en trend der befolkningen er generelt mer positivt innstilt sin egen økonomi framover. Det fortalte Anders G. Hovde i Kantar da han presenterte resultater fra undersøkelsen.

Bobil er fortsatt populært og med mer tillit til egen økonomi så kommer også ønsket om å kjøpe ny bobil tydeligere fram.

4 prosent har vært på bobiltur de siste tre årene. Det var år preget av nedgang i salget av nye bobiler, men en tilsvarende undersøkelse i 2019 viste det samme resultatet. I år vil 6 prosent av befolkningen på bobilferie. Det er en tydelig økning, men skal de kjøpe eller leie bobil?

Campingferie utgjør en liten del av befolkningens ferieplaner, men nå skjer det en endring i interessen for bobilferie. Tabell: Kantar.

Hovde plasserte respondentene inn grupper, som aktive, hytteeiere, charterturister, miljøbevisste og de som toner ned viktigheten av ferie. Den siste gruppa er også ofte den som har lavest inntekt.

Blant hele befolkningen scorer bobil som ferieform omtrent midt på treet på en skala fra 0 til 10. Det er litt variasjon mellom de nevnte gruppene. De som aller helst vil kjøpe ny eller brukt bobil er uten tvil de aktive. Det er de som vil oppleve både natur, kultur og opplevelser. I denne gruppen vil hele 7,5 prosent kjøpe ny bobil og 13,7 prosent vil kjøpe bruk.

De miljøbevisste kommer på en klar andreplass når det gjelder interesse for å kjøpe bobil. Her er tallene henholdvis 5,1 og 13,2 prosent. I denne gruppen er interessen for å leie noe større enn blant de aktive. De to gruppene har mye til felles og har mange av de samme interessene når de skal på bobiltur.

En ting er interesse for bobilferie, men tallene fra Kantar viser også at det igjen er større interesse for å kjøpe bobil.

Undersøkelsen viser at 4 prosent av befolkningeniier at de vil kjøpe ny bobil i løpet av to år. 12 prosent vil kjøpe brukt bobil og 10 prosent vil leie en bobil for deler av sesongen.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *