Hymer, litt kinesisk og mye amerikansk?

CEO Martin Brandt i EHG i midten da avtalen med kineserne ble offentlig. Foto: Erwin Hymer Group.

Erwin Hymer Group (EHG) har inngått et såkalt joint venture med en kinesisk bobil- og vognprodusent. Samtidig er konsernet helt eller delvis til salgs. Amerikanske investorer er hete interessenter og en berømt produsent nevnes spesielt.

På Caravan Salon i Düsseldorf fortalte EHGs toppsjef, Martin Brandt at selskapet hadde gått inn i det kinesiske markedet gjennom et joint venture med den kinesiske bobil- og campingvognprodusenten Loncen. Dette betegnes som det første steget inn i et nytt marked med et enormt markedspotensial.

Verden over øker behovet for bobiler og campingvogner, men i Kina er muligheten for vekst enorme. Brandt refererer selv eksperter som betegner veksten i Kina fram mot 2020 til opptil 22 billioner Euro. Det nye samarbeidet gjennom Luoyang Erwin Hymer-Loncen Caravan Co ltd skal sørge for at partene får maksimalt ut av denne veksten.

Kina betegnes i denne sammenhengen som en sovende kjempe med et enormt potensial. På ti år har antallet fritidskjøretøy økt fra 3 000 til 70 000 – fortsatt et lite tall i et stort marked.

Kinesiske myndigheters målsetting om å satse på campingindustrien blant annet gjennom å bygge et større antall campingplasser forsterker mulighetene for sterkere vekst.

Fra avtalesigneringen i Kina. Foto: Erwin Hymer Group.

Blir Hymer amerikansk?
Bobilverden.no skrev i mars om Hymer-familiens ønsker om å selge ut hele eller deler av eierandelen i selskapet. Amerikanske investorer ble da nevnt som mulige interessenter.

Nettstedet Auto-Medienportal bringer nå opplysninger om at det amerikanske selskapet Thor Industries angivelig skal være interessert i å overta en majoritetsandel i EHG. Thor Industries er mindre kjent i Europa, men de er verden over kjent for sine karakteristiske Airstream campingvogner.

Klassiske Airstream. Foto: Ampnet/Airstream.

Thor Industries produserer angivelig 230 000 fritidskjøretøy i året og er en gigant i forhold til EHG som produserer rundt regnet 62 000 fritidskjøretøy i året.

Hva vil dette i tilfelle bety for europeiske kunder? Det vet neppe noen, men Thor Industries skal i følge Auto-Medienportal ha for vane å la sine selskaper arbeide selvstendig. Det ventes derfor liten innblanding i driften av EHG dersom de kjøper.

Med de handelspolitiske utfordringene forholdet mellom Kina og USA preges av for tiden er det uansett duket for politiske utfordringer på høyt nivå.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.