Det er en særegen opplevelse å hente bobilen på fabrikken og kjøre den hjem selv. Du får se hvordan bobilen ble produsert og får kanskje en opplevelse for livet, håper produsenten.
Knaus Tabbert har nylig åpnet et nytt utleveringssenter i Jandelsbrunn hvor den tyske fabrikken ligger. Her får du bobilen fersk fra produksjonslinjen, skriver produsenten i en pressemelding.
Kundene kan etter avtale hente sin bobil ved Knaus hovedkvarter i Bayern. Da kan den første turen med nybilen starte helt sør i Tyskland. Om du kommer dit med fly og tog tilbyr Knaus å hente deg på jernbanestasjonen og kjøre deg til utleveringssenteret.
I Jandelsbrunn får kundene først en omvisning i produksjonen, en grundig gjennomgang av kjøretøyet og en liten overraskelse, som ikke røpes i pressemeldingen.
Utleveringssenteret er en del av prosjektet ”Jandelsbrunn 5.0”, som er den største enkeltinvesteringen på stedet. Senteret er en del av dette prosjektet i regi av Knaus Tabbert.
Senteret inneholder også en mindre, historisk utstilling, en lounge og et rom hvor din nye bobil presenteres for deg.
Knaus Tabbert legger ikke skjul på at dette skal være en opplevelse du skal huske lenge og dermed øke kundelojaliteten. Ved senteret kan du få utlevert Knaus og Weinsberger bobiler samt campingvogner.
Informasjonssjef Stefan V. Diehl bekrefter overfor Bobilverden.no at dette er en mulighet ikke bare for tyske kunder, men for alle kunder så lenge henteavtale er gjort gjennom din hjemlige forhandler.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Dette er et eksempel til etterfølgelse!
Glimrende!
Det må da være toppers. ?
Bra og fabrikken sparer transportutgifter og kunden fradrag på prisen?Hentet en bil selv på Kabe fabrikken i 2013 omvisning på fabrikken og fikk Kr. 10000,- ifradrag på prisen. Nå er vist ikke det mulig lenger dessverre.
Hvordan stiller det seg med importen når bilen er førstegangsregistrert i Tyskland før den tas inn til Norge? Min ble kjørt fra fabrikken i Neuesheim og til Norge. Ved omregistrering i Norge med 1460 km på klokken ble den klassifisert som bruktbil siden den var opprinnelig registrert i Tyskland.
I dette tilfellet dreier det seg ikke om privatimport. Dette er ordinære salg i Norge, men med mulighet til å hente selv i Tyskland. Litt usikker på hvordan formaliteter rundt skilt og registrering ordnes, men disse kommer nok inn som nybiler.
En bil kjøpt i Tyskland regnes ganske riktig som bruktimporter.
Nå er det vel slik at norske prøveskilt ikke kan benyttes i utlandet. For at bilen skal skal kunne utstyres med vanlige norske skilt i Tyskland må den vel ha norsk vognkort, og hvor får en dette i Tyskland? Om bilen importeres av et firma eller en privatperson har ingen betydning, samme lovverket gjelder for alle. Har den kjørt på egne hjul med utenlandske skilter fram til Norge blir den klassifisert som bruktimportert eller har Knaus Tabbert sammen med den norske importøren/forhandleren funnet et hull i lovverket?
Blir vel det samme å hente denne her som det er med å hente Mercedes i Stutgart, går vel til Norge på tyske tollskilter
Hentet selv en NY Carthago hos fabrikken i nærheten av München, og denne ble kjørt hjem på tyske tollskilter. Bilen var altså ikke registrert på normal måte i Tyskland og ble derfor behandlet som “nybil” ved reg på trafikkstasjonen i Norge. Altså ikke oppført som “bruktimport” i Autosys, noe som burde være en selvfølge, selv om dette dessverre er litt avhengig av den enkelte saksbehandler hos trafikkstasjonen. En annen bobil som jeg importerte ny fra Tyskland og kjørte hjem på tyske tollskilter, ble reg i Autosys som “bruktimportert” selv om bilen aldri var registrert på ordinære tyske skilter, og kun hadde kjørt ca 1500 km med tollskilter. Her tror jeg at ansatte på trafikkstasjonen mangler klare regler i slike tilfeller hvor fabrikknye biler blir omtalt som “bruktimport” noen ganger, men ikke alltid som nevnt over.