Gi plass for bobilene

Bobilturistene er kommet for å bli. Det blir flere av dem, og da må det legges til rette for fornuftige løsninger som både er attraktive og hindrer irritasjon hos fastboende.

Parkeringsplassen ved Eiganes har vært populær blant bobilister inntil kommunen satte ned foten. Foto: Alf Bergin.

Det skriver Stavanger Aftenblad på lederplass i dag. I byen har det gått en debatt om bobiler som parkerer på den gamle stadionparkeringen ved Eiganes gravlund.

Her har bobilene stått i hopetall fordi det både er god plass og sentrumsnært.

– Dagens bobilturister er ikke campinggjester i tradisjonell forstand, skriver avisa og slår fast at campingplasser har en annen tilnærming til gjestene og vil beholde dem så lenge som mulig:
– En «gammeldags» campingplass har gjerne tilbud om aktiviteter som lekeplasser, kiosk og svømmebasseng, og legger til rette for at besøkende skal bli på plassen lengst mulig.

Samtidig beskriver lederskribenten at arealkrevende campingplasser gjerne ligger for langt unna byene. Dessuten er de designet for familier med barn mens bobilturistene ofte er voksne par som vil se og oppleve byene de besøker.

Avisa griper også fatt i fordommene som rår om bobilfolk. Noen er riktige, men de fleste er feilaktige. En familie på tur forsøpler mer på en rasteplass enn folk i bobil som har egen avfallshåndtering og toalett. Det er heller ikke de som gjør sitt fornødne i veiskråningene. I begge tilfellene peker avisa på reisende i vanlige personbiler.

Den eneste fordommen avisa er enig i er at bobiler nok kan være sinker i trafikken på svingete vestlandsveier, men har også observert at mange i bobil har blitt flinke til å slippe forbi når de må kjøre litt saktere.

Når parkeringsplassen ved Eiganes nå er skiltet med forbud for bobiler, gir avisa gode argumenter for å finne løsninger for bobilistenes behov. Les hele kommentaren i Stavanger aftenblad.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  7 comments for “Gi plass for bobilene

  1. Mye av problemet er at bobil folket ikke ønsker å betale kr 400 til 700 for å stå en natt. Derfor tar de til takke med sålallt stellplass der det ofte er gratis.

    • Problemet er vel her, at det ikke finnes tilrettelagt «stellplass» og «vanlig» parkeringsplass benyttes, med de ulempene det kan medføre.
      Campingplass og Bobilplass er ikke det samme og det kommer også frem i artikkelen.

    • Klart man ikke ønsker å betale mye hver kveld/ natt i bobil . De fleste har nok strøm og gass til å « fricampe» .Dessuten er bobilsesongen lengre enn vanlig 3-4 ukers ferie og da blir det dyrt med store summer hver natt. Vi betaler gjerne noe for å stå på en parkeringsplass uten fasiliteter og dette gagner jo byer og små tettsteder da de fleste av oss legger igjen penger på ulike formål der man er .

    • Det er vel få norske bobileiere som ikke har råd til å stå på campingplass, vi bruker nesten alltid campingplasser når vi er på tur med bobilen.
      Men når det er sagt så har jo campingplassene ødelagt for seg selv med å la de som har spikertelt og er fastboende få de beste plassene med best utsikt.
      Når man kjøper bobil i millionklassen så ønsker man ikke å stå på en plass der det ikke er litt utsikt.
      De skikkelige velpleide campingplasser og de skikkelig tilrettelagte bobilparkeringene med de nødvendige fasiliteter man trenger har fortjent at folk bruker dem.

  2. Har kjempet i 5 år for en bobiloppstilling i Malåna på Moi. Det har vært en kamp mot oppsittere og lokalpolitikere der argumentasjonen og motstanden har vært på grensen til mobbing i mine øyne. Mitt motiv er at kommunen og Moi sentrum trenger å bli sett både kulturelt og økonomisk, Vi trenger utvikling fordi vi har stoppet opp sammenlignet med andre tettsteder. Mest skuffende er det at vår egen ordfører, Magnhild Eia, er en av de største motstanderne. Jeg trodde at en ordfører burde slåss for utvikling. Skuffende holdninger😢

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.