NAF: Dette gjør mer enn halvparten av nordmenn feil i sommertrafikken

Du kommer kjørende på en motorvei og ser et skilt som varsler at to felt skal bli til ett felt lenger fremme på grunn av veiarbeid. Hva gjør du?

Hva gjør du når du ser dette skiltet?

I en undersøkelse gjort av Norstat for NAF svarer mer enn halvparten av bilistene at de legger seg i det feltet med lengst kø. Noen få av disse legger seg i tillegg på midtlinjen for å hindre at andre skal kjøre fram i feltet med færrest biler.

– Begge deler er mot anbefalingene. Å legge seg på midtlinja er i tillegg ulovlig, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF i en pressemelding.

For å få mest mulig trafikkflyt anbefaler NAF at man utnytter de to feltene så langt frem man kan.

– Rådet er at du skal kjøre så langt frem du kan, slik at man kjører inn i ett felt så nærme innsnevringen som mulig. Dette tjener alle på. Bedre flyt i trafikken gjør at alle kommer raskere og tryggere frem, sier han.

– Ikke legg deg på midtlinjen
Braadland er spesielt overrasket over at så mange som fem prosent, tilsvarende mer enn 100 000 sjåfører, svarer at de legger seg på midtlinjen for å hindre andre i å kjøre helt frem.

– Den formen for privat politivirksomhet hører ikke hjemme på veien. Å legge seg på midtlinjen er å hindre andre bilister i å gjøre noe som er både lovlig og anbefalt, sier Braadland.

Tallene viser at kvinner i større grad enn menn er tilbøyelige til å legge seg i det feltet hvor det er lengst kø. 62 prosent kvinner oppgir dette, mot 48 prosent menn.

Skiltet viser at kjørefeltet slutter
Braadland skjønner at mange gjør feil, fordi skiltingen er lett å misforstå.
– Bruken av sort pil og rød pil forteller om hvem som har forkjørsrett og hvem som har vikeplikt når et kjørefelt slutter. Mange forstår dette som at man raskest mulig må komme seg inn i det feltet som har forkjørsrett.

Han mener dette burde vært skiltet bedre.
– Dette kunne åpenbart vært skiltet annerledes. Det kunne vært et underskilt som forklarer at man skal kjøre så langt frem man kan før det ene feltet opphører, for her er det mange som ikke kjenner reglene, sier han.

Undersøkelsen er utført av Norstat for NAF i juni, og 1103 bilister er spurt. Spørsmålet var: Hva gjør du når du ser dette skiltet?

Tallene er avrundet.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  5 comments for “NAF: Dette gjør mer enn halvparten av nordmenn feil i sommertrafikken

  1. Når du har rød pil i det felt der forsvinner, er du helt avhengig av at dem med sort pil frivillig gir plass til deg. Hvis ikke blir du stående. Ved sådan en fletting burde begge spor ha samme farge, så blir er automatisk glidelåskjøring.

    • Lurer på hvordan NAF mener alle kommer fortere frem om begge feltene benyttes lengst mulig frem til innsnevringen. Kapasiteten blir ikke større på veien med ett felt fordi om det er to felt helt frem til ettfelt veien. Tvert om, mye knuffing og folk som forsøker å presse seg inn i gjennomgangsfeltet kan sinke flyten i trafikken. Førere som i god tid legger seg i høyre feltet oppfatter også ofte de som presser seg helt frem i venstre felt som «snikere» som vil komme kjappest frem på bekostning av gjennomgangsfeltet.

  2. Hvis det er slik som NAF anbefaler bør disse skiltene fjernes og erstattes med fletteskilt eller at begge pilene er svarte.

  3. Han har fel, om alla lägger sig i ett körfält så fort som möjligt så flyter det på snabbare . Att köra så långt fram i vänsterfilen, gör att det blir ännu fler stopp, för att man ska släppa on dom bilarna i vänsterfilen. Vad brukar man få höra ? Ha inte bråttom. Lägg er i vänsterfilen istället för att tränga er fram.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.