Går dette på reklamasjonsretten?

Advokat Randi Munkeby i Tønsbergadvokatene svarer på spørsmål fra leserne.

Advokat Randi Munkeby svarer på spørsmål fra leserne.

Hvor stor eller dyr skal en reparasjon være før den går på den femårige reklamasjonsretten? Sveiva til takluka røk etter kort tid og deretter måtte elektronikk repareres to ganger. Forhandleren mener dette ikke går på reklamasjonsretten og kunden spør Bobilverdens advokat om råd.

– Jeg kjøpte en 2012 modell i våres privat. På ferie i sommer røk først den manuelle sveiva til takluka. Tannhjula i sveiva var helt utslitt ifølge forhandler. Så røk Trumaen, slik at varmtvann og varme på både gass og strøm var borte. Feilen her lå i en koblingsboks bak i bilen og ble reparert.

Den virket i fire dager etter reparasjon før den røk igjen. Denne gangen er det visstnok kretskort som har kuttet.
Forhandler og jeg er uenige om dette går på garanti eller ikke. Jeg mener at ting som er ment å vare bobilens levetid bør i hvertfall gå på 5 års garantien etter kjøpsloven, skriver kunden.

Advokat Randi Munkeby svarer:
Om slike ting skal dekkes etter garantien avhenger av hva som omfattes av vilkårene i garantibeviset. Husk at de fleste garantier på bobil inneholder unntak for mange av de mindre delene, slik som elektronikk og slitedeler.
Det er dessverre ofte slik at de delene som svikter først, ikke omfattes av garantien. Du kan lese mer om det her.

Du nevner kjøpsloven. Hvis du har kjøpt bobilen som privatperson av en forhandler, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Forbrukerkjøpsloven § 27 lyder:
«Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.»

For å avgjøre om det er reklamert i tide, blir altså spørsmålet om disse to delene som har sviktet er ment å vare vesentlig lengre enn fem år. Du har reklamert et halvt år etter du overtok den, og har altså reklamert rettidig.

Hvorvidt det er en mangel etter forbrukerkjøpsloven avhenger av om bobilen er «i dårligere stand enn forbrukeren med rimelighet hadde grunn til å forvente på bakgrunn av forbeholdet, kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.» Det fremgår av forbrukerkjøpsloven §17 bokstav a).

Du må altså se på hvor mye det koster å få reparert de to delene, opp mot verdien av bobilen for øvrig.

Har du en sak du vil rådføre deg med en advokat om, les mer her.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *