De har ennå ikke hatt offisiell åpning, men kaller sommeren i år for prøvekjøring av nybygget. Sannheten er at det er full drift, men det står litt igjen på detaljene. Egen gratis bobilplass for den som trenger å overnatte har det også blitt utenfor.
De to bedriftene Perry caravan og Williams caravan fusjonerte i mai. Det var en del av planen om å samle seg under et tak. Begge leide lokaler som var for små og hadde lenge lekt med tanken om å bygge nytt, forteller daglig leder Sverre William Olsen i Perry & William Caravan AS i Råde i Østfold.
Det er luftig og god plass både inne i bygget og utenfor. I den ene enden av parkeringsplassen er det etablert en tømmestasjon som er til fri bruk for alle. Det er også merket opp fem plasser for de som trenger et sted å hvile eller overnatte med bobilen. Plassene er gratis, du får gratis strøm og gratis adgang til dusj og toalett.
– Vi håper folk kan sove trygt her, sier Olsen. I utgangspunktet får du stå her i 24 timer. For å få strøm og adgang til dusj/toalett må du registrere epostadressen din og få de nødvendige koder tilsendt på epost. Et raust tilbud som gjelder alle reisende i bobil – enten de er kunder eller ikke.
En del av profesjonaliseringen
Det var flere grunner til å bygge nytt, forteller Olsen. Det er på tide at bransjen blir mer profesjonell. Å vise brukte bobiler utendørs i januar passer ikke for en profesjonell aktør.
– Her i nybygget står alle nye og brukte bobiler og campingvogner innendørs, sier Olsen.
– I første etasje stiller vi ut nye vogner fra Fendt og Hobby. I andre etasje har vi nye bobiler fra Dethleffs, Sunlight, Globecar og Roadcar pluss brukte bobiler og vogner fra andre merker.
De to etasjene er på hhv 3400 kvm og 3200 kvm. I første etasje er det også en stor utstyrsbutikk med varer fra flere leverandører, men med Caravan Supply som hovedleverandør.
Alle er VIP-kunder
Perry & William Caravan leier bygget, men har selv levert tegningene til utbygger og fått alt som de ville.
– I fjor var det mye diskusjon om VIP-rom ettersom noen store forhandlere hadde lagt opp slike rom. Enkelte hos oss ville også ha et slikt rom, men jeg likte ikke tanken. Hos oss skal alle kunder være VIP-kunder, slår Olsen fast. Løsningen ble derfor en stor kaffekrok med gratis kaffe og softis til alle som stikker innom. Litt leker for de minste er det også der.
Store på service
Olsen forteller at de er tunge på service og har hele året to biler som kjører rundt på service. Og de kjører ikke kun til fastliggere i campingvogn, men også til bobilkunder som har behov for service utenfor deres lokaler.
I nybygget har det blitt et verksted med god plass i første etasje. Det har fire ansatte. De tar reparasjoner og klargjøring av bobiler og vogner. Bildelen av bobilen ønsker ikke Olsen å reparere, men de samarbeider med tre lokale bilverksteder dersom bildelen skal repareres.
Og utenfor har han gassautomat fra AGA med selvbetjening og fast lavpris kr 189 for bytte av 11 og 10 kg flasker.
Østfold mot Vestfold
– Er nybygget og fusjonen et svar på at Kroken etablerte seg i nærheten?
– Nei, Rune (Mysen caravan, red. anm.) hadde jo disse merkene tidligere. Dette var planlagt før vi kjente til at Kroken skulle komme.
– Jeg tenker at konkurransesituasjonen er mer Østfold mot Vestfold. Den er viktigere for oss. Da er det viktig med flere forhandlere og merker representert på vår side av Oslofjorden. Det tiltrekker seg besøkende fra utenfor nærområdet, er Olsen overbevist om.
– I fylket er vi blodige konkurrenter, men vi har også lettere for å gjøre ting sammen her nede. Det gir flere kunder til alle.
I 2017 omsatte de to fusjonerte bedriftene for om lag 107 millioner kroner. Målet i år er å runde 120 millioner kroner.
– Det er krevende å flytte. Vi er mer opptatte av å gjøre ting skikkelig enn å få en høy omsetning i år, avslutter Olsen.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
“Hos oss skal alle kunder være VIP-kunder, slår Olsen fast. ”
Det er en god og riktig holdning.
Har aldri forstått hvorfor kunder skal behandles og/eller prioriteres forskjellig ut fra prisen på bilen de kjøper eller hvilken tittel de har på visittkortet.
Meget riktig holdning!!
Kanskje kunde i fremtid?
Ønsker og få registrert min e-post adresse hos dere. Det er flott med flere aktører i Østfold.