Færre på sommerdekk om vinteren, søringene blir lettere overrasket av været

Sjåfører flest er blitt bedre til å legge om til vinterdekk i tide, men søringene blir lettere overrasket når vinteren er lang, viser skadestatistikk.

Sist vinter registrerte forsikringsselskapet If karosseriskader på 17 375 biler, og 682 av disse kjøretøyene var utstyrt med sommerdekk. Foto: If.

Det er særlig blant bileiere på Vestlandet og Sørlandet at antallet ulykker på sommerdekk har gått ned de to siste vintersesongene. Landsdelene har i årevis vært dårligst til å skifte til vinterdekk, viser en analyse av egne skadetall fra forsikringsselskapet If.

– Tidspunktet for første snøfall, og i hvilken grad vinteren kommer brått på, slår tydelig ut i skadestatistikken. En del drøyer dessverre hjulskifte altfor lenge. Vi ser det særlig i områder som har et mildt kystklima og kanskje lite med snø gjennom vinteren, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Vinteren 2017/18 ødela god utvikling
Oslo topper Ifs skadestatistik over krasj der bilen var skodd med sommerdekk sist vinter. Det er sjelden kost at hovedstaden er på toppen av listen. Hele 8,4 prosent av bilskadene i Oslo sist vintersesong var på sommerdekk, mens vinteren før var andelen til sammenligning bare 2,5 prosent.

– Vanligvis skjer disse ulykkene i Oslo-området på dagen med ordet «snøkaos» i titlene på nettavisene, altså første dag med snøfall. Mange av skadene på sommerdekk kom på våren, og det er uvanlig. Vinteren slapp sitt grep sent, og mange skiftet nok dessverre til sommerdekk for tidlig, sier Clementz.

På landsbasis hadde 3,9 prosent av bilene involvert i uhell sist vinter sommerdekk. Det er en liten økning fra foregående vinter, da 2,8 prosent hadde sommerdekk på bilen da de kolliderte. Vinteren 2015-16 var hele 10,1 prosent av ulykkesbilene skodd med sommerdekk, viser Ifs egen skadestatistikk. Forsikringsselskapet har forsikret om lag hver femte personbil som kjører på veiene her i landet, ifølge bransjetall fra Finans Norge.

– Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen, sier Sigmund Clementz.

– I Nord-Norge har for eksempel Troms en sommerdekkandel på 5,4 prosent. I Nordland er den 4,1 prosent og for Finnmark noe lavere, forteller Clementz.

I Vest-Agder var det 4,5 prosent som hadde sommerdekk på bilen da de var involvert i en ulykke sist vinter. Aust-Agders andel sist vinter var 5,6 prosent. I Rogaland var andelen 6,1 prosent. Ved tidligere vintre har andelen i disse fylkene gjerne ligget på 10-15 prosent.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Kilde: Pressemelding mm.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.