First Camp mer enn doblet inntektene i 2022

Med 62 campingplasser i 2022 nådde First Camp en omsetning på over 1 milliard svenske kroner. Det er mer enn det dobbelte av året før. Bunnlinjen ble likevel rød.

First Camp satser sterkt på aktiviteter og mersalg. Foto: First Camp.

First Camp er uten tvil den største campingkjeden i Norden. Når årsrapporten for 2022 skrives i april 2023 består kjeden av 68 campingplasser. Tre av dem i Norge. I Danmark har kjeden 10 campingplasser. First Camp omtaler dem som destinasjoner. Årsrapporten for 2022 ble offentliggjort i dag.

Kjeden kjøpte syv campingplasser i 2022, to av dem i Norge. Etter årsskiftet har kjeden kjøpt ytterligere tre campingplasser; Sjöstugan camping i Sverige og Bø camping og Telemark kanalcamping i Norge. Telemark kanalcamping overtas i mai og blir den 69. destinasjonen i kjeden.

To av kjedens destinasjoner, Leksand resort og Jesperhus feriepark fortsetter under eget varemerke. Det gjør også fire campingplasser i den danske kjeden CampOne.

I følge årsrapporten finnes det 1 100 campingplasser i Sverige. Bare First Camps 50 campingplasser inngår i en kjede.

Nordens nest største campingkjede er norske Topcamp med 10 campingplasser. First Camp tar sikte på å ha like mange campingplasser i Norge i løpet av tre til fem år.

Gol Campingsenter i Hallngdal er en del av First Camp. Foto: First Camp.

Store tall, men rød bunnlinje
First Camp har nesten tredoblet omsetningen fra 380,9 MSEK i 2019 til en drøy milliard i 2022. Den største utviklingen kom fra 2021 til 2022. Da økte omsetningen fra 473 MSEK til 1004 MSEK.

Resultat før skatt var i 2022 på drøyt 5 MSEK og er det beste resultatet de siste fire årene. Etter skatt ender regnskapet for 2022 med et underskudd på nesten 17,4 MSEK. Kjeden eier anlegg og eiendommer til en verdi av 2,6 milliarder SEK.

First Camp skriver i årsrapporten at det arbeides aktivt med å tiltrekke seg gjester utenfor sommersesongen. I perioden juni til august har kjeden nesten 70 prosent av sine besøk.

First Camp satser sterkt på et felles bookingsystem for alle destinasjonene, og bruker dynamisk prising (pris fastsettes i takt med etterspørselen. Red. anm). Det er nå tatt i bruk kunstig intelligens for prisfastsettelse og etablert en lavpriskalender. Det oppgis at kjeden har gode resultater med helårsåpne campingplasser.

First Camp eies gjennom flere ledd og selskaper. First Camp Group ABs største eier oppgis å være Oslo-baserte Camping Investco AS, som i følge Proff.no er del av et konsern med 1437 selskaper. Kjedens indirekte hovedeier er investeringsfondet Norvestor SPV II SCSp basert i Luxemburg. First Camp AB er lokalisert i Stockholm.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “First Camp mer enn doblet inntektene i 2022

  1. Jeg håper virkelig at folk er bevisste og holder seg langt unna First Camp med sin «dynamiske prising»! Dette er kun for å få maksimal profitt og ingenting annet, men det vil dessverre alltid finnes folk som ikke har fått det med seg (eller har nok penger til at de driter i det). Det at de bruker AI for å sette prisene sier jo sitt…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *