Er Tellus stor nok i Norge?

Denne høsten har Tellus Caravan og Fritid AS så langt gjort oppkjøpsavtaler med seks forhandlere samlet i tre avtaler. I november kom høstens sjette avtale med Heistad Bil & Caravan AS.

Tellus Caravan og Fritid har en ambisjon om å bli stor i Norden. Er de nå store nok i Norge?

Bobilverden.no omtalte allerede i juni det forestående oppkjøpet av Sunnmøre caravan og Nordfjord caravan. Avtalen var forventet gjennomført i september.

I mellomtiden kjøpte også Tellus opp de tre selskapene som driver Cabo på Øysand i Trondheim, Steinkjer og Surnadal på Nordmøre. Konkurransetilsynet har ikke hatt innsigelser mot disse oppkjøpene.

Dersom Konkurransetilsynet godkjenner oppkjøpet av Heistad vil Tellus nå ha 16 forhandlere i Sør- og Midt-Norge. Det bekrefter Anders Gadsbøll, administrerende direktør i Tellus Caravan og Fritid AS. Men hva med Nord-Norge?

– Det er et godt spørsmål, men umulig å svare på. Vi har ingen konkrete planer for Nord-Norge, sier han, og legger til at det viktigste er ikke å kjøpe nye forhandlere, men å etablere relasjoner slik at markedet ivaretas og at deres kunder får et godt tilbud. Det kan altså bli aktuelt med samarbeidsavtaler som et alternativ til kjøp.

Det er ikke sikkert vi skal kjøpe flere forhandlere i Norge, sier Anders Gadsbøll i Tellus Caravan og Fritid AS. Foto: Privat.

– Hvor mange forhandlere skal dere ha i Norge?
– Det er ikke spørsmål om hvor mange forhandlere vi skal ha, men om vi kan sikre vår posisjon og kundenes interesser. Så fremt vi ikke er truet i konkurranse, så er det ikke nødvendigvis sikkert at vi skal kjøpe noe mer, sier Gadsbøll.

De ulike selskapene i Tellus har til nå markedsført seg under sine gamle navn med tillegget «en del av Tellus». Når blir profileringen spisset?

Gadsbøll forteller at Tellus har en flat organisasjonsstruktur og at mange spørsmål tas sammen med de lokale lederne. Deres merkenavn er ofte svært sterke og det er ikke noe ønske om å gjøre dem usynlige. Dette er derfor spørsmål som om kort tid blir avgjort sammen med de lokale lederne. Det blir en gradvis overgang, men det er også muligheter for en viss dobbelbruk av navn.

I Brønnøysund har de lokale selskapene endret navn til Tellus etterfulgt av et steds- eller merkenavn.

Vekst i Norden?
Det er uttrykt et ønske i eiergruppen bak Tellus at de skal bli store i Norden, men fortsatt er aktivitetene konsentrert om Norge.

Gadsbøll forteller at markedene i Norden er analysert. De har hatt en åpen dialog med en rekke aktører, men det er ingen avtaler på gang. Om noe skjer der neste år så er det uansett noe som ikke er konkretisert nå.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Tellus kjøper sin 16. forhandler

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.