Det er ikke lenge før de eldste av dagens caravan- og bobilprodusenter kan feire sitt 75 års jubileum. En reise fra femtitallets primitive campingliv og enkle bobiler, til dagens rullende hytter med all tenkelig komfort.
Merkene er mange og antall varianter nærmest utallige. Men akkurat som i bilbransjen er mye samlet på få hender, selv om både merkenes opprinnelse og produksjonssteder befinner seg over hele Europa. Oppkjøp, fusjoner og produksjonssamarbeid preger også caravanbransjen, men likevel finner vi et mangfold av løsninger, teknologi og prisklasser.
Konsentrasjon
Fordelen med slike slagkraftige grupperinger er muligheten og evnen til å videreutvikle og tilpasse produktene etter hvert som markedet forandrer seg. Enten det handler om lette konstruksjoner for å møte kravene til et ordinært førerkort for bobilene, eller det er større og mer komfortable baderom i en campingvogn.
Det tyske merket Dethleffs er velkjent blant campere, og med den slagkraftige Erwin Hymer Group i ryggen har dette merket vokst til å bli en stor produsent av bobiler. Men campingvognene er fortsatt svært viktige.
Trendy bobil
Når det kommer til bobiler følger også Dethleffs en typisk trend: De delintegrerte og helintegrerte modellene er basert på Fiat Ducato chassis, kommer i tre ulike modellserier og byr på et rikt antall varianter når det gjelder lengde og innredningsløsninger. Grunnserien heter ”Trend”, der den minste modellen er på 6,6 meter og har en grunnpris på 789 000 kroner. Da får man dobbel senkeseng over førerplassen (eller over salongen, avhengig av modell I eller T), samt dobbeltseng bak .
For de kresne
Det neste trinnet er ”Pulse GT” der man opplever et mer påkostet interiør, blant annet ved at kjøkkenskapene har fått en helt ny skråstilt foldeløsning. En omfattende belysning i vegg, tak og ved gulvet gir høy trivsel. De minste modellene er registrert for fire personer (a 85 kg med 150 kg bagasje. red. anm), har 180 kg nyttelast i tillegg og veier under 3500 kg.
. For kresne luksusorienterte kunder tilbys serien ”Esprit Eighty Eight”, og en helt ny ”Alpha”-serie – med en helt ny planløsning der en u-formet sittegruppe er plassert bak og et stort baderom i midten, – vil få sin verdenspremiere i Düsseldorf i slutten av august og vises på Lillestrøm til høsten.
Tekst og foto: Sven Furuly for Bobilverden.no
og Bobil- og CaravanMagasinet