Du trodde kanskje at en bybobil ikke kan få fuktskader, og at fuktkontroll er unødvendig? Sannheten er at også disse kan lekke eller få andre fuktskader.
Alt som er sammenføyet på et vis eller har fått montert luker og vinduer kan lekke vann fra utsiden og inn. Selv gjennom sveiseskjøter har det blitt konstatert lekkasjer, selv om det ikke er vanlig.
Men det er ikke bare vann fra utsiden som kan skape problemer. Bobilens vannsystemer kan også lekke. Bybobilen vi ser i denne artikkelen hadde en slik innvendig vannlekkasje. Gulvet må skiftes, men det fører til at nesten hele inventaret må tas ut.
Her var årsaken til fuktskaden at det var lekkasje i gjennomføringen for avtrapping av ferskvannstanken. Vannet rant så inn under gulvet. Vanligvis vil en slik lekkasje merkes som en «mykhet» i gulvet. I dette tilfellet var det ikke eieren som oppdaget lekkasjen, men fuksensorer fra Avara-alarmen. Skadene ble derfor begrenset til gulvet.
Det er mekaniker Roy Nilssen hos Ferda Tønsberg som har ansvaret for denne reparasjonen. Han forteller at det tok en dag å ribbe bilen for inventar.
For å spare tid og penger, bestilles ikke nytt gulv fra fabrikken, men han lager et nytt gulv av minst samme kvalitet. Ettersom han i dette tilfellet greide å få gulvet ut i et stykke, har han et ypperlig utgangspunkt for å bruke det gamle som mal. Det er ikke bare ytre mål som er avgjørende. I gulvet skal det freses ut spor for kabler og rør, og de er det en del av i et slik gulv.
Når det nye gulvet er på plass, monteres inventaret tilbake i bobilen og kabler og rør kobles sammen igjen. Dersom det også hadde vært skader i inventaret, måtte disse delene blitt skiftet ut.
En fordel med bybobiler i slike tilfeller er at de er bygget inni en varebil. Det gjør det enklere å komme til enn i en halv- eller helintegrert bobil der inventaret monteres først og veggene settes på til slutt. Da er det ikke alltid så lett å komme til skruer og fester innenfra.
I dette tilfellet er bybobilen en 2022-modell og innenfor garantitiden. Produsenten har derfor ansvaret i tråd med garantien. Produsenten har her beregnet at arbeidet skal ta 60 timer. Det betyr at forhandleren får refusjon for 60 timer fra produsenten.
Om verkstedet bruker mer enn 60 timer på jobben, må de selv dekke inn denne tiden. Slike reparasjoner er også kostbare for forhandleren. Norge er et høykostland og norske verkstedpriser kan være opp mot dobbelt så høye som den timeprisen forhandleren får refundert fra produsenten. Det er en oppmuntring til å gjøre jobben raskere og mer effektivt enn produsentens estimat.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Jeg vil vel også tro at kondens kan være et stort problem i slike hermetisk lukkede bokser som de varebilene er. De er vel ikke beregnet på den type bruk.
Kondens er en årsak til fukt i alle typer bobiler og vogner. Og hovedårsaken der igjen er brukerfeil.
Det luftes alt for dårlig i biler. Bare se på bobilcamper. Der står biler med helt nedduggede frontruter.
Et menneske produserer flere liter fukt iløpet av en natt. Oppvarming på gass produserer fukt osv..
En annen årsak til fukt(et merke spesifikt i bybobilsegmentet) er bruk av feil tetningsmidler i takluker og vinduer.. 🙂