DuoMobil for to – med rundsitter bak

Hymers DuoMobil har en stor rundsitter bak. Foto: Knut Randem.

Hymers DuoMobil har en stor rundsitter bak. Foto: Knut Randem.

Etter 150.000 solgte bobiler kom Hymer med en bobil med rundsitter bak. DuoMobil er beregnet på par som reiser alene. Modellen bygger på kvalitets- og utstyrsnivået i Hymers B-SL-modeller.

Hymer har ikke revolusjonert verden, men det er heller ikke så mange andre produsenter som har lansert bobiler med rundsitter bak. At den samtidig er beregnet på to personer som sover i senkesenga foran, skiller den fra andre modeller vi har sett.

Modellen er utstyrt med det samme kjøkkenet som andre B-SL-modeller. Foto: Knut Randem.

Modellen er utstyrt med det samme kjøkkenet som andre B-SL-modeller. Foto: Knut Randem.

I det ytre er DuoMobil identisk med B-SL. Når du går inn gjennom den ekstra brede døra på 70 cm har du kjøkkenet foran deg. Til høyre har du en dør foran bad, toalett og soveavdelingen. Til venstre (bakover) har du en svært rommelig rundsitter med store vinduer på tre sider. Ser du noe som ligner en B-SL, men med vindu bak er det altså en DuoMobil.
Bobilen er 779 cm lang og registreres for 4500 kg. Lasteevnen er oppgitt til 880 kg.

Senkeseng med to enkeltsenger
For mange vil det være fremmed å tenke på å legge seg to personer i en senkeseng. Der ligger jo de fleste på tvers. I DuoMobil er senkesenga utformet slik at den enkel gjøres om til to enkeltsenger på hhv 206 og 199 cm lengde med hjelp av ”skjøtemadrasser” og uttrekkbare fothvilere.
Senkesengen og rundsitteren bak gjør det uaktuelt å snu forsetene. Disse forblir derfor ubenyttet når du har parkert for natta.

Under rundsitteren er det en garasje med 121 cm lastehøyde. Ellers er det lagringsplass i det 30 cm høye dobbeltgulvet. I rundsitteren er det tatt hensyn til moderne bruk av ulike digitale hjelpemidler – her er det mulig å lade utstyret både med 230v, 12v og usb-plugg.

DuoMobil er basert på det samme utstyrskonseptet som B-SL og bygget på Fiat Ducato. Det vil si at den som standard blant annet leveres med en 2,3 liter motor på 148 hk, AL-KO chassis med uavhengig fjæring og Goldschmitt fjæring foran. Bodelsbatteriet er på 160 Ah og oppvarmingen er basert på Alde.
Ved siden av det store kjøleskapet er det et eget, ventilert skap hvor våte håndklær kan tørkes.

Hymer har utviklet DuoMobil i samarbeid med Heidi og Lothar Schleinkofer, som siden 2009 har forsøkt å utvikle sine ideer om en bobil for to. Resultatet av samarbeidet med Hymer ble første gang vist på Caravan salon for et par uker siden.

Senkesenga gjøres enkelt om til to enkeltsenger. Foto: Knut Randem.

Senkesenga gjøres enkelt om til to enkeltsenger. Foto: Knut Randem.

Del dette med andre:

  1 kommentar til “DuoMobil for to – med rundsitter bak

  1. Hallstein
    12. september 2014 at 03:48

    Idéen om en romslig bobil skreddersydd for kun to personer har Heidi og Lothar jobbet med siden 2009, og utfra disse tankene har Dethleffs fra 2013 laget en versjon som de kaller ALPA (Allein Paar), der man har en stor rundsitter helt bak og sengeplassene foran. Dethleffs-varianten er en alkovebil og blir derfor ganske høy, mens den nye Hymer er bygget som en helintegrert bil. ALPA er fortsatt med og ble vist i Düsseldorf også i år. Det er solgt ca 300 eksemplarer av denne modellen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *