Du store kineser

For første gang i historien kunne Caravan Salon i Düsseldorf by på bobiler fra Kina. Dette er kanskje en første smakebit på hvordan morgendagens bobil-konkurranse vil bli.

Med seks meter lengde må plassen utnyttes godt. Foto: Sven Furuly.

Jeg satte av god tid til å få et grundig førsteinntrykk av bobilmerket Deddle RV. Dette kinesiske bobilmerket er det første som retter fokus mot det europeiske markedet, og selv om enkelte detaljer ved bobilene virket fremmedartede, har kinesiske bilprodusenter vist at de kan omstille seg raskt.

Industrikonsernet bak Doddle RV bobilene produserer også Pickup-er og SUV-er med det litt underlige navnet New Gonow.

Selskapet har holdt på med bobiler i ti år, og disse selges i hjemmemarkedet og i Australia. Dette er Kinas største produsent av bobiler, som årlig selger tre tusen biler. To tredjedeler eksporteres til Australia.

De tre variantene har alle en alkove, der det også kan felles opp en storskjerm-TV. Foto: Sven Furuly.

Iveco-chassiser
Kjøretøyene produseres ved tre store fabrikker i nærheten av Shanghai. De tre bobilene som ble presentert på messa i Düsseldorf i høst er alle basert på Iveco-chassiser, har en lengde på under seks meter, og har en totalvekt tett opp mot 4,5 tonn. Dette er i tråd med de reglene kinesiske myndigheter har satt for bobiler.

I trappetrinnene ved inngangsdøren er det integrerte sko-skap. Foto: Sven Furuly.

Maksimal lengde kan ikke overstige 6,0 meter og det er tillatt å kjøre biler med en totalvekt på inntil 4,5 tonn på et ordinært personbilførerkort. Den dyreste av de tre bobilene har et Iveco-chassis produsert i Italia, mens de to rimeligere utgavene har Iveco-chassiser som er lisensprodusert i Kina. Mer enn 90 prosent av fabrikkens samlede bobil-program på 10-15 ulike modellvarianter er basert på Iveco.

Den mest påkostede av de tre Easy Tour modellene har «slideout» bak og på siden. Her er salongen plassert i slideout-posisjon. Foto: Knut Randem.

«Slideout-moduler»
Ved første øyekast er det lett å la seg fascinere av den dyreste varianten av «Easy Tour» – som er betegnelsen på de tre modellene – med «slideout-moduler» i både hekk (+ ca 60 cm) og venstre skrogside (+ ca 80 cm). Dette gir en svært rommelig løsning innenfor en lengde på 5995 millimeter. Med innslåtte moduler er bredden 2490 mm – og dermed den samme som de to andre variantene.

I varianten med seks sengeplasser er det fire langsgående køyer i tillegg til alkoven. Foto: Sven Furuly.

Denne bobilen har inntil seks sitteplasser og sengeplass til fem, mens en av de andre variantene har seks sengeplasser. Alle er alkove-modeller, men har et innvendig grunnriss som avviker ganske mye fra det vi er vant til fra europeiske produsenter.

Et ønske om å kunne oppholde seg lenge utenfor «sivilisasjonen», ulik kultur når det gjelder matlaging, og ikke minst interessen for tekniske «dingser», kan få en til å trekke litt på smilebåndet.

Toalettrommet har både vaskeservant og dusj. Vanntanken er på 400 liter. Foto: Sven Furuly.

Solcellepanel og litium-ion batterier
De utstilte bobilene har solcellepaneler med en effekt på 1450 montert på taket. Dette, sammen med litium-ion batterier med en samlet kapasitet på 1680 A, og 48 Volt strøm-arkitektur i bilene åpner for lange turer.

Ombord finner vi foruten store TV-skjermer, aircondition, massasjestoler og vaskemaskin, hele 400 liters ferskvannstank og 150 liters septiktank.

Et utvendig kjøkken er uvanlig etter europeisk standard. Her er både gass og induksjon, avhengig av modell. Foto: Knut Randem.

Komforten synes høy, og alt styres fra en app og kontrollpaneler, men en rekke designløsninger fremstår fremmed i forhold til det vi er vant til fra europeiske produsenter.

De to største manglene – sett med våre øyne – vil nok være den manglende integrasjonen mellom førerhytta og salongen, samt det utvendige kjøkkenet. Det sistnevnte kan kanskje være greit for en del kjøpere, men det begrenser likevel bruken i vårt klima.

Slideout bak trekker ut senga til riktig størrelse. Under senga er det plass til vaskemaskin. Foto: Knut Randem.

Ingen deler av tre
Det er dobbelt gulv, og alle vegger er konstruert i aluminium, har fem isolerende lag og ingen deler av tre. Hele påbygget er limt, og det finnes ingen utvendige skruer som kan bidra til å slippe inn fukt. Bilene er klimatestet i temperaturer ned til minus 40 grader og er benyttet i ekspedisjoner helt opp i 4500 meters høyde.

Førerkabinen utnyttes ikke aktivt. Foto: Knut Randem.

Fabrikken vil kunne gi inntil 12 års garanti mot fukt, dersom dette skulle være et krav fra kommende europeiske importører. Generell garanti på bilene vil rette seg etter det typiske 5-års kravet vi finner innenfor EU.

Planen er å lansere bobilene på de første europeiske markedene i løpet av 2024 med priser på de tre ulike Deddle RV «Easy Tour» variantene i området 60 til 80 000 euro. Iveco-chassiset er utstyrt med en tre-liters Euro-6 dieselmotor på 180 hk, en åtte-trinns automatgirkasse og luftfjæring på bakakselen.

De tre bobilene skal angivelig i løpet av halvannen måned ha kjørt på egne hjul fra Kina, via Nordkapp til Düsseldorf. De så forbausende nye ut. Foto: Knut Randem.

Tekst: Sven Furuly, BoCM

Artikkelen er tidligere publisert i Bobil- og Caravanmagasinet
Del dette med andre:

  5 comments for “Du store kineser

  1. Ja dette kan bli spennende…pris pris og pris, de kan slå europeiske produsenter ned i skoa. Velkommen skal de være.
    Ser bra ut i tillegg.😊👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *