For første gang i historien kunne Caravan Salon i Düsseldorf by på bobiler fra Kina. Dette er kanskje en første smakebit på hvordan morgendagens bobil-konkurranse vil bli.
Jeg satte av god tid til å få et grundig førsteinntrykk av bobilmerket Deddle RV. Dette kinesiske bobilmerket er det første som retter fokus mot det europeiske markedet, og selv om enkelte detaljer ved bobilene virket fremmedartede, har kinesiske bilprodusenter vist at de kan omstille seg raskt.
Industrikonsernet bak Doddle RV bobilene produserer også Pickup-er og SUV-er med det litt underlige navnet New Gonow.
Selskapet har holdt på med bobiler i ti år, og disse selges i hjemmemarkedet og i Australia. Dette er Kinas største produsent av bobiler, som årlig selger tre tusen biler. To tredjedeler eksporteres til Australia.
Iveco-chassiser
Kjøretøyene produseres ved tre store fabrikker i nærheten av Shanghai. De tre bobilene som ble presentert på messa i Düsseldorf i høst er alle basert på Iveco-chassiser, har en lengde på under seks meter, og har en totalvekt tett opp mot 4,5 tonn. Dette er i tråd med de reglene kinesiske myndigheter har satt for bobiler.
Maksimal lengde kan ikke overstige 6,0 meter og det er tillatt å kjøre biler med en totalvekt på inntil 4,5 tonn på et ordinært personbilførerkort. Den dyreste av de tre bobilene har et Iveco-chassis produsert i Italia, mens de to rimeligere utgavene har Iveco-chassiser som er lisensprodusert i Kina. Mer enn 90 prosent av fabrikkens samlede bobil-program på 10-15 ulike modellvarianter er basert på Iveco.
«Slideout-moduler»
Ved første øyekast er det lett å la seg fascinere av den dyreste varianten av «Easy Tour» – som er betegnelsen på de tre modellene – med «slideout-moduler» i både hekk (+ ca 60 cm) og venstre skrogside (+ ca 80 cm). Dette gir en svært rommelig løsning innenfor en lengde på 5995 millimeter. Med innslåtte moduler er bredden 2490 mm – og dermed den samme som de to andre variantene.
Denne bobilen har inntil seks sitteplasser og sengeplass til fem, mens en av de andre variantene har seks sengeplasser. Alle er alkove-modeller, men har et innvendig grunnriss som avviker ganske mye fra det vi er vant til fra europeiske produsenter.
Et ønske om å kunne oppholde seg lenge utenfor «sivilisasjonen», ulik kultur når det gjelder matlaging, og ikke minst interessen for tekniske «dingser», kan få en til å trekke litt på smilebåndet.
Solcellepanel og litium-ion batterier
De utstilte bobilene har solcellepaneler med en effekt på 1450 montert på taket. Dette, sammen med litium-ion batterier med en samlet kapasitet på 1680 A, og 48 Volt strøm-arkitektur i bilene åpner for lange turer.
Ombord finner vi foruten store TV-skjermer, aircondition, massasjestoler og vaskemaskin, hele 400 liters ferskvannstank og 150 liters septiktank.
Komforten synes høy, og alt styres fra en app og kontrollpaneler, men en rekke designløsninger fremstår fremmed i forhold til det vi er vant til fra europeiske produsenter.
De to største manglene – sett med våre øyne – vil nok være den manglende integrasjonen mellom førerhytta og salongen, samt det utvendige kjøkkenet. Det sistnevnte kan kanskje være greit for en del kjøpere, men det begrenser likevel bruken i vårt klima.
Ingen deler av tre
Det er dobbelt gulv, og alle vegger er konstruert i aluminium, har fem isolerende lag og ingen deler av tre. Hele påbygget er limt, og det finnes ingen utvendige skruer som kan bidra til å slippe inn fukt. Bilene er klimatestet i temperaturer ned til minus 40 grader og er benyttet i ekspedisjoner helt opp i 4500 meters høyde.
Fabrikken vil kunne gi inntil 12 års garanti mot fukt, dersom dette skulle være et krav fra kommende europeiske importører. Generell garanti på bilene vil rette seg etter det typiske 5-års kravet vi finner innenfor EU.
Planen er å lansere bobilene på de første europeiske markedene i løpet av 2024 med priser på de tre ulike Deddle RV «Easy Tour» variantene i området 60 til 80 000 euro. Iveco-chassiset er utstyrt med en tre-liters Euro-6 dieselmotor på 180 hk, en åtte-trinns automatgirkasse og luftfjæring på bakakselen.
Tekst: Sven Furuly, BoCM
Kult !😊👍
Ja dette kan bli spennende…pris pris og pris, de kan slå europeiske produsenter ned i skoa. Velkommen skal de være.
Ser bra ut i tillegg.😊👍
Kan du få den med hengerfeste opp til 2 tonn. Hilsen Joffens Matbiler.
Kan man få den med hengerfeste opp til 2 tonn. Hilsen Joffens Matbiler
Kjempespennende!
Hadde de bare vært elektriske….