Dette skal du gjøre når du vurderer dine vinterdekk

Vinteren har kommet for fullt over store deler av landet. Andre steder har den vært på en snarvisitt før den trakk seg tilbake. Atter andre får neppe vinterføre mer enn noen få dager gjennom vinteren. Vinterdekk bør uansett være en selvfølge om du skal ut og kjøre på vinterføre, men hvilke vurderinger skal du gjøre i forbindelse med dekkskifte?

Vinterdekken bør sjekkes når du legger om. Foto: Knut Randem.

Sikkerheten er det aller viktigste når det kommer til kjøp av dekk. Det oppgir 71 prosent i en undersøkelse YouGov har gjennomført for Goodyear. Deretter prioriteres pris og levetid for henholdsvis 54 og 47 prosent. Drøyt hver fjerde oppgir også at støynivået er en viktig faktor når de skal velge dekk.

– I Norge er værforholdene vanskeligere enn på mange andre steder i verden, og det er ekstra viktig å ha vinterdekk som fungerer på toppnivå. Det er naturligvis godt å se at nordmennene prioriterer sikkerheten høyest når de skal velge nye dekk. Derimot bør flere bli bedre til å kontrollere mønsterdybden på dekkene sine. Det tar ikke så lang tid, og kan være direkte avgjørende for sikkerheten, sier Jenny Wahlsten i Goodyear.

Dette skal du kontrollere
Produsenten forteller i en pressemelding at de har spurt nærmere 700 dekkspesialister om om deres meninger og tips når det gjelder vinterdekk. Dette kom de fram til:

Mønsterdybde
Når dekkene slites, reduseres mønsterdybden, noe som fører til dårligere friksjon på våte og glatte veier, og dessuten til større fare for vannplaning. Vinterdekk skal i henhold til norsk lov ha en mønsterdybde på minst 3 millimeter. Pass på å måle dybden på flere steder, da denne kan variere når dekkene er slitt. Hvis mønsterdybden på vinterdekkene nærmer seg 3 millimeter på begynnelsen av sesongen, må du også passe på å kontrollere dem regelmessig, eller det kan være på tide å investere i nye vinterdekk.

Ujevn slitasje
Ujevn slitasje forringer dekkenes egenskaper. Hvis du oppdager ujevn slitasje, kan du trenge å balansere eller justere hjulene. Ujevn slitasje kan indikere at støtdemperne er slitt. Framdekkene slites vanligvis fortere siden de bærer motoren og utfører mesteparten av styringen. For høyt eller for lavt lufttrykk er også en vanlig grunn til slitasje. For å forhindre ujevn slitasje bør dekkene roteres fra sesong til sesong. Det forlenger dekkenes levetid.

Piggenes tilstand
Piggene på dekkene kan både slites ned og løsne helt. Derfor er det viktig at du kontrollerer både antallet pigger og kvaliteten på dem. Hvis de fleste piggene er borte, det er ujevnt fordeling av pigger på dekkene, eller hvis de er veldig slitt, er det på tide å kjøpe nye vinterdekk, siden dette har stor innvirkning på dekkenes ytelse.

Hvilket underlag du først og fremst kjører på, har stor betydning når det gjelder hvilke dekk du bør velge. Kjøreforholdene kan variere veldig avhengig av om du bor sør eller nord i landet. Bygd og by gir også ulike forutsetninger og gjør at noen dekk egner seg bedre enn andre.

Piggdekk eller piggfrie dekk?
Underlaget er avgjørende for hvordan du bør tenke når det gjelder piggdekk eller piggfrie dekk. Piggfrie vinterdekk tilpasset for nordiske forhold har generelt sett likeverdige egenskaper som piggdekk på vinterføre, unntatt på is. Tenk på hvilket vinterdekk som passer best for det vinterføret som er vanligst der du kjører, velg vinterdekk etter dine behov, og snakk med dekkforhandleren, råder Goodyear.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  1 comment for “Dette skal du gjøre når du vurderer dine vinterdekk

  1. Problemet for oss med bobil,er at vinterdekkene ofte blir lite slitt,men at vi likevel monterer dem på bilen år etter år.Personlig er det sesonger hvor jeg i vintersesongen kun har kjørt i underkant av 100 mil.Når jeg nå etter 9 år har kassert dekkene var det nesten ikke slitasje å spore, men jeg antar at gummien var katastrofal hard.
    Spørsmålet er da, foreligger det evidensbasert kunnskap om hvordan vinterdekkenes egenskaper forringes relatert til alder?Hva er den absolutte «deadline»? Har kjørelengde noe å si i denne sammenheng? Finnes det en objektiv målemetode for å vurdere gummiblandingens hardhetsgrad?
    Håper at det finnes eksperter derute som kan gi kvalifiserte svar på disse spørsmålene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *