Bobil, sykkel, Nord-Norge, Frankrike og folkefest

Sør i Europa er sykkelløp det samme som masse bobiler langs løypa, folkefest og mye moro. I Nord-Norge arrangeres Arctic Race of Norway for åttende gang til sommeren. Det bør også bli en folkefest – i bobil? Eller vil du heller til Frankrike? Les mer om alternativene her.

Det er fortsatt et stykke igjen før sykkelløp i Norge blir den samme folkefesten som i Frankrike, men så er det langt mellom dem, og det er ingenting i veien for at sykkelfesten kan ha forskjellig innhold nord og sør i Europa.

Løypekartet for Artic Race of Norway 2020. Klikk for større bilde. Lenke til arrangør nederst i saken.

Den åttende utgaven av Arctic Race of Norway starter i Tromsø 6. august. Tromsø har to ganger tidligere vært vertsby for avslutningsetappen, men det er første gang selve startskuddet for sykkelrittet går i den arktiske hovedstaden. Både start og målgang på den første etappen blir i Tromsø.

Andre etappe starter i Nordkjosbotn. Tettstedet innerst i Balsfjorden får dermed sin debut som vertskap for Arctic Race of Norway. Og for første gang krysser Arctic Race of Norway en landegrense, når andre etappe ender opp 12 kilometer inn i Finland, i Kilpisjärvi.

– De to første etappene er godt tilpasset sprinterne, så her blir det garantert fart inn til mål. De to neste etappene er nok mer tilpasset de beste klatrerne, og jeg forventer at ledertrøya kommer til å skifte eier her, slik vi så det i årets ritt, sier Thor Hushovd, som er Arctic Race-ambassadør.

Dermed er det duket for de beste publikumsopplevelsene på de to siste etappene der tempoet blir litt lavere.

Etter at de to første etappene er gjennomført vil de som kjenner Arctic Race of Norway nikke gjenkjennende til elementer i de to siste etappene.

Det er kanskje ikke plass til en bobil i veikanten på dette stedet, men det bør være nok muligheter langs løypene. Foto: ARN/Rune Dahl.

– Den tredje etappen vil nok fremkalle en følelse av déjà-vu for de som har fulgt sykkelrittet tidligere. Traseen på 184,5 km mellom Finnsnes og Målselv vil være den samme som i 2015 med bare ett unntak, og det er at den første sløyfen rundt Senja vil gå i motsatt retning, sier løpets daglige leder, Knut-Eirik Dybdal i en pressemelding.

Den tredje etappen, som også kalles dronningetappen, vil i 2020-utgaven inneholde fem klassifiserte stigninger, inkludert de siste 3,7 kilometrene opp mot målgang i skianlegget i Målselv med 7,8 prosent stigning i gjennomsnitt.

Også Gratangen får sin debut som vertskap i år. Mens avslutningsfasen i Tour de France er en mulighet for syklistene til å slappe av, er avslutningen av Arctic Race of Norway noe helt annet. Thor Hushovd tror at fjerde etappe, som er en 161 km lang trasé mellom Gratangen og Harstad 9. august, kommer til å bli en hard prøvelse for slitne bein.

Det er liksom dette vi venter på, men stemningen rundt er opplevelsen. Foto: Knut Randem.

Gransk kartet og finn deg et sted du kan være med på festen. I Frankrike står bobilene overalt hvor det er mulig å komme seg utenfor den hvite stripa på veien. Det burde vel også kunne være mulig i Norge?

Fransk fest og kaos
Ja, det kan være temmelig kaotisk å se Tour de France langs franske landeveier. Det må nesten kalles en krig om de beste plassene. De ivrigste kommer opptil en uke i forveien til de mest attraktive etappene. Da er det gjerne i klatrepartiene og ved innlagte spurter man samler seg. Men for all del, mange steder kan du gjerne komme dagen før og få en grei plass.

Etappene i Tour de France i 2020. Klikk for større bilde eller se arrangørens hjemmeside – lenke nederst.

Tour de France starter i 2020 27. juni. De to første etappene går rundt Nice før løpet svinger oppom alpene og Gap, som ofte er med på løypekartet. Deretter går etappene vestover og så sør til Pyreneene.

Deretter ”flyr” hele touren til Ile D’Oleron og starter på nye etapper østover igjen. Via Lyon og Grenoble skal løpet igjen opp i alpene rundt nasjonaldagen 14. juli før det setter kursen nordover og avsluttes i Paris 19. juli.

Du skal kanskje være over normalt opptatt av sporten for å få med deg både Tour de France og Arctic Race of Norway. For alle andre anbefaler vi opplevelsen.

Om du er fornøyd med å få med deg opplevelsene og folkefestene og må velge? Da tar du selvfølgelig den som er nærmest dine øvrige ferieplaner. Selv har vi tre ganger sett Tour de France. Så i år må det kanskje bli Nord-Norge?

Se mer om Arctic Race of Norway her og Tour de France her (eksterne lenker til arrangørene).

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
12 år på veien – det eldste barnet er 13 år

Familien på fem har tilbragt 12 år på veien. Det vil si da de startet sin reise i 2008 var Read more

Mer sykkel langs Gøta kanal

Gøta kanal i Sverige er minst like populær blant reisende på hjul som de i båt. Det er 12-13 bobilplasser Read more

Bobilferie på Sveriges østkyst: Öland har mange muligheter

Sverige er et kjært ferieland for oss nordmenn. Oftest er det vestkysten og grensestrøkene som blir besøkt, mens østkysten er Read more

Finnmarksløpet: Vilt og vakkert i Nord-Norge

Etter å ha fulgt Finnmarksløpet som bobilturister, ønsket det pensjonerte ekteparet å oppleve et av verdens tøffeste hundeløp fra «innsiden». Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *