Dethleffs Trend – en bobil-suksess som er blitt enda mer ”trendy”…

Utvalget av bobil-modeller begynner å bli temmelig stort, og tyske Dethleffs er intet unntak. Merket tilbyr nå modeller og varianter som spenner over både et stort pris-spekter og størrelser.

Med en lengde på 860 cm er dette den største modellen i Trend-serien.

De fleste bobilprodusenter har en ”bestselger”-linje og det finner vi også hos Dethleffs. Ser vi på det samlede programmet tilbyr denne produsenten hele ni ulike serier. Disse dekker ”alle” segmenter i markedet – fra den minste delintegrerte T6557 i Trend-serien, til den luksuriøse Globetrotter XLI som inneholder alt man forbinder med en premium bobil i det aller øverste sjiktet.

Nye tekstiler, ny benkeplate og en ny type belysning er endringer på 2020-modellen.

Oppgradering
I forbindelse med presentasjonen av merkets 2020-modeller har vi sett nærmere på en av Trend-modellene som har fått flere oppgraderinger i forbindelse med det nye modellåret. Dette er modellen Trend A7877-2. Dethleffs følger den samme filosofien for modellbetegnelser som de fleste andre, der ”A” betyr at det er en alkove-modell. Nettopp kombinasjonen av alkove og en lengde på 860 cm gjør denne bobilen til en unik opplevelse for en familie på fire.

Døren kan lukkes mellom soverom/bad og salongen slik at en familie kan ha ulike aktiviteter samtidig.

Grunnrisset har en stor dobbeltseng akter – plassert over det usedvanlig romslige bagasjerommet. De separate toalett- og dusjrommene befinner seg mellom soverom og kjøkken – og kan avstenges helt. Salongen byr på to motstående sofaer og en langsgående sofa. Ettersom førerhusets stoler ikke benyttes som møblering i salongen, kan i stedet gjennomgangen til førerhuset lukkes ved hjelp av to puter – og dermed skapes det en hjørnesofa. Dette, sammen men et stor gulvareal, gir mange sitteplasser og bevegelsesfrihet for hele familien. Ettersom bilen er utstyrt med alkove- og ikke senkeseng – er det alltid mulig å trekke seg tilbake dit for å lese eller hvile uforstyrret. Når natten kommer er det også mulig å re opp i salongen, slik at totalt seks personer kan sove i denne bobilen.

Alkoven er både lang nok og bred nok til at også to voksne personer sover komfortabelt.

Utvidet førerkort
Med sin totalvekt på 5400 kg krever denne alkove-modellen både utvidet førerkort og en erfaren fører når veiene blir smale og svingete. For de mindre Trend alkove-modellene er utgangspunktet det motsatte. Med en totalvekt på inntil 3500 kg er det fortsatt soveplass til fire personer og et stort bagasjerom – selv om dette da må lastes med varsomhet – sykler og sportsutstyr kan raskt bli mange kilo. Det er også mulig å oppgradere flere av de mindre Trend-modellene (alkove) til seks soveplasser.

Gjennomgangen til førerplassen lukkes ved hjelp av en treplate og to puter – dermed blir det en hjørnesofa.

Dethleffs Trend benytter chassis og motor fra Fiat, og de minste modellene har en 130 hk utgave av den kjente 2,3 literen. Prisene starter på 799 000 kroner for den minste delintegrerte modellen (T6557 DBM), mens minste alkove-modellen (A5887) koster fra 789 000 kroner. Den store 7877-2 med doble aksler er utstyrt med en 180 hk utgave av Fiat dieselmotoren, og har en grunnpris på 1 079 000 kroner. Ut over dette er det flere ulike pakker å velge – foruten individuelt ekstrautstyr på alle de forskjellige Trend-modellene.

I Norge
De ni ulike bobil-seriene er alle tilgjengelige i Norge, og består av følgende linjer i tillegg til Trend: Esprit Eighty Eight, Scandinavian Magic, Globeline, Globeus, Pulse, Alpa, Globetrotter XL og Globetrotter XXL. Det er selskapet Ferda som importerer og selger Dethleffs bobiler i Norge.

PS
Dethleffs kommer nå også med nye Globeline bygget på Mercedes. Modellen ble presentert allerede på CMT-messa i Stuttgart i januar og ble da omtalt her.

Tekst og foto: Sven Furuly for Bobilverden.no og BoCM

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *