De skreddersyr bobiler for ekstreme forhold

Den lille østeriske produsenten Krug leverer bobiler for de vanskeligste oppgavene. Vi møtte dem tidligere i høst og gir deg her en mulighet til å få et innblikk i en type bobiler du neppe får oppleve.

Dette er bobil for de ekstraordinære oppgavene. Foto: Knut Randem.

Krug Expedition GmbH holder til i Schladming i Østerrike. Her produserer de i år så få som 30 bobiler i denne spesialklassen. Neste år utvider de til 50 enheter. Det viser at etterspørselen er større enn kapasiteten i dag, men det forblir selvfølgelig et nisjeprodukt.

I prinsippet produserer de en «container» som plasseres på et egnet kjøretøy i den valgte størrelsen. Bodelen kan leveres i lengder fra 460 til 700 cm. Krug tilbyr tre standard innredninger, men variasjonsmulighetene er mange og de kan tilpasses for ulike behov. Produsenten anbefaler også hvilken bil det bør bygges på. MAN TGS, Mercedes-Benz Arocs og Excap (Steyr) blir som regel anbefalt.

En solid plattform kan romme motorsykler eller hva du måtte ønske. Foto: Knut Randem.

Dette er biler bygget for å tåle vanskelige forhold. Om kjøreforholdene blir krevende kan du for eksempel ha kontinuerlig drift på alle aksler med individuell styring av differensialsperrene.

Med ulike interiør og lengder kan boligmodulene tilpasses for en besetning på to til seks personer. Besetning er nok det rette ordet. Dette er bobiler for ekspedisjoner. Eller?

Selvberget lenge
Med en ferskvannsreserve på mellom 310 og 950 liter forsynt med filter og UV-lys for rensing av vannet, en gråvannstank på 300 liter, en septiktank på 300 liter og eventuelt en urintank på 7,5 liter med vannløs separasjon for å øke kapasiteten skal du kunne være på tur lenge. Under planleggingen er det mulig å endre størrelsen på disse tankene individuelt.
Selvfølgelig har disse bobilene en reservevannpumpe i tilfelle hovedpumpa svikter.
Å kunne spyle septiktanken med gråvannet er selvfølgelig mulig.

Garasjen er velorganisert. Foto: Knut Randem.

Varmesystemet er basert på Webasto dieselvarmer til luft, men kan også kombineres med vannbåren varme. Varmtvannsberederen varmes på samme måte eller med strøm fra et antall solcellepaneler på taket eller fra 220v tilkobling. Dieselvarmeren kan designes for å tåle bruk opp til 5000 moh. Og når vi først snakker om diesel; tanken kan gjerne romme 400 liter.

Pakken med litiumbatterier i Krugs modeller er skalerbar og kan romme opptil 900 Ah. De lades fra stikk, fra solcellepanelene og under kjøring. Og er ikke det nok for å gi deg tilstrekkelig kapasitet så kan disse bilene også utstyres med 3kW dieselgeneratorer med automatisk start.

I denne versjonen er dobbeltsenga plassert bak den store rundsitteren. Bak fotografen er det her et barnerom med køye og egen sittekrok. Foto: Knut Randem.

Tøft og funksjonelt interiør
Det er ikke så mye kosepreg over interiøret, men det er rent og ordentlig med solide møbler i ønsket treslag. Du kan også få veggene malt i de fargene du ønsker.
På kjøkkenet får du elektrisk komfyr og god benkeplass. Gass benyttes ikke i Krugers bomoduler. Om du vil ha oppvaskmaskin og vaskemaskin så får du selvfølgelig det, og kjøleskap og fryser er stort nok til å romme et større forbruk enn i vanlige bobiler. En mikrobølgeovn skal du selvfølgelig også ha.

En kjøkkenbenk mange vil ønske seg. Foto: Knut Randem.

I tillegg vil du kanskje ha et par AC-anlegg. forsterker/router for mobil, wi-fi og GPS med ekstern antenne og parabol?

Robust eksteriør
En plattform over førerhuset kan benyttes til ekstra last, men garasjen er ellers av det romslige slaget. Motorsykler eller kanskje en ATV kan plasseres på et stativ bak på bobilen. Dette stativet er ikke festet i boenhetens vegger, men i rammeverket som danner overgangen mellom bodelen og bilen under.

Vil du ha et uttrekkbart utekjøkken så har de selvfølgelig også det. Her er det både kokeplater og grill samt benkeplass.

Utekjøkkenet er virkelig lekkert. Foto: Knut Randem.

Lillebror
Modellene beskrevet over veier deretter, men Krug har også en modell de kaller Project Rhino, som veier under 7500 kg. Den er bygget etter de samme prinsippene som de større modellene, men her benyttes Mercedes-Benz Atego som bærebil. Kapasiteten er selvfølgelig ikke like stor som hos de større modellene, men robustheten og terrengegenskapene skal være der.

Lillebror Rhino veier under 7500 kg. Foto: Knut Randem.

Dette var en liten titt på noe du sannsynligvis ikke trenger, men nå slipper du å undres neste gang du ser en slik bobil. Den ser enorm ut, men de holder seg under 4 meter høyde. Det er nemlig et magisk mål når du ferdes på offentlig vei.

Når du står ved siden av slike bobiler føler du at de er 5 meter, men de holder seg klokelig under 4 meter. Foto: Knut Randem.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  4 comments for “De skreddersyr bobiler for ekstreme forhold

    • Disse er i stor grad tilpasset kundens ønsker og behov. For de minste må du over 3 millioner – før norske avgifter. Deretter øker prisen med størrelse og utstyr.

  1. Så to slike på en bobilplass i Sverige i sommer, ikke samtidig men to netter etter hverandre. Så også en på en bensinstasjon sør for Strømstad. De ruver og ser helt malplassert ut sammen med andre bobiler.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *