Forenklet typegodkjenning av bobiler vedtatt

Nå forenkles typegodkjenningen og fastsettelsen av engangsavgiften for bobiler i Norge. Det betyr mer liberale regler til fordel for kundene og millioner spart for forhandlerne. Bare én norsk særregel beholdes.

EU-typegodkjente bobiler må ha minst 250 cm utvendig høyde med hevetaket nede for å få engangsavgift som campingbil i Norge. Foto: Knut Randem.

Fredag fastsatte Finansdepartementet den nye ordlyden i forskrift om engangsavgift på bobiler. Det betyr at bobiler typegodkjent i EU i kjøretøygruppe M1 med karosserikode SA godkjennes som campingbil i det norske avgiftsregelverket. Campingbil er den statlige betegnelsen på en bobil.

Det er imidlertid en rekke små kjøretøy som blir EU-godkjent som bobil og kan føre til en omgåelse av vanlig engangsavgift. Derfor er det i forskriften fastsatt at bobiler med en utvendig høyde under 250 cm ikke godkjennes som campingbil når engangsavgiften beregnes. For bobiler med hevetak skal høyden måles med taket nede.

Endringen fører til enklere godkjenning av bobiler ved import til landet. Det vil forhandlerne spare mye penger og tid på ettersom bobilene ikke lenger må vises på trafikkstasjonen. Men det åpner også for at det ikke lenger må være samsvar mellom antallet registrerte sitteplasser og antallet sengeplasser. Dette har vært et irritasjonsmoment for mange kunder.

EU-typegodkjente bobiler godkjennes slik de er som campingbil i Norge så lenge de har minstehøyden på 250 cm.

Bobiler uten EU-typegodkjenning skal fortsatt vises og godkjennes i forhold til ni punkter i forskriften. De aller fleste bobiler som selges i Norge er typegodkjent i EU.

Dette er den vedtatte teksten i forskriften. Den vil bli lagt ut på Lovdata om kort tid:

§ 2-5. Campingbil
Som campingbil anses motorvogn som er EU-typegodkjent som campingbil (M1 med karosserikode SA) og har en utvendig høyde på minst 250 cm. For campingbil med hevbart tak måles høyde med taket i senket posisjon.

Motorvogn som ikke er EU-typegodkjent som campingbil anses som campingbil dersom følgende vilkår er oppfylt:
1. Campingrommet bak førerseteraden må ha en permanent takhøyde på minst 170 cm i en lengde på minst 200 cm, og en bredde på minst 150 cm (målt uten innredning).
2. Campingrommet må være utstyrt med kjøkkenbenk med vaskekum, klesskap, liggeplasser og bord. Utstyret skal være fastmontert.
3. Kjøkkenbenken må minst være 80 x 40 cm, og vaskekummen må romme minst 5 liter.
4. Klesskap må til sammen ha følgende minimumsmål; bredde 40 cm, dybde 40 cm, høyde 75 cm. Kravet til minimum bredde kan være fordelt på to eller flere skap.
5. Bordet må ha en flate på minst 0,3 m2 ved normal bruk.
6. Antall registrerte sitteplasser må ikke overstige antall liggeplasser. Liggeplassene kan være permanente, eller basert på sittegrupper og seter, herunder forseter.
7. To liggeplasser må være minst 180 x 50 cm. Øvrige liggeplasser må være minst 160 x 50 cm.
8. Liggeplasser beregnet til to eller flere personer tillates smalnet i fotenden med inntil 20 cm, i opptil 50 cm lengde.
9. Ett av målekravene som nevnt i punktene 3-7 kan fravikes med inntil 10 %. Har en komponent flere målekrav (for eksempel bredde og høyde) gjelder muligheten kun ett av målene.

Forskriften trer i kraft 1. januar 2022. Da skal også Statens vegvesen kunne ta i mot elektroniske CoC-dokumenter fra produsentene.

Oppdatert 30.12.21: På spørsmål fra Bobilverden.no bekrefter Statens vegvesen at de nye reglene vil kunne brukes på eldre bobiler som har hatt for få sengeplasser. Les vår oppdatering her.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Kan spare millioner uten norsk tilleggsgodkjenning av bobiler
Les også: Nå kan du endre registreringen for bobiler med for få senger

Del dette med andre:

  2 comments for “Forenklet typegodkjenning av bobiler vedtatt

  1. «Det åpner også for at det ikke lenger bør være samsvar mellom sitteplasser og sengeplasser» skriver Knut Randem.

    Det som står i punkt 6,sier vel det motsatte om jeg tolker det rett?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.