De fleste bobiler går klar når Tyskland innfører bompenger

Neste sommer skjer det en betydelig endring i den tyske bompengeordningen for lastebiler. Da senkes vektgrensen til 3 500 kg. Noen bobiler kan berøres eller bør registrere seg for å slippe unna.

Kjøretøy over 3 500 kg må fra neste år betale bompenger for å kjøre på tyske stamveier. Bobiler skal i prinsippet unntas, men noen må kanskje ta noen forholdsregler. Foto: Knut Randem.

Vogntog og store lastebiler har i mange år betalt «maut» eller bompenger for å kjøre på tyske stamveier. Noen kaller det også veiskatt. Fra 1. desember 2023 blir CO2-utslipp en del av beregningsgrunnlaget.

Fra 1. juli 2024 utvides ordningen slik at lastebiler over 3 500 kg berøres. Det betyr at mange flere enn tidligere må betale bompenger.

I utgangspunktet er rene bobiler over 3 500 kg unntatt for denne avgiftsordningen. Problemet oppstår om bobilen er registrert som buss eller lastebil. Eller at den ikke ser ut som en bobil. Det siste kan for eksempel gjelde selvbyggere.

Til egen hjemmeside sier ADACs campingekspert Martin Zöllner at mange kan få problemer, men at de fleste biler som fra utsiden tydelig kan gjenkjennes som bobiler av kontrollsystemet forblir avgiftsfrie uten at du behøver å gjøre noe som helst.

I følge Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) er det ingen avgift for kjøretøy som er permanent utstyr som bobil og inneholder toalett, dusj, senger, kokemuligheter og oppholdsrom og som utelukkende brukes til å frakte mennesker og ikke å frakte varer. Dette gjelder også lastebiler med karosseri som er permanent ombygget til bobiler.

For bobiler med lasteplass (f.eks. hestekupé eller garasje) skal boarealet utgjøre minst 50 prosent av bruksarealet og den skal kun brukes til private turer.

Dersom bobilen din ikke gjenkjennes som bobil av kontrollsystemet er det du som må bevise at den er en bobil og brukes utelukkende som det.

Det kommer en frivillig registreringsordning slik at du slipper å krangle på en hver regning. Frivillig registrering skal da kunne gjøres på denne siden.
Ved slik registrering skal det legges ved vognkort, bilder og skisser med dimensjoner på inventar og fordeling av plass samt informasjon om bruken av bobilen. En slik frivillig registrering er gyldig i to år.

Bobiler inntil 3 500 kg og de tyngre som ser ut som bobiler skal ikke behøve å foreta seg noe som helst for å unngå avgiften.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Kilder: Toll Collect og ADAC

Del dette med andre:

  5 comments for “De fleste bobiler går klar når Tyskland innfører bompenger

  1. Lita korrigering:
    I teksten står det «Problemet oppstår om bobilen er registrert som buss eller lastebil.»
    Om vi les det som står på tyske myndigheter sine sider om «LKW-maut», så står det uttrykkjeleg at bussar (og militærkjøretøy, og kjøretøy for politi, brannvern og andre nødetatar) er unntatt.
    Er bubilen registrert i klasse M2/M3 er det altså ikkje i utgangspunktet bompengar (på same måten som i dag; du betalar ikkje tyske bompengar for bussar i klasse M3, over 7,5 tonn).

    For å utløyse bompengeplikt må bilen enten
    a) vere bygd/innreidd for yrkesmessig godstransport eller
    b) bli brukt til yrkesmessig godstransport.
    Dette betyr i praksis (for ombygde bussar) at dei må ha blitt endra til M1 og/eller ha meir enn halvparten av volumet tilgjengeleg til last – eller at dei blir brukt til yrkesmessig godstransport.

    • Her har vi stolt på ADAC, som skriver:
      Probleme bei Lkw- oder Bus-Ausbau
      Wie viele Campingfahrzeuge sind also tatsächlich betroffen von der neuen Lkw-Maut? «Das wissen wir nicht genau», sagt ADAC Experte Zöllner, «sicher nur ein kleiner Teil.» Es gebe aber etliche Fahrzeuge auf Lkw- oder Omnibus-Chassis, «die auf den ersten Blick von außen nicht eindeutig wie ein Wohnmobil aussehen“, auch wenn sie zugelassen sind als M1 SA (Fahrzeug zur Personenbeförderung Sonderaufbau Wohnmobil).

      • ADAC er nok ikkje heilt på banen her, diverre. Alle bilar over 3,5 tonn i Tyskland vert rekna som lastebilar i utgangspunktet – om dei ikkje er registrert som buss (M2/M3).

        Så «problemet» oppstår om du har bil i klasse M1, slik dei fleste bubilar er registrert. «Handtverkarbilar» opp til 7,5 tonn er unntatt. Verd å merke seg at bompengane/vegavgifta som skal krevast er «Lkw-Maut für schwere Nutzfahrzeuge» altså «nyttekjøretøy som er lastebilar over 3,5 tonn».

        Frå 2027 er det snakk om at det kan bli bompengar/vegavgift for alle bilar som vert rekna som LKW. På det tidspunktet kan det hende at Tyskland har klart å få innføre bompengar/vegavgift for personbilar òg (slik dei prøvde for nokre år sidan).

        Referanse: https://www.bundesregierung.de/breg-de/aktuelles/lkw-maut-co2-2194574

      • ADAC er nok ikkje heilt på banen her, diverre. Alle bilar over 3,5 tonn i Tyskland vert rekna som lastebilar i utgangspunktet – om dei ikkje er registrert som buss (M2/M3).

        Frå 2027 er det snakk om at det kan bli bompengar/vegavgift for alle bilar som vert rekna som LKW. På det tidspunktet kan det hende at Tyskland har klart å få innføre bompengar/vegavgift for personbilar òg (slik dei prøvde for nokre år sidan).

        Referanse: https://www.bundesregierung.de/breg-de/aktuelles/lkw-maut-co2-2194574

  2. I skljemaet punkt 28 finner man «Motor home» nedpå lista og da forsvinner masse. Detter er vel kanskje kun for oss med «ren bobil» og ikke for ombygg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *