Chassis-utfordringer gir flere stjerner i grillen

Flere tusen færre chassis-leveranser fra Fiat oppmuntrer Knaus og Weinsberg til å se seg om etter nye merker. Valgmulighetene blir større.

Weinsberg 640 MEG blir i år produsert på Fiat. I 2022 kommer den velutstyrt på Sprinter og med litt mer bredde. Foto: Weinsberg.

Knaus Tabbert AG, som eier bobilmerkene Knaus, Weinsberg og Morelo, står foran store investeringer fram mot 2025 og skal øke produksjonskapasiteten vesentlig. Vi snakker om en dobling av produksjonskapasiteten. Men om det skal lykkes må merkene ha tilgang på chassis å bygge bobiler på.

– Da Fiat ble en del av fusjonen, som ble til Stellantis, måtte Knaus inngå nye leveringsavtaler for chassis til Knaus og Weinsberg. En tidligere avtale om levering av 18 000 chassis i året ble redusert til 11 000 chassis, forteller Finn Langtved. Han representerer merkene i Norge.

En slik reduksjon harmonerer dårlig med planene om utvidet produksjonskapasitet. Da må Knaus og Weinsberg se seg om etter alternativer. MAN, Ford og Mercedes Benz seiler nå opp som aktuelle chassis. Selskapet har tidligere benyttet seg av MAN ved siden av Fiat, mens Ford og Mercedes Benz blir nye merker.

– Ingenting er bra om dagen når det gjelder leveranser, men dette avhjelper situasjonen. Det er farlig å låse seg til en stor leverandør, sier Langtved.

Mercedes først ut
Allerede på CMT-messa i Stuttgart i januar vil Weinsberg lansere sin første modell på Mercedes Sprinter. Langtved forteller at det nå arbeides på spreng med å få ferdig prototypen slik at den kan vises fram på messa.

Dette blir en halvintegrert modell med forhjulstrekk og en beregnet totalvekt på 3500 kg. Ettersom bobilen ennå ikke er ferdig bygd foreligger ikke egenvekt og lasteevne.

Weinsberg på Sprinter får navnet 640 MEG MB og vil finnes med og uten senkeseng foran. De kommer som kampanjemodellen «Pepper», som i følge Langtved blir topp spekket med utstyr både i chassis med full mediepakke og i påbygget. Pepper får også en frisk motor på 170 hk.

– Bare jeg får mange nok bobiler, så vil dette bli en suksess, spår Langtved og lover god pris på den 228 cm brede bobilen. Det vil si at prisen vil ligge på ca 1 million for den snaut 7 meter lange bobilen.
– Jeg gleder meg til å lansere nye Pepper på ettervinteren, sier Langtved.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.