Carthago go Mercedes

Carthago fabrikken i Aulendorf feirer i år 40 år, og gründeren, Karl-Heinz Schuler, er fortsatt i full vigør i ledelsen av konsernet.

Karl-Heinz Schuler startet Carthago bobilfabrikk i 1979, og har siden ledet fabrikken til å bli en stor aktør med over 1400 ansatte og en forventet omsetting på over 350 millioner euro i 2019. For 2020 er hele modellspekteret gjennomgått og oppdatert, men det var den nye e-line på Mercedes Sprinter som fikk den største oppmerksomheten på pressetreffet i juni.

Den nye Carthago, e-line/s-plus New Generation 2020 på Mercedes Sprinter chassis, gjør sin entre til fengende rytmer og røkmaskiner I Aulendorf.

På få år har Mercedes med sin nye to-liters Euro 6d med AdBlue tatt en større del av markedet fra Fiat.

Senkesengen over førerplassen har fått LED lyslister og båtinstrumenter for temperatur, trykk og fuktighet, og en utforming som gir økt ståhøyde

Valgmuligheter
At den nye toppmodellen fra Carthago, e-line/s-plus New Generation 2020, kommer på Mercedes, kom derfor ikke som noen stor overraskelse på pressetreffet i Aulendorf i juni. Også chic c-line I og c-line T kan fås med Mercedes motorisering og AL-CO lavrammechassis med forhjulstrekk. Gjennomgående leverer Carthago en rekke bobiler, både helintegrerte og delintegrerte med ulike interiørløsninger. Og fremfor alt en rekke forskjellige motoralternativer med eller uten automatgearboks.

Kjøresikkerhet
For brukerne gjør registerkjede I stedet for rem at servicekostnadene holdes nede over tid, og den nye 9 trinns automatgearkassa sørger for kjørekomfort på nytt nivå. I tillegg kommer bilene med hele pakken av assistentsystemene som EU-Parlamentet 16 april i år vedtok skulle inn i alle nye kjøretøyer innen to år, ref. ny typegodkjenningsforordning, EU (EN) 2018/858. For eksempel aktiv distanseholder, bremseassistent, kjørecomputer, kjørefeltvarsler og lufttrykkvarsler, for å nevne noen. To andre modeller i serien er for øvrig fortsatt å få med Fiat Ducato eller IVECO chassis og motorisering.

(fortsetter under bildene)

Sittegruppa har et rundt, skivedelt bord som kan utvides, en L-sofa og en mindre rettveggsofa som til sammen gir 6 sitteplasser.

Dronningseng i hekken med sidevinduer skal gi behagelig søvn.

Kjøkkenavdelingen har alt som trengs, og er gitt en bedre ergonomisk utforming

Ny eksteriørdesign
Carthago chic e-line/s-plus New Generation har fått ny design, ny innredning som løfter bobilen til et nytt nivå for luksus og komfort. Det begynner med de nydesignede LED hovedlysene, høyere frontvindu, et nytt helintegrert dashbord med den store Mercedes skjermen i front, og fortsetter bakover via komfortabel sittegruppe og dobbeltseng til en nydesignet hekk som skal være kjennemerke på de fleste bobiler fra Carthago. Takhøyden er økt, romfølelsen er gjort bedre, og store vann og elektrisitetskapasiteter sammen med større lagringsrom, mener Carthago skal gjøre den nye bobilserien attraktiv for ferieliv uten begrensninger.

Senkeseng
Over førerplassen troner en senkeseng for to, som sikre at den kan registreres for fire personer. Senkesenga kan velges bort, og da blir det «chick for two», med skapplass i stedet. Under senkesengen har Carthago satt opp et panel med skipsinstrumenter som viser tid, lufttrykk og fuktighet. Kjekt å ha. Sittegruppen har et rundt, todelt bord, hvor overdelen kan vris ut til siden og øke bordflaten. Den buede kjøkkenbenken virker å øke gulvplassen. Store panorama takvinduer slipper inn lys og gir god utsikt til stjernehimmelen når mørket faller på. Carthago har for øvrig klart å øke ståhøyden under senkesengen uten at det har gått ut over dobbeltgulvet og stuerommene man vanligvis finner der.

Utfellbare skuffer for avfallsposer.

Større bad og kjøkkenplass
Kjøkkendelen kjennetegnes av mange skuffer og en stor benkeplate med kokeapparat og oppvaskekum. Et par av skuffene er blitt utfellbare for å kunne brukes til avfallsposer. Nytt av året er at alle skuffer og skap har fått elektriske sentrallåsesystemer som dermed lettere sikrer dem under kjøring. Carthago hevder at hele kjøkkenenheten har fått en ergonomisk utforming som gjør vanlige kjøkkenaktiviteter langt enklere og mer komfortable. Baderommet har som seg hør og bør, dusjkabinett og toalett. Helt akter finner vi så hovedsengen, hvor det kan velges mellom to enkeltsenger, eller såkalt dronningseng. Den er som vanlig hevet noe for å gi plass til et større bagasjerom helt bakerst. I tillegg er det flere mindre stuerom for ting og tang man måtte ønske å ta med seg på lengre ferieturer.

Den nydesignede hekken skal sikre familielikheten med alle bobiler fra Carthago, her vises også soveromsvinduene på siden.

LED lyssetting
Bruk av LED lys, både som lister, direkte og indirekte belysning, gjør at det hele er pakket inn i en lyssetting som gir et koselig og varmt inntrykk av interiøret. Nytt av året er at batterier er av litium ion-typen, noe som sikrer god bruksevne over tid.

Av: Bjarne Eikefjord, for Bobilverden.no og BoCM

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

  6 comments for “Carthago go Mercedes

  1. Eivind Orrhaug
    17. juni 2019 at 09:35

    Det er vel bakhjusdrevet fortsatt.
    Forhjulstrekk er ikke aktuelt på bobil vist den skal brukes på vinterføre.

    • 17. juni 2019 at 19:32

      Jeg tror de går for fremhjulstrekk nå for å spare vekt og unngå akslinger bakover. Pluss: mer plass i dobbeltgulv, og mer fleksibel plassering av bakhjul.
      Minus: dårligere kjøreegenskaper for vinterfjellet?

  2. kjell-arne bredesen
    29. juni 2019 at 18:46

    hva mener man med moderne toalett? er det cinderella forbrenningstoalett?

    • Redaksjonen
      30. juni 2019 at 23:54

      Vi har strøket «moderne» i teksten. Det er jo en selvfølge i nye bobiler. Det siktes ikke til spesielle løsninger.

  3. kjell-arne bredesen
    1. juli 2019 at 10:13

    fikk jo ikke svar på mitt spørsmål angående cindarella forbrenningstoalett er dette noe carthago kommer med

    • Redaksjonen
      1. juli 2019 at 11:13

      Jeg mener du fikk svar. Ordet moderne var overflødig og siktet ikke til noen annen løsning. Dersom Carthago offentliggjør planer om å installere Cinderella vil vi selvsagt omtale det helt spesielt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *