– Å drive med camping er spontanitet og fleksibilitet. Da må det også være tilrettelagt for dette. Det er i dag alt for få campingplasser, de må gjerne bestilles lang tid i forveien i høysesongen, sier toppsjefen i Bürstner.
Jens Kromer har vært toppsjef i Bürstner siden 2015. Født i Stuttgart i Tyskland for 51 år siden, flyttet til Paris 9 år gammel, havnet i Bayern for 12 år siden, og styrer nå Bürstner fabrikken i Kehl, rett over grensen fra den franske byen Strasbourg. Han har klare meninger om camping som livsform, både nå og i fremtiden.
– Camping har vokst ut av den gamle oppfatningen av bransjen som en kultur for folk med utferdstrang, fra enkle kår og med enkelt utstyr, erklærer Jens Kromer på vårt spørsmål om hvordan han mener bransjen har utviklet seg mest de senere årene. Og fortsetter:
– Campingbransjen er i dag attraktiv for alle grupper, den er blitt trendy. Mange unge drar i dag fra sted til sted for å kunne oppleve nye steder og nye mennesker. Hver dag blir dermed en ny erfaring. Camping er frihet, opplevelser og kvalitet for fritiden, slår Kromer fast.
Utfordringer
Jens Kromer er klar på hva som skal til for å utvikle caravanbransjen videre: – Vi selger drømmer, opplevelser og bilder. Fritidskjøretøyer er ikke nødvendige, men alle vil ha det. Det stiller store krav til oss som produsenter og leverandører av fritidskjøretøyer, som for de fleste innebærer en betydelig investering.
Kromer har selv vært aktiv camper. Han forteller om en tur til Britten i Frankrike med en tidlig utgave av bobil. Det var visst både støy, risting og mye annet.
– Men selve opplevelsen av camping i seg selv var bra, smiler Kromer, som har gjennomført en omfattende snuoperasjon for Bürstner fabrikkene.
Kvalitetskrav
– Før i tiden hadde de fleste av oss med en verktøykasse når vi dro på biltur. Det har tatt slutt. Bobiler i dag har en prislapp som en premium bil. Dermed forventer våre kunder også kvalitetsnivå som en premium bil. Da er det ingen som ønsker å dra med seg en verktøykasse, men forventer at kvalitet, service og utstyr fungerer som om de sitter bak rattet i en premium bil, smiler Kromer og legger til at også når man i dag kjøper møbler for egenmontering, forventes perfekt kvalitet. Bobiler skal fungere fra A til Å uten problemer, i tillegg til å gi kjøreglede. Og absolutt ikke ha behov for å bringe med verktøykasse.
– Nye kunder må ikke bli skuffet over service og oppfølging. Greier bransjen å møte disse kravene, vil den vokse også videre i årene som kommer, mener Kromer.
Samfunnsansvar
Jens Kromer har også et budskap til beslutningstakere over hele Europa. Å drive med camping er spontanitet og fleksibilitet. Da må det også være tilrettelagt for dette. Det er i dag alt for få campingplasser, og de må gjerne bestilles lang tid i forveien i høysesongen.
– Både i Europa og i Norge er det viktig at beslutningstakere følger opp behovet for flere og bedre campingplasser for å kunne ta imot stadig flere campere. Jeg er optimistisk for framtiden, men det forutsetter tilrettelegging, tillit til framtiden hos folk flest, og trygghet for arbeid, økonomi og stabilitet, avslutter Jens Kromer.
Tekst og foto: Bjarne Eikefjord for Bobilverden.no og BoCM
Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Les også: Harmoni på Mercedes Sprinter
Hei
Å drive en campingplass er i seg selv en utfordring. Først og fremst oppbygning av plassen med avmerkede plasser for caravan og bobiler. Så er det servicedeler med toalett dusj og kjøkken/ vaskerom. Og ikke minst kundevennlighet og service. I disse 11 årene vi har feriert i bobil har vi opplevd mye rart i vårt land, men det skal sies at det er mye bra også. Men på de fleste plasser er det parkeringen på campingen det største problemet. Selv der det også er oppmerking. Det bør også være noen lengre plasser for lange bobiler. Jeg vil gjerne ta for meg Fagernes camp. som et godt eksempel for en organisert campingplass.