Weinsberg slår på stortromma med ny helintegrert bobil

Weinsberg satser stort i 2020 med en en helt ny helintegrert bobil. De er ellers kjent for mindre størrelse på bobilene sine. Weinsberg bobil er et merke i Knaus-gruppen. For 2020 sesongen har gruppen oppgradert hele sin portefølje av bobiler og campingvogner. Den aller største nyheten på årets presentasjon for pressen i forrige uke var den helintegrerte Weinsberg CaraCore.

Den splitter nye Weinsberg CaraCore helintegrert bobil ble presentert på pressetreffet i Bad Griesback i forrige uke.

Weinsberg har i flere årtier vært mest kjent for sine bybobiler, bygget inn i varebilskall i sterk konkurranse med blant annet Volkswagen og Karmann. Et gjensyn med en fire tiår gammel utgave av Weinsberg, fortalte oss at det har rennt en god del vann i havet siden disse tøffet rundt på veiene med moderate kraftressurser.

Nytt av året er at Weinsberg bobiler får det sammen vannrenseanlegget som kommer i alle produkter fra Knaus gruppen. Kort fortalt sørger filteret for rent og kalkfritt vann både til kaffekoking og dusjing, selv om vannet i utgangspunktet holder varierende kvalitet.

Helt nye LED lyskastere gir CaraCore særpreg.

Appell til flere
Sykkelbruk har økt betydelig, også blant bobilfolket. Designutviklerne har merket seg det, og har hentet fram en helt ny lastebærer integrert i bakre støtfanger. Den kommer komplett med ekstralys og kule for eventuell tilhenger, og skal kunne gjøres bruksklar på 25 sekunder, hevdes det. Lastebæreren tar opptil to sykler på 83 kg eller en transportboks som laster 72 kg. Dermed skulle både de som liker å gjøre seg spreke på sykkeltur, eller barnefamilier med medbrakte leker, kunne glede seg underveis på campingtur.

Head-up display, utviklet for jagerfly under 2. verdenskrig, nå for bedre trafikksikkerhet i kjøretøyer.

Head-up-display
For de mer teknisk avanserte, kommer kjøretøyene fra Knaus-gruppen nå med nytt head-up display. Innretningen var i sin tid utviklet som våpensikte for jagerfly som Spitfire under 2. verdenskrig, og er videreutviklet i dagens førstelinjes kampfly. Kort fortalt går det ut på at viktige funksjonsdata vises på en gjennomsiktig skjerm foran sjåføren, som dermed slipper å se ned for å følge med på hastighet, navigasjon, drivstoffmålere, veiskilt, eller hva det nå måtte være av nødvendig informasjon for bedre trafikksikkerhet. I Weinsberg er displayet koblet sammen med en mediapakke, som kan fås som tilleggsutstyr.

«Din ferie»
Så kom det alle ventet på: Presentasjonen av den nye CaraCore, første helintegrerte bobil fra Weinsberg på mange år. Til fengende rytmer og lysfontener, gjorde den sin entre i det enorme messeteltet i Bad Griesback, hvor Knaus Tabbert hadde invitert til årets pressetreff.

218 cm innvendig bredde gir god romfølelse.

Den gjør ikke skam på «Din Ferie», som Weinsberg har som slagord, og som betyr at kjøretøyet skal passe for både de helt unge og de eldre unge. Den nye CaraCore skal representere høyeste komfort i middelklasse-segmentet, hevder Weinsberg.

Sengene akterut er over 2 meter og utstyrt med EvoPoreHRC madrasser for god sovekomfort.

CaraCore er registrert for fire under kjøring, men har soveplasser til fem, her senkesengen over sjåførplassen.

Utvendig design har stram linjeføring fra de nye LED-lyskasterne foran til en markert hekkavslutning. Stylingpakken omfatter også 17 tommer aluminiumsfelger. Inngangsdøra er økt til 70 cm bredde. CaraCore kommer i tre utførelser, 650 MF, 650 MEG og 700 MEG. Folkene fra Weinsberg legger ikke skjul på at de her mener å ha et innstegskjøretøy for yngre campere med eller uten barn.

Teknikk og utstyr
CaraCore er bygget på Fiat Ducato, og skal ha den nye euro 6d-motoren (motoren er ikke offisielt lansert av Fiat, men det er ventet å skje i august/september. red. anm). Motoren har utslipp av CO2 og NOx som gjøre dem levetidskonkurransedyktige på klima med dagens el-biler, ifølge en fersk tysk forskningsrapport. Ytelsene strekker seg fra 120 til 160 HK.

Baderom med separat dusj (på den største modellen).

Interiøret måler 218 cm i bredden, og 700 MEG har det største baderommet i klassen, hevder Weinsberg. I fronten finner vi en senkeseng, og de faste sengene på vel to meter, er utstyrt med de nye EvoPoreHRC madrasene, som skal sikre behagelig nattesøvn under alle forhold. Til sammen er det 5 soveplasser, men kjøretøyene blir registrert for 4 personer under kjøring.

Kjøkkenavdeling med tre bluss kokeapparat og 142 liter kjøleskap som automatisk velger energikilde (gass, 12 v eller 220 v).

Komfort
Store vinduer, herunder også takvindu, slipper inn mye lys. Skapene har myklukkingsfunksjon, og det finnes mye stueplass, for eksempel til ekstra gassflasker. (tilvalgsutstyr). Vi nevner også at kjøkkenavdelingen har tre bluss kokeapparat, kjøleskapet er på 142 liter med automatisk valg av energikilde, og at Alde vannbåren varme kan leveres etter ønske. Det hele er lyssatt med indirekte LED belysning som gjør oppholdet innendørs til en trivelig opplevelse, selv i høstmørke kvelder. Og prisene, ja, de skal være blant de mest konkurransedyktige i denne klassen, hevder Weingberg.

Noen tekniske data for Weinsberg CaraCore
Lengde: 699-741 cm, bredde: 232 cm, høyde: 279 cm, totalvekt: 3500 kg, oppgitt lasteevne: 470-620 kg.

Tekst: Bjarne Eikefjord, for Bobilverden.no og BoCM

Bobilverden.no samarbeider med Bobil- og CaravanMagasinet om å dekke presentasjonen av nye modeller hos en rekke produsenter. Dette samarbeidet gjør at vi kan dekke flere nyheter enn vi ellers ville hatt mulighet til.
Del dette med andre:

  1 comment for “Weinsberg slår på stortromma med ny helintegrert bobil

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *