Bobilsalget ned, men opp i første kvartal

Bobilsalget gikk i årets første kvartal ned sammenlignet med året før, men opp i forhold til 2020. Påsken forstyrrer. Det har også skjedd noen overraskende endringer mellom merkene.

Hymers førsteplass i klassen over 3500 kg utfordres av Carthago. Foto: ©Hymer GmbH & Co. KG

Bobilverden.no har tidligere skrevet om den uforutsigelige leveringssituasjonen for bobiler på grunn av leveringsproblemer for deler. Problemene varierer mellom produsentene, men gjennomgående klager mange over at årets modeller kommer for sent til forhandlerne.

Slike variasjoner kan være årsaken til endringer i rangeringen av merkene. Likevel er det en kjensgjerning at Benimar for første gang har gått til topps på salgslistene for et kvartal. At Hymer er skjøvet ned til andreplass i vektklassen over 3500 kg er også overraskende. Her klatrer Carthago til topps, men forklaringen kan være at dattermerket Malibu inngår i registreringstallet.
I vektklassen inntil 3500 kg har bybobilen Pössl tatt teten med en sterk prosentvis økning.

Carthago rykker sammen med dattermerket Malibu opp på salgsstatistikken. Foto: Carthago.

Etter et kvartal i 2022 er tallene fortsatt små. Det ble solgt (i betydningen registrert. red. anm.) 409 bobiler i årets tre første måneder. Det er en nedgang på 21,8 prosent i forhold til 2021.
121 av de solgte bobilene veier over 3500 kg. Det var en nedgang på 36,3 prosent. I den letteste klassen inntil 3500 kg ble det solgt 173 bobiler. Det var en nedgang på 14,8 prosent i forhold til 2021.

Foran 2020 – påsken påvirker
– Sammenlignet med 2020 er det i årets første kvartal en økning i salget på 8 prosent. Og 2020 var et år der bransjen var godt fornøyd med det første kvartalet, sier generalsekretær Geir Holm i NCB (Norges Caravanbransjeforbund) til Bobilverden.no.

Siden har det vært mye uro i markedet og Holm slår fast at det er leveringsproblematikken det i stor grad handler om.

Et annet aspekt som spiller inn er påsken. Forhandlerne jobber som regel hektisk for å få bobiler klargjort før påske. I 2021 var påsken to uker tidligere enn i år. Det vil definitivt påvirke registreringsstatistikken. I 2020 var påsken en uke tidligere enn i år. Påsken kan med andre ord i stor grad skyve salg (registreringer) fra april til mars om den kommer tidligere enn i år.

Det var ved årsskiftet 57 696 registrerte bobiler i Norge. Det har aldri tidligere vært flere bobiler på norske veier.

Pössl går til topps i vektklassen inntil 3500 kg i første kvartal 2022. Foto: Pössl.

Slik gikk salget i første kvartal
Samlet uansett vektklasse var dette registreringene i første kvartal (antall i parantes): Benimar (40), Adria (37), Carthago – inkludert Malibu (34), blant annet Sunlight og Carado er registrert samlet under fabrikknavnet Capron (33), Challenger (30), Pössl (29), Rapido og Hymer (28 hver), Eura Mobil (23), Knaus (16), Dethleffs (14), Kabe (12), Bürstner (9), Frankia (8), Karmann Mobil (6), Sun Living og Laika (5 hver), Morelo, McLouis, LMC og Weinsberg (4 hver), Mobilvetta, Pilote, Bavaria, Autostar, PLA, Hobby, Fiat (3 hver), Roller Team, Itineo, Mega og Mercedes-Benz (2 hver) og Dreamer, Concorde, Tourne Mobil, Bravia, Affinity, Forster og Niesmann Bischoff (1 hver).

Statistikken omfatter også bruktimporterte bobiler som førstegangsregistreres i Norge. Derfor dukker det opp ukjente merker, som ikke har forhandlere i Norge, i oversikten.

I vektklassen over 3500 kg var det Carthago, Hymer, Eura Mobil og Adria som tok de første plassene. I vektklassen inntil 3500 kg tok Benimar, Pössl, Challenger, og Adria de første plassene. Capron-fabrikken står i statistikken på en andreplass, men de har som nevnt over flere merker i sin produksjon.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les ogsåHvordan blir tilgangen på bobiler i år?

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.