Hvordan blir tilgangen på bobiler i år?

I kjølvannet av Covid har det vært store forstyrrelser i leveringen av bobiler. De finnes fortsatt. I tillegg kommer krigen i Ukraina. Nå er det tryggest å kjøpe bobiler fra lager eller med bekreftet ankomstdato.

En ting er at det er mangel på chassis å bygge bobiler på. Når også påbyggerne mangler viktige deler, blir det ofte uforutsigelige datoer for leveranser av bobiler, som ikke er produsert. Foto: Knut Randem.

Heller ikke i år blir det mulig å velge å vrake mellom ulike bobilmodeller hos forhandlerne. De store forstyrrelsene i produksjonen og ikke minst hos bobilprodusentenes underleverandører kan gjøre leveringstid til en gjettelek. Det gjelder å velge mens utvalget er der.

Bobilverden.no har den siste uka snakket med en rekke ledere hos forhandlere, kjeder og importører. Bildet er stort sett entydig: Det er problematisk å love en leveringsdato for nye bobiler som ikke allerede er på vei til Norge.

Mangelen på chassis å bygge bobilene på er kanskje det største problemet for bobilprodusentene. Mangelen på halvledere er bare et av flere problemområder for de ulike bilprodusentene som leverer chassis til bobilindustrien. Også magnesium, ledninger og ulike kretskort skal det være problematisk å få nok av.

En av produsentene kan fortelle at de kan produsere 80 bobiler om dagen, men får bare åtte chassis å bygge på. Det er ikke like ille overalt, men problemene ligger i samme gate.

Og selv om de har chassis å bygge en bobil på så er det flere utfordringer. Elektriske komponenter, syrefaste skruer, kjøleskap, vinduer og flere andre materialer og komponenter har forstyrrelser i leveringen. Dermed senkes produksjonstakten, eller bobiler produseres uten enkelte komponenter og må derfor lagres hos produsenten inntil disse kommer og kan ettermonteres før levering.

Som om ikke det er nok, så skal sykefravær knyttet til Covid fortsatt være svært høyt hos bobilprodusentene. Det gir også forsinkelser. Resultatet er forhandlere som får 20 prosent færre bobiler i år enn det de trodde i januar. Og de var ikke så fornøyde i januar heller.

Selv om trenden og problemene er gjennomgående for de aller fleste bobilmerkene, så er det variasjoner. Som en forhandler sa til Bobilverden.no: Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si at jeg er glad for å ha en stor lagerbeholdning.
Mange har også gode lagre av kurante brukte bobiler som kom i innbytte mot slutten av fjoråret.

Ingen krisestemning
Til tross for leveringsproblemer og drivstoffpriser ingen vet hvor ender, er det ikke noen gjennomgående krisestemning blant de aktørene vi har snakket med.

Leveringsproblemene vil trolig føre til at kundene kommer tidligere til forhandlerne for å ha mest mulig å velge mellom. Drivstoffprisen antas å ikke bety så mye for den gjennomsnittlige bobilisten, som kjører mindre enn 6000 km i året, men utviklingen framover har alt å si.

Likevel kan leveringsproblemene føre til at noen i værste fall ikke får sin 2022-modell før i 2023. I noen tilfeller vil den trolig bli oppgradert til neste modellår.

Likevel kan det se ut som om medlemmene i NCB (Norges Caravanbransjeforbund) er optimistiske. I begynnelsen av forrige uke gjennomførte forbundet en undersøkelse blant sine medlemmer. Flere av svarene var sprikende, men hele 57 prosent er optimistiske foran året sesong. Like mange skal ansette flere medarbeidere i år, og nesten 40 prosent har planer om oppgradering av sin bygningsmasse de neste to til fem årene.

Og moralen er? Skal du ha ny bobil, kom deg til forhandleren så tidlig som mulig for å ha de beste valgmulighetene eller belag deg på å måtte vente. Skal du ha en brukt bobil så er det mye bra på lager hos mange forhandlere.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.