Bobilbransjen rammes av korona og kroneras

Korona og kroneras har feid innover bransjen den siste uka. I begynnelsen av forrige uke så markedet ganske lovende ut. I løpet av få dager ble alt snudd på hodet.

Geir Holm (t.v.) og Tor Grüner er enige om at det nå gjelder å vise hva man duger til som leverandør av bobiler. Arkivfoto: Knut Randem.

Generalsekretær Geir Holm i NCB – Norges Caravanbransjeforbund, sier til Bobilverden.no at bransjen er i en situasjon vi vil se senvirkningene av langt inn i 2021.

– Vi prøver å bidra til å holde hjula i gang så godt vi kan. Samtidig ber vi medlemmene våre om å forholde seg til myndighetenes pålegg. Bruk gjerne private visninger, hold interne kurs, gjør ting dere ikke har fått gjort tidligere, men ikke lag arrangementer som samler mye folk.

– Selv om bobiler på lager blir solgt så får ikke forhandlerne registrert en eneste ny bil. Bobil er et fritidskjøretøy og regnes selvfølgelig ikke som samfunnskritiske biler.

Vi snakket med Holm i går og altså før nattens ras for den norske krona. Det var ille nok da.
– Vi har bedt forhandlerne om ha en aktiv dialog med sluttkundene om status for leveransen og utviklingen. Det er en grense for hvor høy prisøkning kundene kan tåle på bestilte bobiler som ikke står i landet, sier Holm.

Han anbefaler også medlemmene om å gå i aktiv dialog med sine lånegivere. Ta initiativ selv. Medlemmene anbefales også å iverksette rullerende permitteringer.

– Nå handler det om lederskap. Det er nå forhandlerne må vise at de duger. Det som skjedde i 2019 er småbølger i forhold det vi opplever nå.

Koronaviruset fører til store problemer også for bobilbransjen. Foto: CDC/Unsplash.

Men det kommer bedre tider
– Vi må være kjempeforberedt når denne krisa er over. Vi må være offensive, kreative og forberedt. Bobil kan bli mer attraktivt enn noen sinne når dette er over, mener Holm.

Han får støtte av styreleder Tor Grüner i NCB. Han minner om at bak skyen er himmelen alltid blå.
– Det vi nå ser skjer med reiserestriksjoner vil føre til at kortreist ferie blir mer populær og vår bransjen vil få en gylden mulighet når dette er over. Dersom vi greier oss gjennom med seriøst arbeid.

Grüner er også administrerende direktør for Kroken-gruppens importselskap Solid. Det er en dominerende aktør på importsiden.
– Det er krisestemning nå. I forrige uke hadde vi vårt årlige forhandlertreff. På tirsdag var det glede over den gode starten på året. Onsdag snudde det og torsdag var det krisestemning. Siden fredag har jeg vært i kontinuerlig kontakt med produsentene for å få overblikk over situasjonen.

– Det er ikke bare å avbestille det du har bestilt i fast regning. Alt handler nå om å finne gode løsninger. Nattas kroneras gjorde ikke situasjonen noe bedre og jeg skjønner at noen kommer i økonomiske vanskeligheter nå og ønsker å avbestille bobilen de har bestilt.

Grüner forteller at det normale er at det tas forbehold om kronekursen ved kontrakt. De heldige er de som bestilte til fast pris under Caravanmessen i høst.

– Her må vi bruke sunn fornuft. En forhandler kan gå konkurs om han er for liberal. Men er du for rigid, har du ikke kunder når dette er over, mener Grüner. Derfor er det viktig at en eventuell avbestilling er begrunnet.

– Reiserestriksjonene er verst for bransjen nå. Men på sikt vil det fremme kortreist ferie.

Produksjonen på Erwin Hymer Gruppens fabrikker går som normalt med unntak av Bürstner. Der stengte produksjonen i går fordi mange av de ansatte bor i Frankrike. De har fått problemer med å pendle over grensen. Den aktuelle grenseovergangen har alltid vært nøye kontrollert og nå tar det i beste fall lang tid å komme på jobb.
Hos Laika i Italia er produksjonstakten redusert. Halvparten av de ansatte er permittert slik at de ikke skal jobbe for tett på hverandre. Slik vil det nok også kunne bli hos andre merker i gruppen.

– Jeg tror oppfattelsen av situasjonen er veldig ulik. Noen tror alt er som før, men her i Rauma kan jeg ikke engang passere kommunegrensa uten å bli satt i karantene. Det er klart vi har problemer.

Forhandlere gjør tiltak
De forhandlerne som skal overleve korona må tilpasse seg og finne nye måter å selge bobil og utstyr på. Ferda sendte tidligere i uka ut informasjon på epost om at alle avdelingene holder åpent, men at de tilpasser seg myndighetenes råd.

Et av tiltakene de gjør for å fortsette driften er å tilby kundene privat visning av bobil enten hjemme hos kunden eller på avtalt sted innenfor rimelig avstand. De tilbyr også henting og levering av biler til verkstedtime dersom det er nødvendig. I en video lagt ut på YouTube forsikres det om at ratt og nøkler blir desinfisert før tilbakelevering.

Norges største enkeltstående forhandler, Askjems i Vestfold har også rykket ut i nyhetsbrev og forsikret om at de følger alle råd og smittevernregler. De tilbyr også tilpasset visning – enten privat eller med Facetime videooverføring på mobiltelefon. På verkstedet desinfiseres bilene før og etter utført arbeid. Også her tilbys henting av bobil ved behov.

Den tredje store kjeden i Norge, Arve Opsahl AS har valgt å utsette alle årskontroller og all ikke-prekær servicebistand inntil videre. Garantirettighetene vil ikke bli påvirket av dette, forsikret de i en melding tidligere i uka. Foreløpig skal de holde åpent som vanlig, men med noe begrenset bemanning. Salgsavdelingen skal primært jobbe digitalt og vil tilby videovisninger av bobiler så langt det lar seg gjennomføre. Alle kunder som har verkstedtime fram til 1. april blir kontaktet av selger eller kundemottak.

Bjørn Arve Opsahl satser på å gjøre de riktige grepene nå for å være i posisjon når alt normaliserer seg igjen. Arkivfoto: Knut Randem.

Konsernsjef Bjørn Arve Opsahl sier til Bobilverden.no at de nå demper bemanningen i takt med besøket i butikkene og vil permittere ansatte etter behov.
– Vi er opptatt av at det ikke skal utvikle seg smitte mellom de ansatte. Derfor er det bedre å holde dem på hjemmekontor til vi kan drive som normalt.

– Vi jobber hardt med hvordan vi skal jobbe når dette snur igjen og er litt spent på reaksjonene når det normaliserer seg, sier Opsahl.

– Jeg tror ferievanene kommer til å endre seg i vår favør. Flere vil være interessert i et hotellrom de selv har kontroll over. Derfor vil bobil fortsatt være populært. Vi har nylig gjort en markedsundersøkelse og den viser at det er 100 000 nye kunder som venter på å kjøpe bobil, campingvogn eller telt.

Opsahl medgir at timingen ikke er god. Det er mange enheter på lager i Norge, men til gjengjeld er det gode priser på disse. Produsentene vil heller ikke være i stand til å levere nytt på fire, fem uker. Alle fabrikkene våre i Frankrike og Tyskland er stengt.

– Hva med prisøkning som følge av kroneraset?
– I våre kontrakter er det beskrevet at kunden skal betale prisøkninger på inntil 5 prosent ved valuta eller avgiftsendringer. Men også produsenten kan gå fra avtalen i slike tilfeller som vi ser nå.

Opsahl tror mye vil endre seg utpå sommeren. For de som da vil inn i markedet står det mye i landet til gamle priser. Det er derfor mange muligheter for gode kjøp.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *