Benimar til topps inntil 3500 kg

Etter første kvartal i 2019 kan vi se at det skjer spennende ting i toppsjiktet både i vektklassene og i det totale bobilsalget. Nye merker står klare til å utfordre Hymers topposisjon. Benimar tar teten i laveste vektklasse.

Øverst på pallen står Hymer. Fjorårets nyhet Hymermobil B-Class ModernComfort 580 var med på å sikre posisjonen. Foto: Hymer_GmbH og CoKG.

La oss først minne om det eksepsjonelt høye tallet registrerte bobiler i første kvartal i fjor. Det var en følge av at en rekke modeller med euro 5-motor måtte registreres uten at de var solgt. De ble dermed stående på lager inntil de ble registrert solgt som eierbytte. De forstyrret statistikken store deler av 2018. Nå ser vi at situasjonen fra i fjor gjør det vanskelig å sammenligne salget i 2019 med 2018. I hvert fall så tidlig på året.

Så hva kan vi si om antallet nyregistrerte bobiler i 1. kvartal? Hymer, som har vært markedsleder, er det fortsatt, men taper terreng mot konkurrentene. Hymer solgte (i betydningen nyregistrert) i første kvartal 44 bobiler totalt. Sett mot et realistisk tall i 2017 er det en nedgang fra 59.

Challenger lager spennende løsninger og har en solid økning inntil 3500 kg. Foto: Challenger.

Adria har økt fra 24 salg denne perioden i 2017 til 35 i 2019 og sikrer andreplassen i samlet salg. Tredjeplassen er delt mellom overraskelsen Benimar og Rapido. Begge har hittil i år solgt 33 bobiler. Benimar har økt fra 21 i 2018 og er i sterk vekst. Rapido har et par biler nedgang i forhold til de to årene før.

Små avvik mellom år og perioder er normalt, men blant de som har fått en sterk start på året utmerker Challenger seg med 29 salg mot 14 i samme periode i fjor.

På de neste plassene kommer Eura Mobil, Pössl, Dethleffs, Knaus, Pilote, Carthago, Weinsberg, Frankia og Roller Team – alle med tosifret antall salg.

Benimar tar en overraskende tet etter første kvartal i klassen inntil 3500 kg. Perseo er deres jubileumsmodell. Foto: Olav Barhaugen.

Inntil 3500 kg skjer det noe spesielt
Benimar har kommet som en rakett. Merket var langt nede på statistikken i 2017, solgte i 2018 18 biler i første kvartal og topper i år statistikken inntil 3500 kg med 27 salg.
Pössl legger på en bil fra i fjor og tar andreplassen med 23 salg foran Adria med 22, som er stabilt sammenlignet med 2017.
Fjerdeplassen går til Challenger med 19 salg i denne vektklassen mot 12 i fjor og 18 i 2017. Deretter følger Weinsberg, Knaus, Dethleffs, Carthago, Hymer og Rapido.

Skal nye Hymer B-MasterLine bidra til ny opptur for Hymer? Foto: Hymer GmbH & Co. KG.

Over 3500 kg holder Hymer fortsatt toppstillingen med 33 solgte bobiler så langt i år, men det er en nedgang fra 41 i 2017. Merket hadde ekstremt sterke tall med 63 solgte (registrerte?) bobiler i første kvartal i fjor. Dette er tall som kan påvirke årets tall. Hymer presenterte i går sin nye MasterLine og kanskje det er den som skal trekke opp i år?

Nummer to og tre i vektklassen over 3500 kg er Rapido og Eura Mobil. Begge er stabile fra de to foregående årene og har solgt henholdsvis 23 og 22 bobiler hittil i år. Deretter følger Adria, Frankia, Dethleffs, Pilote og Challenger.

Jokeren Capron
Som vanlig har vi «problemet» Capron. Hymer-gruppens fabrikk, Capron, bygger bobiler for ulike merker. Disse blir registrert i statistikken med fabrikknavnet og ikke merket. Sunlight og Carado er blant merkene som produseres her. Erfaringstall fra tidligere år viser imidlertid at Solifer utgjør en tredjedel av disse bilene. Capron-merkene har i første kvartal registrert 45 salg, 44 av dem i klassen inntil 3500 kg.

Ingen har oversikt over hvor mange bobiler med euro 5-motor som ble registrert før fristen gikk ut tidlig i fjor. Vi hørte da anslag mellom 100 og 200 bobiler. Fallet i registreringer fra i fjor tyder imidlertid på at tallet var i den øvre delen av anslagene. Det stemmer også bedre med tallene fra 2017, og vil i tilfelle prege statistikken langt ut i 2019.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.