Det tredje trinnet ble MasterLine

Det startet i 2017 med SLC-chassiet og fortsatte i 2018 med nye ModernComfort på nye Sprinter. I 2019 kommer MasterLIne. Det er den nye premium-serien fra Hymer. Samarbeidet med Mercedes Benz har tatt et nytt trinn.

Administrerende direktør Christian Bauer presenterte det tredje trinnet, MasterLine. Foto: Knut Randem.

Mandag kunne administrerende direktør Christian Bauer i Hymer GmbH & Co. KG stolt presentere to utgaver av nye MasterLIne – B-ML under et arrangement for pressen i Mercedes Arena i Stuttgart.
– I klassen opp til 4500 kg vil disse premium-modellene heve seg over konkurrentene, sa Bauer.

Hymer satser altså videre på samarbeidet med Mercedes, men det er bodelen som er løftet videre i denne årgangen. Til tross for mange nye detaljer og videreutvikling av produktet, har MasterLine likevel beholdt det typiske Hymer-utseendet.

B-ML leveres med enkeltsenger som her og med QB, dobbeltseng. Foto: Knut Randem.

B-ML 780 og 790 er selvfølgelig bygget på Sprinter. Hovedforskjellen på de to utgavene er sengeløsningene. Den ene har dobbeltseng (QB), som kan trekkes litt fram ved bruk. Den andre har enkeltsenger. Sengeløsningen er i stor grad videreført fra ModernComfort.

B-ML leveres i hvitt eller sølvgrått. Foto: Knut Randem.

Det er romslig plass i dobbeltgulvet og et av rommene i gulvet er gjennomgående slik at for eksempel ski eller andre lange ting kan stikkes gjennom. Dette store gulvrommet befinner seg under kjøkkenbenken og det er også tilgang til rommet gjennom en lem i gulvet. Det høye dobbeltgulvet fører også til at gulvet i bodelen er uten trinn helt bak til du skal opp i sengene.

Typisk Hymer, men likevel litt ny i hjørnene. De er rundet av for å dempe inntrykket av smal hjulstilling. Foto: Knut Randem.

Kjøleskapet er hengslet på begge sider og kan åpnes den veien du vil. Foto: Hymer GmbH & Co. KG.

Det sitter i detaljene
Sengene i B-ML er over 2 meter lange og dusjen har en ståhøyde på 194 cm. Det bør derfor være akseptabel plass til en velvoksen person. Vi hadde likevel følelsen av at det var litt lavere under senkesengen enn i vår egen B-SL, men det ble ikke målt på noen eksakt måte.

Hymers produktsjef Oliver Reuther kunne peke på enda flere detaljer i interiøret. Stoppingen i salongmøblene er bygget opp av to lag og selv etter tre års bruk skal du ikke merke noen antydning til nedsetting i setene, lovte han.

Han kunne også peke på kjøkkenskuffer som har samme lastekapasitet som en kjøkken skuff i et hjem. Vi har selv aldri tenkt at dette er et problem, men nå blir det altså som hjemme uansett og der skal visst en skuff tåle å lastes med 50 kg.
Under setet i sofaen er det et eget rom hvor nakkestøttene til de to plassene i sofaen kan oppbevares når de ikke er i bruk. Dette er kanskje mest aktuelt for de som vanligvis kjører to personer slik at disse sjelden er i bruk. For enden av sofaen er det også en skuff som Venter mente at kunne egne seg som skuff for skotøy. Rett ved inngangsdøren er jo også det en god idé.

Kjøkkenet ble vist som her med to gassbluss og en induksjonsplaten og med tre bluss på rekke. Foto: Knut Randem.

I veggen mellom kjøkkenet og sofaen skjuler det seg plass til en TV på inntil 32 tommer. Denne kan heves med en elektrisk motor.

SLC og Sprinter
B-ML er som nevnt bygget på Sprinter og SLC-chassiset. Det gir føreren tilgang til en rekke kjente assistansesystemer fra Sprinter. Disse skiller seg ikke ut fra B-MC. Også B-ML har forhjulsdrift. Motoren kan være på inntil 177 hk, et motoralternativ Sprinter kun leveres med for bobiler, og du kan velge en ni-trinns girkasse som et alternativ til en seks-trinns manuell girkasse.

B-ML med mange nye detaljer. Foto: Hymer GmbH & Co. KG.

Chassis-utvikler Andreas Fiedler lovte bedre støybeskyttelse, bedre plass i dobbeltgulvet og vanntanker på henholdsvis 180 liter rent vann og 150 liter spillvann i vintersikre/oppvarmede tanker.

Den nye inngangsdøra har et to-punkts låsesystem, men det virkelig nye her er nøkkelfri låsing ved hjelp av en RFID-brikke. To lysstriper i døras vindu indikerer om døra er låst eller ikke.
B-ML er 100 prosent trefri om vi ser bort fra møblene. Garasjegulvet er selvbærende og tåler 350 kg, men dette kan utvides til 450 kg med en rammeforlenger, fortalte Fiedler.

Typisk Hymer, men likevel fornyet. Foto: Hymer GmbH & Co. KG.

Fiedler regnet det som et av høydepunktene i designet når han omtalte frontvinduet. Her er det lagt vekt på et vidt utsyn og glasset er buet rundt a-stolpen. Sammen med de store sidevinduene skal dette gi langt bedre utsyn. En effekt av dette er at a-stolpen ikke er synlig fra utsiden.

Belysningen er inspirert av hotell- og restaurantbransjen. Foto: Knut Randem.

Inspirasjon fra hotell og restaurant
Selv om B-ML har et typisk Hymer-design kunne designsjef Frank Venter peke på detaljer rundt forskjermene der det han kalte en pilform runder av hjørnene.

Han kunne også forteller at de i utviklingen av designet i B-ML har hentet inspirasjon fra hotell- og restaurant-design. Dette viser seg blant annet i lyssettingen på kjøkkenet.
Lampettene over sengene og i salongen er av en ny type på en stang, som kan dreies 180 grader og vris i ønsket retning. Det er også plassert usb-uttak både i salongen, soverom og i senkeseng.

Det er valgt to treslag i interiøret med hvit høyglans og hvit supermatt som kontraster. Utvendig leveres B-ML i hvitt eller sølvgrått.

Dette er nøkkelpersonene bak nye MasterLine; Fra høyre administrerende direktør Christian Bauer, chassis-utvikler Andreas Fiedler, designsjef Frank Venter og produktsjef Oliver Reuther. Foto: Knut Randem.

Andre tørre fakta: B-ML er 235 cm bred og 789 cm lang i begge utgaver. Egenvekt 3480 kg. Standard motor 143 hk, nøkkelfri start, den største garasjeåpningen er 123 cm høy og 110 cm bred (ulik på de to modellene), låsing av bodelsdør med RFID-brikke er tillegg, valgfritt femte sete i salongen eller multifunksjonsbord med ekstra oppbevaring, Alde oppvarming og kjøleskap 153 liter. Tysk pris 105 000 euro.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: MasterLine har fått en forlengelse

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *