– Årlig fuktkontroll er viktig

Under fuktkontroll måles det spesielt rundt alle åpninger i konstruksjonen. Foto: Knut Randem.

Under fuktkontroll måles det spesielt rundt alle åpninger i konstruksjonen. Foto: Knut Randem.

Ta årlig fuktkontroll, sier bobilprodusentene. Men hvorfor er den så viktig og hvorfor skal du fortsette med den etter garantien? Ja, og hvorfor må du betale for å opprettholde garantien?

Bobilverden har fulgt en fuktkontroll og har snakket med Jostein Berntsen i verkstedmottaket hos Mysen Caravan i Østfold om disse spørsmålene.

– Innenfor garantitiden er det veldig viktig å gjennomføre fuktkontroller hos forhandler slik produsenten har angitt. Ellers bortfaller fuktgarantien, sier Berntsen.
Men også etter garantitiden mener han det er viktig å følge opp med regelmessige fuktkontroller.
– Slike fukttester er viktige for å kunne dokumentere tilstanden ved salg. Dessuten er det viktig å oppdage fukt tidlig, før skadene blir for store. Vi har sett fuktskader utvikle seg raskt over noen få måneder. Da kan kostnadene for reparasjonene bli store.

Produsentene strammer inn
Mange har opplevd at det ikke har vært så farlig når i året de har tatt sin årlige fuktkontroll. Da har det kanskje blitt 18-20 måneder mellom to kontroller. Det blir nå viktigere å holde regelmessig kontroll i garantitiden.
– Vi ser en innstramming fra produsentene. Flere av dem har et tidsvindu hvor fuktkontrollen skal gjennomføres. Det kan være kjøpstidspunktet pluss/minus en måned for de strengeste til flere måneder for andre. Det blir derfor viktigere enn tidligere å følge det tidsvinduet din produsent har satt opp for fuktkontrollene.

Rødt = fukt. Foto: Knut Randem.

Rødt = fukt. Foto: Knut Randem.

Følger anvisningene
Produsentene har satt opp retningslinjer for hvilke punkter forhandlerne skal måle når de gjennomfører en fuktkontroll.
– Under kontrollen prøver vi å komme til overalt det er laget hull i tak og vegger. Også skjult treverk blir målt om vi kommer til, forteller Berntsen.
Mens Bobilverden fotograferer kontrolløren får vi se at det er svært mange punkter på kontrollskjemaet og at det også måles langs lister og foringer spesielt rundt hull i vegger og tak. Til og med under bilen tar kontrolløren seg en tur med måleapparatet.

– Hvorfor skal vi betale for å opprettholde en fuktgaranti?
– Du har kjøpt et produkt som skal vedlikeholdes og få regelmessig ettersyn. Det er et krav også i vanlige personbiler, svarer Berntsen. Han legger til at bobilbransjen blir stadig likere den tradisjonelle bilbransjen.

Også under bobilen var det visst noen målepunkter. Foto: Knut Randem.

Også under bobilen var det visst noen målepunkter. Foto: Knut Randem.

Hos Mysen Caravan betaler vi kr 900 for en fukttest.
– Hvorfor skal vi også betale en tusenlapp eller mer for et kontrollmerke? spør Bobilverden. Berntsen har ingen lyst til å forsvare slike merker, men nøyer seg med å svare at noen produsenter har valgt et slikt system for sine garantier. Av de bobilmerkene Mysen Caravan forhandler krever Hymer, Knaus og Dethleffs at kontrollmerket må kjøpes for at garantien skal være gyldig.

Felles for alle produsenter er at fukttesten kreves gjennomført hos en merkeforhandler. Og sitter du nå og tenker at vi har jo en fem års reklamasjonsrett mot fabrikasjonsfeil i Norge. Den kan du sikkert bruke?
Nei, sier Berntsen. Det vil være uklokt. Du vil kanskje få godkjent reparasjon av selve produksjonsfeilen innenfor reklamasjonsretten, men følgeskadene vil du ikke få dekket om du ikke har fulgt de anviste kontrollene. Følgeskadene kan bli mye, mye større…

Del dette med andre:

  9 comments for “– Årlig fuktkontroll er viktig

  1. Minusen med fuktkontrollen er att det skjelden nevnes fukt hos merkeforhandler. Går vi derimot til forhandleren for ett annet merke så lekkerbilen vår som en sil !! Hvorfor ??

    • Om man besøker «annen forhandler» og får påvist fukt eller lekkasjer, er det jo greit å få det dokumentert for så å «drukne» merkeforhandler litt?
      (Dvs.om ikke oppdaget «lekkasjer» er for å få ned pris på event. innbyttebil da?)

      Om merkeforhandler ikke er såpass seriøs at dette blir tatt på alvor og kontroll / service utført på en skikkelig måte, da er det lite fremtidsrettet for bedriften.
      Ettermarkedet, med bl.a. god oppfølging og skikkelig service er uhyre viktig om man vil beholde sine kunder uansett hvilken bransje man opererer innenfor.

      Det bør jo ikke være nødvendig, men å kjøpte en slik elektronisk duppeditt som måler fukt kan kanskje gi oss en liten pekepinn om «kvassleis stoda er» før vi ruller inn til den årlige «legevisitten».

      • Jeg leser hva dere skriver og er for såvidt enig,MEN.Man kan stille spørsmålet ved kvalifikasjonen til personen som utfører testen ogjHvilke kvalifikasjoner har selskapene om FUKT og hva den gjør m,ed helsen til eierne og de som oppholder seg i bilen?Min erfaringer at INGEN selskaper innen den Norske riksgrensen vet om eller rettere sagt vil vite om dette tema.Skal du bygge et bilverksted så kreves det kvalifikasjoner hos driver og fagbrev hos medarbeidere.Starter du opp et bobilfirma så kan hvem som helst gjøre det så lenge man ikke fikler med motor og drivlinje samt bremser og eksos.Fukt i bobil er verre en pest og kolera tilsammen ,det er min erfaring ,som nettopp er skadet etter et lengre liv i bobil som selger.Man tror ganske enkelt at det er bare å sette på varme og vips så er alt borte av vann.Ja ,det kan godt hende at vannet er borte ,men der har så kommet muggsopp.Når vannet er borte og muggsoppen selv lager vann så går den etter hvert over i inntørkningsfasen.Når den er tørket inn så svever 1000mm partikler av mycosiner og endoksiner rundt i «rommet(e)».Disse partiklene kan medføre at de som er der får astma ,lungebetennelseMycoplasmalungebetennelse ,lungeinflamasjon eller kreft ,hjerteflimmer eller hjerteinfarkt.Man kan få mangt etter en lang menyliste.At man i tillegg får hodepine,kløei øyne,og nese samt slimdannelkser i luinge,hals og nese er kjente forvarsel.Man kan også få blødninger fra nese og slimhinnene der.Så det er ikke bare å tørke og vaske og tette med silikon ,for så at alt skal være bra.Om jeg har fanget interessen hos noen bobli eller caravaneiere vet jeg ikke.Kjøp boken «syke hus» a v professor Fredrik Aaas og les der for å bli klokere.Jeg som ingeniør har studert dette i 18 år,og mener å vite det meste om hva man bør og ikke bør gjøre med slike kjøretøy.Spør en oppretter du om hvas han mener,for det finne sogså muggsopp i privatbiler etter regnfulle dager med støvler og sko inn og ut.Jeg fortalte det tilen tidligere fastlege og hans helseproblem med astma.Det tok ikke lang tid før enn han hadde kvittet seg med Golfen.

  2. Jeg kjøpte en 2013 modell LMC 595 Explorer med 12 års konstruksjonstetthetsgaranti. med Bergen Caravan a/s.Tok fuktkontroll jå LMC I Ålesund og det var 30-40% i Bagasjerommet. Det kostnader på kr. 1200.00 men dei hadde ikke mulighet å sjå på det og forresten dreiv dei ikke service på en bil som ikke var kjøp med dei .Så nå ,å jeg til Bergen.Jeg hadde en Hobby i 10 år og kontrollert den vert år og var tet.

  3. Hvordan foregår denne kontrollen? Er det overflatesøk eller måles det inne i konstruksjonen bak overflaten. I så fall; på hvilken måte?
    Overflatesøk gir ingen svar på reelt fuktinnhold men bare forskjellen i fukt mellom to punkter. Fargeskalaen har så vidt jeg vet ingen mening i forhold til reelt fuktinnhold. Overflatesøk som utføres med instrumenter som sender radiosignaler har flere feilkilder feks i forhold til metall.
    Det kunne derfor vært interessant om noen som kan dette ville si noe om målepunkter, målemetodikk og hvordan resultatene skal tolkes.

  4. Fuktmåleren må brukes riktig!

    – En fuktmåler er et nyttig hjelpemidel, men pass deg for å bruke den feil, advarer Tom Robert Sletta.

    Av: Per Bjørn Lotherington

    Vi har tatt med representanten for firmaet Finisterra (tidl.: Fly- og industri-instrumenter AS) til en byggeplass på Oppsal i Oslo for å demonstrere fuktmålere og riktig bruk av slike.
    Byggeplassen drives av Håndverksbygg AS og består av to eneboliger.

    Fuktmåler må brukes riktig, fastslår Tom Robert Sletta (gul skjorte) for: (f.v.) Thomas Sommer, Per Christian Motrø, Petter Albertsen, Erik Askautrud og Steffan Askautrud.
    Fuktmåler må brukes riktig, fastslår Tom Robert Sletta (gul skjorte) for: (f.v.) Thomas Sommer, Per Christian Motrø, Petter Albertsen, Erik Askautrud og Steffan Askautrud.

    Søke eller måle

    Sletta mener det er på sin plass å markere at det er forskjell på apparater som kan søke etter fukt og apparater som måler fukt. Mange takstmenn bruker fuktsøkere som om de var målere, og sier til boligselgere og -kjøpere som ofte er ukyndige på dette, at «måleren slår ut for fukt i baderommet».
    – Men det går ikke an å måle om det er fuktproblemer i et baderom med fliser bare ved å bruke et apparat på overflata! påpeker han.
    Det er ingen idé å søke på underlag av fliser fordi fuktsøkeren ikke vil fortelle deg om fukten ligger oppå eller under membransjiktet. På tette baderomsbelegg er det lettere fordi fuktsøkeren legges rett på membransjiktet. Gradvis økende høye verdier forteller at det er noe feil. Det forteller ikke hvor mye vann det er, men at det er mere enn refaranseverdien en startet med. Og på et tett baderomsbelegg skal du ha tilsvarende samme verdier i hele gulvet.

    Det takstmannen kan ha gjort, er å registrere fukt, og det er ikke uvanlig i et baderom, men han kan ikke si om det er fukt under tettesjiktet/membranen.

    Fire forskjellige fuktmålere og fuktsøkere til forskjellig bruk: (f.v.) Protimeter MMS som kan måle fukt i alle materialer, Protimeter Timbermaster som måler i flere tresorter, Protimeter Surveymaster som pigger og søker fukt, og fuktsøkeren Tramex.
    Fire forskjellige fuktmålere og fuktsøkere til forskjellig bruk: (f.v.) Protimeter MMS som kan måle fukt i alle materialer, Protimeter Timbermaster som måler i flere tresorter, Protimeter Surveymaster som pigger og søker fukt, og fuktsøkeren Tramex.

    Inn i konstruksjonen

    Skal en måle fukt i et baderom, må en gå inn i konstruksjonen utenfra/på baksida og måle for eksempel i bånnsvilla eller måle relativ luftfuktighet (RF) inne i konstruksjonen. Det vil i tilfelle indikere fuktproblem.
    Skal en måle i et ferdig baderom, må en bore gjennom fliser og membran. Dermed vil konstruksjonen bli ødelagt. Derfor sier det seg selv at det er sjelden en måler på baderom.
    En fuktsøker kan en bruke for å se om det er våtere et sted enn et annet.
    Da må en gå ut fra et punkt der en vet/tror at det er tørt. Så kan en søke på kritiske punkter som kan være i nedkant av en vegg, ved et vindu eller lignende. Da kan fuktsøkeren indikere hvor det er fuktigere enn på referansepunktet.

  5. Fuktkontrollen burde vært bilprodusent sitt ansvar og også ta kostnaden med. Når de selger en bil, må bilprodusenten ta ansvar og ha interesse for produktet de selger er den kvaliteten de påberoper seg at det er.
    Det at kunden skal betale dette er en helt feilslått måte å gjøre dette på.
    Det er også grunnlaget for misnøye og unødige konflikter.
    La produsentene ta sitt ansvar så har vi ett problem mindre å tenke på.

    Mvh
    Ingve

  6. Har « bybobil» gjelder samme regler her og er det nødvendig å fukttest kvart år ? Er samme karosseri som privatbilen min. Har aldri hatt fukttest på den …..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *