Året det var så bratt

2023 var et trått år for salg av nye bobiler, men salget av brukte bobiler er høyere enn før pandemien. Det ble likevel et tøft år for forhandlerne. 2024 blir neppe bedre.

Generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund tror forhandlerne får et tøft år også i 2024.

Salget av nye bobiler har sunket de senere årene, men salget av brukte bobiler er høyere enn før pandemien. I 2019 ble det solgt 10 944 brukte bobiler i Norge. I pandemiårene 2020 og 2021 steg antallet til over 13 000 enheter før det i 2023 ble solgt 11 781 brukte bobiler. Det er en oppgang på 300 bobiler fra 2022.

– Vi vet at over 76 prosent av omsetningen av brukte bobiler går gjennom en profesjonell forhandler. De øvrige selges mellom privatpersoner, forteller generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB).

Bruktimporten har ikke vært lavere på over 25 år. Bare 108 bobiler ble parallellimportert i 2023. Med bruktimport menes i denne sammenhengen både nye bobiler, som ble registrert en dag før import, og eldre bobiler.

Det har vært et tøft år for forhandlerne. Blir det bedre i år?

– Vi tror det blir vanskelig for forhandlerne også i 2024, og det vil være virksomheter som ikke vil klare seg gjennom året.
– Situasjonen vi har nå er veldig sammensatt og er en konsekvens av mange ytre påvirkninger, både mentale og fysiske, som vi som bransje på ingen måte har herredømme over, sier Holm.

– I koronatiden var det lite tilgang på nye bobiler og det ble solgt flere brukte. Senere har tilgangen på nye bobiler blitt bedre, men vi har fått en generell usikkerhet i verden, renteoppgang og en tydelig prisoppgang generelt. Bobiler har også blitt vesentlig dyrere.

– Verden har endret seg veldig mye siden før pandemien. I hele Europa ser man den samme utviklingen som i Norge. Produksjonen av bobiler justeres ned og produseres ikke lenger for lager.

Holm sier det er forståelig at folk er mer forsiktige med pengene sine når situasjonen er som den er. Det er en mager trøst at situasjonen er den samme i båtbransjen og andre fritidssegmenter.

Men det er lyspunkter. Verkstedene har fulle ordrebøker og flere forhandlere har problemer med å skaffe nok kompetent arbeidskraft. Holm forteller at utstyrsleverandørene selger godt. Mange oppgraderer bobilene sine for å beholde dem lengre. Det arbeidet utføres ofte på bobilverkstedene.

– I år er det viktig at forhandlerne finner måter å tjene penger slik at de kan komme seg gjennom året. Kundene planlegger mer, sitter på gjerdet og avventer situasjonen, men de skal fortsatt på ferie selv om de er mer forsiktige enn for få år siden, sier Holm. Ferie med bobil og campingvogn vil være noe nordmenn vil benytte seg av i årene fremover. – Det gjelder bare at bransjen klarer å komme seg gjennom den stormen vi står i akkurat nå, avslutter Holm.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “Året det var så bratt

  1. Få eller ingen produsenter produserte for «lager».. så hvordan det er blitt slutt på det er jo spennende..
    dethleffs forhandlere f.eks måtte jo i januar 2022 bestille bilene de skulle få for salg sommeren 2023(årstall som eksempel da det har vært sånn i en årrekke).

    Den store lilla elefanten som NCB og forhandlere ikke tørr å snakke så mye om er at det nå er under 1 år igjen til det i Norge skal være slutt på salg av fossil biler.
    Men om man ikke snakker om det så kansje man får et unntak av regjeringen 😉
    For bobiler er jo ikke en kilde med CO2 🙂

  2. Jeg tror at fabrikkene som fremstiller biler/chassier til bobilprodusentene har sovet litt i timen.Pr i dag finnes det få alternativer til fossil framdrift av bobiler på markedet, og de alternativene som finnes har relativt kort rekkevidde.
    Jeg vet at Mercedes har lovende prosjekter på gang med sine Sprintermodeller, men de er i alle fall sent ute dersom avviklingen av fossil framdrift skal skje i henhold til myndighetenes ønsker.
    Et annet problem er ladeinfrastrukturen, som begynner å bli godt utbygd for personbiler, men det er få ladepunkter som størrelsesmessig er dedikert bobiler.Mange er så trange at det er vanskelig å henstille en bobil for lading uten å blokkere for andre, Et annet forhold er at mange steder er det heller ikke etablert ventesoner, desom ladepunktene er opptatte.Dette vil være nødvendig for å få en rettferdig å smidig køavvikling.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *