Det tyske bobilmerket Van Tourer satser på kompakte bybobiler. Nesten alle modellene holder seg under 6 meter på lengde, men langsgående seng er likevel en mulighet.
Det er Stamsaas Fritid AS i Sarpsborg som har inngått en eksklusiv avtale om import av Van Tourer til Norge. Det forteller Svein Frode Hågensen i selskapet. Snart starter jakten på et knippe forhandlere.
– Vi skal ha få, men kompetente forhandlere som er i stand til å håndtere ettermarkedet på en god måte, sier Hågensen. De skal selvfølgelig også selge merket i sin egen butikk.
Van Tourer har seks aktuelle modeller for det norske markedet. De har lengder fra 540 cm og fem av dem holder seg under 6 meter lengde. Kun modell 630 L strekker seg lenger og til 636 cm.
Både 600 L og 630 L leveres med langsgående senger. De øvrige modellene har tverrstilt seng bak. Alle har Truma dieselvarme i bodelen og kompressorkjøleskap. Dermed blir det kun behov for gass til matlagningen.
Van Tourer bygger sine modeller i Knaus fabrikkanlegg med utgangspunkt i både Fiat, Ford og MAN. To mindre modeller, som ikke kan registreres som bobil i Norge, bygges i Mercedes Vito og V-klasse.
Forsiktig start i 2024
Stamsaas tar inn bare tre bobiler fra Van Tourer i år, men bygger seg opp mot 2025. De tre første er bygget på Fiat og skal i stor grad brukes til presentasjoner og for salg og verksted til å bli godt kjent med merket slik at de også kan gi tilbakemeldinger om eventuelle forbedringer.
– 600 L kan bli en veldig aktuell modell for Norge. Kundegruppen vi ser for oss kan være noe yngre enn tradisjonelt. Vi tenker på fra midten av 40-åra og oppover, sier Hågensen.
Han forteller at de blir veldig konkurransedyktige på pris, men det er for tidlig å si noe konkret om de norske prisene nå.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no