Arbeiderpartiet vil likebehandle bobiler

Arbeiderpartiets Kjell-Idar Juvik la i dag fram konkrete forslag om forbedringer og likebehandling av bobilister i bommer, ferger og i trafikken. Her er han fotografert sammen med partileder Jonas Gahr Støre. Foto: Bernt Sønvisen.

Arbeiderpartiets Kjell-Idar Juvik la i dag fram konkrete forslag om forbedringer og likebehandling av bobilister i bommer, ferger og i trafikken. Her er han fotografert sammen med partileder Jonas Gahr Støre. Foto: Bernt Sønvisen.

Arbeiderpartiet foreslår store endringer i bestemmelser som vedrører bobilister. Forslagene partiet legger fram for Stortinget omfatter både fergetakster, bomtakster fartsgrenser for store bobiler og periodisk ettersyn.

Forslagene ble presentert i dag og omfatter de fleste punktene bobilister har følt urimelige.
Arbeiderpartiet vil ha med seg Stortinget på å be regjeringen om å endre reglene for periodisk ettersyn slik at bobiler opp til 7500 kg behandles som personbiler.
De ønsker også at fartsgrensen for bobiler mellom 3500 kg og 7500 kg skal økes fra 80 til 100 km/t på linje med det som nå er regelen i Tyskland.
I tillegg ønsker partiet at Stortinget skal be regjeringen om å endre bomtakstene for store bobiler slik at bobilier under 7500 kg betaler det samme i bommene som biler under 3500 kg betaler.
Arbeiderpartiet ønsker også at bobiler skal likebehandles med bil med campingvogn på fergene. Her antydes en løsning med en takst to ganger personbiltaksten.
Det femte forslaget partiet ønsker å få med seg Stortinget på er å be regjeringen vurdere en endring av førekortklassen fra 3500 til 4500 kg.

Forslagene ønsker Arbeiderpartiet å få med seg Stortinget på i en henvendelse til regjeringen.
Partiets saksansvarlig Kjell-Idar Juvik forteller at saken er tatt opp etter konkrete henvendelser fra bobilister og er utformet i samarbeid med de to organisasjonene som organiserer bobilister.
– Det har vært en stor økning i antallet bobilturister i Norge de siste årene. I dagens regelverk er det unaturlig strenge forskjeller mellom liten og stor bobil. For oss i Arbeiderpartiet er det viktig å legge til rette for likebehandling, samt å sende et signal om at vi ønsker denne typen turisme velkommen, sier Arbeiderpartiets stortingsrepresentant, Kjell-Idar Juvik.

Bobilverden vil følge saken videre i Stortinget. Under kan du se de fem punktene slik Arbeiderpartiet legger dem fram for Stortinget:

1. Forenklet EU-kontroll
Stortinget ber regjeringen gjøre endringer for Periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1.

2. Økt fartsgrense
Stortinget ber regjeringen øke tillatte fartsgrense for alle bobiler over 3,5 tonn opp til 7,5 tonn, fra dagens 80km/t til 100 km/t.

3. Billigere bomavgift
Stortinget ber regjeringen endre Bomavgiften for alle bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler klasse M1og bobiler under 3500kg.

4. Billigere ferjepris
Stortinget ber regjeringen endre fergetakstene slik at Bobiler behandles likt med bil med campingvogn. En løsning kan være en standardsats på 2 ganger taksten for personbil.

5. Endre førerkortklasse
Stortinget ber regjeringen vurdere endringer i Førerkortklasse for bobiler, med sikte på å justere grensen opp fra 3,5tonn til 4,5 tonn.

Del dette med andre:

  15 comments for “Arbeiderpartiet vil likebehandle bobiler

  1. Nei, du verden. AP i rød/grønn regjering, har ved flere anledninger, stemt mot forslag, både på ferjetakster, bompenger og andre ting som nå AP ”flagger”
    Men jeg ser at forslagen til Ap nesten ”hylles” av tidsskriftet, Bobilverden.
    Kan noe prøve å forklare meg hva som gjør oss bobilfører til en ”elite” klasse når det gjelder, EU kontroller, fartsgrenser, bompenger og førerkortklasser ?
    Jeg formoder at dette forslaget må gjelde alle kjøretøyer over 3500 kg til 7500 kg?
    Hvis noen tror at, derfor vi har innvisitert ca. 1,2 mil i en bobil, som vi putrer rundt med, å legger gjennomsnittlig en ca. 5000 km hver år med, gjøre oss til en ”eksklusive” rase, fremfor yrkesutøver og sjåfører innen transponert, må ta seg en selvransakelse.
    En yrkessjåfør som kjører i vektklassen 3500 kg og til 7500 kg, er vel, uten tvil, en langt bedre sjåfør en en bobil sjåfør som purer ca. 5000 km i året. I forslaget, et rent ”frieri” til blå øyde bobileiere, fra AP, utelukker yrkedstransportørene, som verken får , redusert ferje og bomavgift. Di får ikke en ”unntaksregel” på Eu kontroll. Di får heller ikke økt fartsgrense, mens, vi, bobileiere skal vær sååå mye bedre, å derfor få ”eksklusivitet” Forbanna tøv.
    Å til dere som har biler over 3500 kg, kjører gjennom bomringer, tar ferjer å har invester i bobil til over 1 mil, har dere ikke råde til å drifte bilen, så kjøpt dere bil under 3500 kg
    Med slik ”hyllester” som det gis til AP sitt forslag, skjemmes jeg å være bobileier med bil over 3500 kg og langt over 1 mil i innvestering. Slutt å ”lete” etter ”sparetiltak” på dette nivået, koz dokker heller over å ha en stor å god bobil over 3500 kg..
    Forøvrig er mitt standpunktet følgende. All bompenger skal fjernes. Over fartsgrense på kjøretøy inn til 60 ton kan kjøre i 100 km, dere det er tillatt 100 km. Førerkortklassene bør være, en klasse inntil 7500 kg og over 7500 egen klasse. Ferjene er en del av vegnett å bør være gratis.
    God påske, det skal vi ha gjennom, Nordland, Troms , finnmarg, med Finland og Sverge i retur, i bobil, selvsagt.

    • Nu syns æ du va vel surmagat 😉 Ka du syns om bortfallet av HK-avgift på påhængsmotora og fritak for årsavgift på caravan? 🙂
      PS! Æ skal kjøre samme ruta som dæ 😉

    • Se på nye bobiler idag som har tillatt totalvekt på 3500 kg. De har nyttelast på 245 kg eller 345 kg og er registrert for 4. Hvordan skal man kunne holde seg innenfor vekt grensa da? Det lar seg ikke gjøre. Om man da kan oppgradere til høyere vektklasse så kjører man lovlig, men bilen tar ho ikke større plass på ferger av den grunn. Tillatt totalvekt behøver ikke være 7500 kg, men kanskje 4500 kg. Håper at de nye reglene kommer.

      • hva med pickup som har totalvekt på 3800 kg skal dem også gå og behandles som person biler? dem har samme ytre målene som en som er under 3500 kg

    • Hei, synes svaret ditt på dette innlegget er meget bra. Stiller meg bak den kommentaren, uten tvil….. 🙂 kjører selv campingvogn som gjør at vi med bil og vogn blir nesten 15m lang….. 🙂

    • Eg skjemmes ikke over å være bobil eier og ønsker forslag fra AP vellkommen. At dette forslaget ikke kom fra FRP får så heller være, de har kommet med forslag nok i opposisjon. Synes du sytrer mye, når du du på slutten virker nesten enig. Men for å ta det med EU kontroll, en yrkesbil kjører kanskje 100 tusen km pr. År, mens en bobil kjører i følge deg ca. 5000 km pr år. Ha en EU kontroll pr. 5000 km må være meningløst. Når det gjelder bomavgift så bør den være lik personbil på biler opp til 7500 tonn, eventuelt en egen klasse for biler mellom 3500 og 7500. Fjerne bomavgifter helt at vært fint, men det vil ikke skje verken med nåværende regjering eller kommende.
      Hilsen
      Leif

      • viss jeg som privat har en chevy pickup totalvekt på 3540 kg går som c1 lastebil, det mener du at er rettferdig, men det er ikke rettferdig at en bobil på over 3500 kg blir behandlet som c1

  2. Han som hevder at en bobilsjåfør er en dårlig sjåfør for han kjører bare 5000 km. for året, kan han tenke seg at vi er veldig mange buss- og trailersjåfører m/flere yrkessjåfører som kjører bobil ?!

  3. Vel Leif. Nå er det vel ikke alle som kjøre bobil over 7500 kg som har bobil til 1.2 mill og putrer 5000 km i året. Det fleste har langt billigere bil enn som så, og mange er tidligere yrkessjåfører både med buss og lett/tung bil.
    Selv kjører jeg brannbil på nærmere 20 tonn, ofte med blålys. Med bobilen blir det ca. 10.000 km I året. Og bobilen koster ikke 1.2 millioner. Neida. Det er en 94 mod. Til 150.000 🙂
    Når det gjelder dine standpunkt er jeg helt enig 🙂

  4. Det er alltid positivt når politiske partier bedriver fornuftstilnærming – det seg være om politisk farge er rød eller blå. Honnør til AP denne gang. Videre får alle partier som stemmer for forslaget under stortingsbehandlingen honnør de også 🙂

  5. Endring av førerkortklasse må ikke bety å lage førerkortklasse for bobiler, men ved å endre totalvekt i førerkortklasse B/BE fra 3500 til 4500 kg. Hvis ikke det skjer får vi bare en ny politikker klasse «Juvik-klassen». 😉

  6. Hei.
    Hyggelig at Bobilverden har oppdaget at det foregår noen politiske prosesser om dagen. Spesielt siden utspillet som refereres ovenfor er helt i samsvar med det Norsk Bobil og Caravan Club la fram for Arbeiderpartiets fraksjon i Transport og Kommunikasjonskomiteen i Stortinget før jul. I Bobil og Caravan Magasinet nr. 6, desember 2014, side 10, står det forholdsvis utførlig om disse samtalene og forslagene som NBCC la fram. Men, det er viktig at flest mulig følger opp, og vi ønsker gjerne Bobilverden velkommen som støttespiller for arbeidet NBCC driver inn mot det politiske beslutningsapparatet. Se også Bobil og Caravan Magasinet nr. 1,2015 side 6, og utgave 3 (12. april) side 26, så blir det flere nyheter på gang.
    Hilsen:
    Bjarne Eikefjord
    Redaktør Bobil og Caravan Magasinet

    • Det er noe forunderlig at Eikefjord velger å være sarkastisk. Han har kanskje ikke oppdaget at Bobilverden er et frittstående medium og ikke et påvirkningsorgan for en organisasjon?
      Organisasjonene som er inne i disse prosessene har ikke for vane å tipse Bobilverden om slike prosesser – verken mens de pågår eller i ettertid. De vil kanskje holde på nyhetene til de kan presentere dem i sine egne blader? Eikefjord skjønner sikkert at det er uaktuelt for oss å referere fra et trykt og lest blad?

      • Var faktisk ikke men sarkastisk, men vil nok mene at det er godt gjort av et frittstående medium å ikke ha fått med seg det omfattende forarbeidet som er gjort i denne saken. Saker som for øvrig både er omtalt i vårt medlemsblad, og som underveis også er lagt ut på NBCCs hjemmeside som tips til Bobilverden og andre presseorganer som måtte være interessert. Ellers sitter jeg vel med et inntrykk av at mye av stoffet i Bobilverden er hentet fra trykte og leste medier ?

        • Vær du trygg, vi har fått med oss at organisasjonene er svært opptatte av å fortelle medlemmene sine hva de gjør. Det er ikke alltid vi er like imponerte. Det holder kanskje å nevne at saken omtalt over hadde sitt utgangspunkt i en enkelt bobilist?: http://www.vol.no/nyheter/andoy/article10799292.ece

          Eikefjord må gjerne forundre seg over at vi ikke har ressursser til å lete rundt på alle nettsider etter godbiter, men våre inntekter begrenser seg til annonseinntektene. Vi har verken kontingent eller en stor organisasjon i ryggen. Vi skulle gjerne arbeidet tre personer på heltid med Bobilverden, men må tilpasse innsatsen etter inntektene.

          Vi forundrer oss for øvrig over Eikefjords kritikk av vår redaksjonelle linje. Det er jo bare noen få måneder siden han ba om lov til å benytte vårt stoff i sitt blad…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.