Åpner for reiser til og fra store deler av Europa

Regjeringens reiseråd åpner fra 15. juli for reiser til og fra store deler av Europa, men Sverige er fortsatt utenforlandet.

På regjeringens pressekonferanse i dag ble reiserådene med gyldighet fra 15. juli lagt fram. Det åpnes nå for reiser til og fra alle land i EØS- og Schengen-området med grønn status. Disse landene er Belgia, Estland, Frankrike, Hellas, Irland, Italia, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Malta, Nederland, Polen, Slovakia, Slovenia, Spania, Storbritannia, Sveits, Tsjekkia, Tyskland, Østerrike.

Sverige er fortsatt hovedsaklig et rødt land, men de tre regionene Blekinge, Kronoberg og Skåne har fått grønn status.

Dette er kartet regjeringen la fram i dag. Kartet kan endres fortløpende. Kart: FHI.

Justisminister Monica Mæland sa i pressekonferansen at det er viktig å minne om at viruset globalt fortsatt er i vekst. Mer vi åpner større risiko er det for økt smitte, sa hun.
– Det betyr at smittesituasjonen kan blusse opp igjen i Norge. Når vi nå åpner legger det et stort ansvar på oss alle. Vi må ta våre forholdsregler med å holde avstand, ha god håndhygiene og følge smittevernrådene ellers.

Det understrekes imidlertid av regjeringen at listen over åpne land vil bli oppdatert fortløpende. Det betyr at reiserådene kan bli endret før 15. juli.
Du kan også risikere å bli pålagt karantene ved hjemkomst selv om landet eller regionen var fritatt for karantene da du reiste ut.

Det oppdaterte kartet vil du finne hos Folkehelseinstituttet på denne siden.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 kommentarer til “Åpner for reiser til og fra store deler av Europa

  1. Tor
    10. juli 2020 at 17:39

    Får vi ikke lov til å svinge innom Luxembourg og fylle Vest-Europas billigste diesel uten å gå i karantene når vi kommer hjem?

  2. Per Tore B. Nygård
    13. juli 2020 at 09:05

    Hva med oss som kommer nordfra og som gjerne velger Sverige som transittland for å komme videre sydover. Dete gjør vi fordi det – i motsetning til Norge – er kortere, bedre veier og ikke bompenger, m a o billigere.
    Kommer man gjennom Sverige og, fremfor alt, inn i Danmark ev Tyskland?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *