100 år og generasjonsskifte i urolige tider

Det er ikke mange bobilforhandlere som har en historie som strekker seg 100 år tilbake. Det startet med vanlig biler. Nå er det kun bobiler som gjelder.

Stamsaas forhandler blant annet Carthago (t.v.) og Morelo. De er også Norges eldste Rapido-forhandler. Foto: Knut Randem.

Den første bobilen solgte ikke Stamsaas AS før i 2001, men til gjengjeld er det den eneste form for bilsalg de bedriver i dag. Personbilsalget ble splittet ut og senere solgt ut av familien. I 2002 solgte de Rapido, Rimor, Mobilvetta og Miller. Av disse er bare Rapido igjen i dag.

I 1920 startet vognmann Johan Stamsaas sin forretning i Sarpsborg sentrum. Det første bilmerket han solgte var Dodge, men i 1930 fikk han et agentur for Ford.

I 1953 ble firmaet til Johan Stamsaas Automobilforretning AS og stiftet med tre aksjonærer,
deriblant Carl Wilhelm Erichsen, Carstens far, som drev butikken fram til 1984.

Da tok Carsten Erichsen over den daglige ledelsen fram til 2006 sammen med sin bror Lars. I denne perioden har i tillegg til Ford mange nye bilmerker vært solgt gjennom Stamsaas. Mitsubishi og Suzuki var de første.

Nå er alle personbilene ute og bobilene genererer en omsetning på om lag 250 millioner kroner i året.

Stamsaas AS er morselskapet til driftsselskapet Stamsaas Fritid AS og eiendomsselskapet Stamsaas Company AS, forteller avtroppende daglig leder. Han har nå overlatt ledelsen av selskapet til en ny generasjon – den tredje i familieselskapet.

Carsten Erichsen (t.v.) har overlatt styringen av Stamsaas til barna Rickard og Camilla. Foto: Knut Randem.

Bytter sjef etter problemår
1. april i jubileumsåret overtok datteren Camilla Erichsen (31) som daglig leder og hennes bror Richard Erichsen (28) ble ny styreleder. Vi har ingen statistikk å forholde oss til, men blir ikke overrasket om dette er den yngste lederduoen i bransjen.

Begge har vokst opp med bedriften og har de siste årene vært med i bedriftens ledergruppe. Carsten Erichsen har blitt 62 år og sier at han etter 37 år i bedriften ønsker å trappe ned. Det skal bli en myk overgang og en rolig nedtrapping, er hans plan. Dermed blir det flere ferier og lengre helger. Sier han nå.
Carsten Erichsen var selv 26 år da han ble daglig leder første gang.

Camilla har blant annet arbeidet med markedsføring i Stamsaas og står bak visjonen «Bobilglede». Hun tar med seg ansvaret for dette inn i jobben som daglig leder.

TV2 hjelper deg, rettssak, korona og valuta
Bobilverden.no møtte av- og påtroppende ledelse i månedsskiftet april – mai. Da hadde bedriften hatt bak seg et trøblete år.

Tidlig i fjor hadde de TV2 hjelper deg på besøk. Det førte til mye oppstuss. Den omtalte saken havnet i retten der Stamsaas tapte og måtte ta tilbake en bobil. Samtidig kom korona og kundene forduftet. Det gjorde også likvide midler da den norske krona stupte i verdi.

– Så, Carsten Erichsen, er det ikke dårlig gjort å overlate ledelsen til barna etter et slikt år?
– Vi har planlagt generasjonsskiftet en god stund. Men i vanskelige tider kan bytte av ledelse gi et løft ut av problemer. Jeg tror det er positivt for bedriften, sier Carsten Erichsen.

Camilla Erichsen lover at hun skal takle å ha far Carsten Erichsen på jobb. Foto: Knut Randem.

Familieeid
Carsten Erichsen og kona eier fortsatt to tredjedeler av morselskapet mens Camilla og Richard deler den siste tredjedelen.
– Jeg tror jeg skal takle å være på sidelinjen. Vi har flere ganger hatt ekstern daglig leder, sier han.

Camilla uttrykker på sin side at hun ikke har noen problemer med å ha faren i bedriften. Vår sammenligning med eventyrets far i hornet på veggen blir bare møtt med smil.

– Det er ikke så mye å rydde opp i. Vi skal bygge videre på «Bobilglede» ved å informere og inspirere. Vi skal alle dra i den retningen og dyrke opp under frihet på hjul og det å skape glede, sier hun.

I dag er Stamsaas Norges eldste Rapido-forhandler. I tillegg forhandler de Challenger, Weinsberg, Carthago, Eura Mobil, Frankia og Morelo.
– Det er en god miks, men vi skulle kanskje hatt et merke til i den billige enden av skalaen. En bybobil på innstegsnivå er det vi mangler, sier de tre seg enige om.

– 98 prosent av bobilene må vi bestille før vi vet om vi har kunder til dem. Derfor konsentrerer vi oss om få modeller.

Stamsaas selger vanligvis om lag 300 bobiler i året. For en drøy måned siden regnet de med at årets salg vil ende opp på 280 bobiler. Etter en tapt korona-måned opplever de trykk fra førstegangskjøpere. Om med et dramatisk fall i norsk krone så kan det plutselig være en fordel å ha litt for mange overliggere fra 2019. Det har de til felles med store deler av bransjen.

– Vi hadde planlagt mange høydepunkter i jubileumsåret. Blant annet en hel jubileumsuke, men takket være pandemien kan vi ikke samle så mange folk i år, sier Camilla Erichsen. Hva de finner på når faren er over, må vi vente å se.

– Det kan fortsatt bli et godt år, sier Camilla Erichsen optimistisk.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.