Westfalia med ny Nugget og innleder et forhold til Nissan

Ford Transit Custom med påbygget Westfalia Nugget Plus.

Nye Westfalia Nugget Plus er fortsatt bygget på Ford Transit Custom. Men Westfalia innleder nå også et samarbeide med Nissan. Den får imidlertid ikke campingbilavgift i Norge.

I Norge er det trolig Westfalia Amundsen og Columbus som er mest aktuelle. Westfalia har et utall bobiler i ulike størrelser og kanskje flest blant de minste. Mange av disse er så små at de ikke blir godkjent som campingbil i det norsk avgiftsregelverket. Det betyr at om de ikke tilfredsstiller kravene til en campingbil får de heller ikke lav engangsavgift. Med avgiftsberegning som for en vanlig bil blir disse dermed så dyre at de i mindre grad er interessante på det norske markedet.

Westfalia Nugget Plus har både god nok ståhøyde og lange nok senger og annet til at den blir godkjent som campingbil. Den kommer nå i ny utgave. Den kalles lang, men den er altså bare 534 cm i lengderetningen.

Salongen i Nugget Plus sett gjennom skyvedøren.

Nye Nugget Plus hadde verdenspremiere på CMT-messa i Stuttgart tidligere denne måneden. Vår vurdering er at dette er en bobil for få personer. Det er en fem-seter og har det foreskrevende antallet soveplasser – fem, men vi ville aldri drømt om å sove så mange personer i den. Nei, dette er en bobil for to kanskje tre personer, er vår påstand.
Lasteevnen på drøyt 500 kg, avhengig av motor/girkombinasjoner tilsier at det ikke bør være for mange om bord. Totalvekten er 3365 kg.

Hovedsenga trekkes ut oppunder taket og har tilgang via en stige. Kjøkkenet er innredet i vinkel bak den andre seteraden og glir rett over i baderommet. Det er faktisk ingen fysisk skillevegg mot toalettet, men du trekker for en halvvegg når toalettet benyttes.

I Tyskland ligger prisen på rundt 60 000 euro. Vi lar bildene fortelle resten…

Kjøkkenet, toalettet befinner seg rett ned for nedre høyre hjørne på bildet.

Her oppe kan to personer sove i Westfalia Nugget Plus.

Nytt samarbeid med Nissan
Det er helt nytt at Westfalia innleder et samarbeid med Nissan om en bobil. Modellen kalles Westfalia Michelangelo og vi kan umiddelbart slå fast at den ikke tilfredsstiller de norske kravene til campingbilavgift. Det er først og fremst ståhøyden i kjørbar stand som stopper lav avgift. Vi tar likevel med et par bilder så du kan se hva som finnes.

Skinnene i gulvet gjør det mulig å innrede Nissan Westfalia Michelangelo på forskjellige måter. Ståhøyde får du først når hevetaket løftes. Det tilfredsstiller ikke avgiftskravene til en norsk bobil. Da må den ha 170 cm ståhøyde i kjørbar stand. Skal du ha denne bobilen må du derfor betale full engangsavgift.

Kort vei fra salong til oppvask…

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Foto: Westfalia Mobil GmbH

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *