– Vi underkjenner fukttester tatt av en parallellimportør

– Vi underkjenner fukttester tatt av en parallellimportør, sier administrerende direktør Peter Blomqvist i Adria AB. Foto: Knut Randem.

Det er en kjent sak at de offisielle merkevareleverandørene ikke liker import utenom den kanalen de selv representerer. Nå tar to av importørene bladet fra munnen og sier det som det er.

Det er administrerende direktør Peter Blomqvist i Adria AB som kommer med utsagnet over i en artikkel på hjemmesiden til Norges CaravanBransjeforbund (NCB). Artikkelen ble publisert for et par dager siden.

– Når det gjelder fukttester og liknende, krever vi at forhandlere som skal ta en fukttest på våre bobiler, skal være utdannet av Adria. Alle våre forhandlere, som er medlem av NCB, får utdannelse i å utføre fukttester og legge dette inn i Adria Mobils ettermarkedsystem. Dette er noe som Adria krever for at tetthetsgarantien skal gjelde, forklarer Blomqvist. I artikkelen får han støtte av Hobby-importør Lara fritid AS representert av Perry Breesth.

Begge henviser de til at deres forhandlere er medlemmer i NCB.

Generalsekretær Geir Holm i NCB gir full støtte til disse synspunktene. På et pressemøte i går fortalte han at forhandlere som driver med parallellimport ikke kan bli medlemmer i NCB. De kan heller ikke bli medlemmer i organisasjonen før det har gått et år siden den siste parallellimporterte bobilen er solgt.

Han forteller at garantiene blir langt svakere ved parallellimport og at noen kunder faktisk – uten å vite det – ender opp som privatimportører med det ansvaret det medfører ved videresalg innen 5 år.

På sin hjemmeside skriver NCB at «aktører som driver med parallellimport av bobiler og campingvogner lurer nordmenn, når de hevder kundene har de samme rettighetene som ved å handle fra en autorisert NCB-forhandler».

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  25 comments for “– Vi underkjenner fukttester tatt av en parallellimportør

  1. Om man kjøper en brukt MB 220 fra Tyskland, så er jeg da hjertelig velkommen hos alle Bertel O. Steen sine verksteder. Hva tror egentlig denne bransjen de er? Konge på haugen?

    • De har nok ikke kommet så langt i Caravan bransjen enda, det var jo slik i bilbransjen og for lenge siden, men de måtte gi seg til slutt og ta på seg oppdrag på f.eks privat importerte biler, men du ble kanskje ikke prioritert som egene kunder ble, men det var vel ikke så rart.

  2. Jeg importerte selv en Eura Mobil fra Tyskland i 2010. Jeg var innom Sørlandet Caravansenter, det som vel startet Ferde kjeden. Jeg spurte om fukttest, da var svaret klart: «Vi kan gjerne ta fukttest men fyller ikke ut garantiheftet!»

    I det øyeblikk mistet de en kunde, en skal aldri si aldri, men i dette tilfelle skal jeg love at jeg aldri skal kjøpe noe som helst av en butikk i Ferde kjeden.
    Evig eies kun et dårlig rykte.

    Jeg har ved de fleste tilfeller tatt service hos forhandler i Tyskland, alltid vært topp.
    En gang i Sverige, der var det heller ikke noe problem med garantihefte.
    Og nå til slutt hos Abobil, kjempebra service, på absolutt alle vis.

    Takk til Ferde, for at dere viste meg deres sanne jeg.

  3. På et tidspunkt kommer ncb til å bøye av og bli profesjonelle som bilbransjen ble for 20 år siden. Som en svensk forhandler sa til meg
    Når jeg fortalte han om Norske tilstander.. hva er det med dere norrbaggar
    Vil dere inte tjana penger heller……

  4. Dette minner mer om en mafia enn en profesjonell bransje. Tenker det endrer seg litt når vi får renteøkning og nedgang i bransjen. Da innser de at hver kunde må behandles pent for å prøve å få solgt nye biler og ikke minst tjene penger på ettermarked.

    Det forundrer meg at fabrikkene godtar denne måten å opptre på overfor kundene. Bilfabrikkene godtok ikke dette.

  5. Om de ikke skjønner verdien av ettermarkedet, ja, da er de lite fremsynt.
    Produsentene, (via de som kaller seg seriøse importører) , skyter seg selv i foten.
    Den av produsentene som tar grep og får orden på dette, er de som kommer til å vinne slaget og salget. Så enkelt er det.
    Ola Dunk og nissefakter.
    Hvor vi kjøper bilen bør jo være ett fett, produktet skal jo ha samme kvalitet åkke som er. Å kurse ‘sideimportører’ i fuktest og annet gagner jo salget av merket, og ikke minst, det er god reklame.
    Jeg støtter norske forhandlere og verksteder, men for å si det rett ut, de priser seg ut av markedet med grådigheten sin, samtidig som nordmenn blir mer vant med utenlandske forhold.
    Ikke bare på bilene, men se i utstyrsbutikkene de har, og sammenlign med de utenfor grensene.
    Times are exchanging, be aware. 🙂

  6. Det er flere forhold når det gjelder fukttest. Det gis opp mot 10 års garanti. Men kun om eier passer på den årlige testen. Selger/forhandler har ikke ansvar for årlig kontroll. Hvorfor er det ikke etablert innkalling dersom det er en kontroll som må gjennomføres i en garantiordning.Og er det ikke dårlig når noe som presumtivt er bygget for å stå ute må ha tetthetskontroll hvert år?

    • Godt poeng. Bilene er jo konstruert for å brukes og for å være ute, og noen opererer med 12 års tetthetsgaranti.
      Det fungerer jo på samme måte når det gjelder rustgaranti på personbiler, og det er jo merkelig at dette ikke kan være en naturlig og automatisk del av den totale servicepakken når man har sin årlige kontroll.
      Men det er en nok måte å vri seg ut av garantiansvaret, og åpne for en ekstra inntekt.
      Ett gap i stempelfeltet, og vips, så har de fraskrevet seg garantiansvar.

      Btw.
      Det er faktisk første gang som jeg kan erindre å ha sett ordet ‘presumtivt’ i bruk.
      Måtte slå opp i fremmedordboka for få bekreftet at det betyr det jeg fikk mistanke om. 🙂

      Jaja, hjernetrim er gøy det, og man lærer jo så lenge man har lever ….

  7. Jeg fikk utført fukt test av en stor forhandler i Tyskland , og samtidlige ble det diskutert priser og evnt, levering av ny bil.
    De fortalte der at noen av deres største kunder faktisk var fra Norge ,,,,
    Og det var ikke privat kunder , men forhandlere.
    Mange an bilene i Tyskland står ferdig utstyrt, og det blir da gunstig også for forhandlere fra Norge .
    Men du som kunde må selvsagt her hjemme betale ekstra for alt ekstra,,,

  8. Det er så dumt og umodent at man bare må le. Noe tilsvarende var det i bilbransjen for endel år siden. De oppdaget etterhvert at ettermarkedet var der lønnsomheten ville ligge i fremtiden fordi konkuransen i nybilmarkedet stadig skjerpet seg og marginene på nybilsalget gikk ned. Idag gjelder stort sett »fabrikkgarantien» enten bilen er importert av hovedimportør eller sideimportør.
    Så bobilbransjen må kaste av seg arrogansen og proffesionalisere seg for å overleve fremtiden. Bobilfolket er ekstremt mye mere mobil enn en vanlig bilkjøper og tar mere enn gjerne turen til Tyskland for å handle bil myyy billiger enn i Norge. Vi ser også at vi gjerne stikker innom verkstedene i europa for service når vi først er på tur. betydelig billiger det også.
    Så konklusjonen er vel at de norske merkeleverandørene må få hoden ut av sanden og bygge opp sin seriøsitet og proffesjon slik at de kan overleve på ettermarkedet når gullalderen i nybilsalget stopper opp.

  9. Dette må være den eneste bransjen som forlanger betaling for at norsk kjøpslov skal gjelde!

    Her skal du betale mellom 1 og 2 tusen kroner for en pålagt årlig tetthetskontroll for å holde tetthetsgarantien vedlike. Hørt slikt sprøyt?

    Den norske Kjøpsloven gir oss forbrukere 5 års reklamasjonsrett uansett hva bransjen måtte forlange eller mene.

    Huset vårt står også ute.
    Betaler vi et årlig beløp til husleverandøren vår for at 5 års- garantien vi har iflg. kjøpsloven skal gjelde? Nei.
    Betaler vi husleverandøren for 5 årsbefaringen han utfører? Nei

    Hva med det vanntette armbåndsuret ditt? Tar du tetthetskontroll på det for at kjøpsloven skal gjelde?

    Er det ikke snart på tide at bobilorganisasjonene kommer på banen og får slutt på denne utpressingen?

  10. Vår bobil er bygget på Mercedes Sprinter understell og når det gjelder motor drivverk så er vi hjertelig velkomne hos vår Mercedes forhandler. Den ble registrert i deres papirer når den var ny. Påbygget er det også en hyggelig bobilforhandler som kan hjelpe om nødvendig.

  11. Jaha, så vet man i alle fall hvilke forhandlere man skal holde seg langt unna.. dette er holdninger vi ikke godtar.

  12. Lurer på om norske forhandlere har satt seg inn i EØS lovverket. Det de bedriver er faktisk straffbart. Det er ikke anledning til å diskvalifisere utvalgte kunder basert på hvor bilen eller bobilen er kjøpt

  13. Fuktgaranti er bare tull.
    Jeg kjøpte en Solifer som av selger ble fortalt at fukttesten bare var en bagatell og ikke kostet mye. Første års test kostet 1600. Andre års test kostet 2500. Hva neste test koster er jeg svært spendt på. ?
    Bilen har 12 års fuktgaranti så hva dette koster før garantitiden går ut er jeg svært spendt på.
    At Solifer garanterer tett bil i 12 år koster kundene over 30.000.- før garantitiden er utløpt. En ganske dyr bagatell spør du meg.

    • 2500,- ????
      Det var da en voldsom pris for en ‘fukttest’.
      Man kan jo bare undre seg over hvor lang tid dette tar og hvilke timepriser de opererer med.

  14. Synd dette blir et problem, men det er jo klart mange penger i et bobil salg. Jeg kjöpte ny Hymer i Tyskland som kostet 835000 kr hos Kroken i 07. Ferdig med Norske skilt på 534000 kr. Disse 300000 gikk jo importtören glipp av. Jeg tok alt av tester i Tyskland uten problem hos andre Hymer forh . Dem tok imot meg som jeg hadde handlet der. Enkelt å greit. Fixet en garanti feil også. Traff en Concord eier fra Vestfold i Frankrike på vei til fabrikken pga hadde ventet i to år på at importören skulle bli klar med garanti jobben. Tror det sto mellom imp og forhandler . Bil til ca 2 mill. En kar i samme gate kjöpte samme Concord 500000 billigere i Nordtyskland å fikk ordnet alt uten strul. Jeg vet ikke hvor mange av mine kjente bobileiere som har dårlige historier med sine Norske importörer. Så för disse blir store i kjeften så lär av Tyske forhandlere. Dere rekker dem ikke opp til sålesömmen. Hatt bobil i 44 år og ser egenlig at Norske forhandlere er amatörer når man ser deres Tyske bobil handlere.

  15. Jeg sendte en e-post til Adriaforhandler Campinggården på Hønefoss og spurte om de hadde kapasitet til å foreta en fuktmåling på min 2018 Adria 563. Vi skal til Norway Cup og kjører da forbi Hønefoss så det hadde passet fint. Jeg fikk et kontakt svar på min e-post, som lød direkte: «Hvor har du kjøpt den?». Jeg ble så forfjamset av en såpass frekk tilbakemelding at jeg ikke kunne dy meg med å spørre hvorfor det er relevant ift å svare ja eller nei på min henvendelse. Jeg skjønte hva han fisket om men jeg syntes ingenting om å bli mistenkeliggjort med slike spørsmål. Da fikk jeg en beskjed om at de ikke ville tilby sitt serviceapparat til å kontrollere vogner som ikke var norske. Her kunne de hatt en servicevennlig tone overfor en kunde som potensielt kunne kjøpt vogn av dem. Må si jeg er veldig overrasket over en slik primitiv og umoderne tilnærming til kundeservice.

    Heldigvis finnes der nok andre kundevennlige forhandlere som med en mer profesjonell tilnærming, så jeg får nok tatt fukttesten hos andre.

  16. Jeg kjøpte en ny bobil i Tyskland. Tok første års fukttest der nede året etter. De gjorde en grundig jobb for de brukte flere timer. De tok noe småtteri av garantiarbeid også på den tiden. Året etter kjørte jeg innom merkeforhandler her i Trøndelag for å ta fukttest der. Det var ikke noe problem å få gjort dette, men fra jeg leverte nøklene og til jeg fikk dem tilbake, tok det 15 min. og kostet 1900 kr. Aldri opplevd noe så useriøst. Er vel ikke bare sideforhandlere som gjør dårlige fukttester.

  17. Hvorfor må vi ta fukttest på bybobil ? Har aldri tatt fukttest på personbilen som har samme karosseri ..?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *